חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בדיקת קורונה בשבת והדלקת נרות שבת בחשמל

הרב זעפראני דורש

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

אני רק כעת סיימתי גיור בבית כנסת אורתודוקסי.
אני עובד על ספינת תענוגות שבודקת את הצוות והנופשים לבדיקת קורונה.
איך אני אמור לשמור שבת בצב הזה? מה אני יכול לעשות כדי לשמור את השבת במלואה?
אנחנו לא יכולים להדליק נרות. אני יכול להשתמש במדרגות ולהימנע משימוש בטכנולוגיה. אני יכול לאכול ארוחה בשבת ולהגיד קידוש. אני יכול לקרוא ולהגיד תפילות.
אבל אם אני בכוננות כדי לבדוק את האף של אדם מסיבות רפואיות – האם זה מותר?

 

תשובה:

שלום רב!
ראשית, אנו מברכים אותך, אחינו היקר! על הצטרפותך לעם ישראל.

אל לך להילחץ מקיום המצוות!
לאט לאט, אתה תלמד ותתרגל בקיום המצוות, ותראה שהדברים לא מסובכים כל כך.
השבת הרי ניתנה לעונג, ושמחה – וכשתקיים את מצוותיה, תראה כמה ברכה, אושר, וסיפוק, היא תעניק לך.

בינתיים נראה משאלותיך, שהקושי היחיד שלך, הוא בהדלקת נרות שבת, ובעריכת בדיקות קורנה.
אם-כך, אתה במצב מצוין.

לשאלותיך!

אם לא ניתן, להדליק נרות של אש ממש – תוכל להדליק אור חשמל בחדרך, אפילו אור קטן. במקום שאתה שוהה שם בליל שבת, ויתאפשר לך להשאירו דלוק במשך זמן זה.

לא פירשת, באלו סוגי בדיקות קורונה אתם משתמשים? – משאלתך נראה, שמדובר בבדיקות הנעשות כדי לנטר חולים, שלא ידביקו אנשים בסיכון – אם כן, הרי שהדבר נעשה לצורך רפואי, וניתן להקל בכך, כמפורט במקורות.

רק אעיר!
שאם מדובר בבדיקות שעל ידם נצבע פס, (כדוגמת בדיקות אנטיגן), הרי שהדבר חמור יותר – אם אכן מדובר בבדיקות כאלו, אנא שלח שוב שאלה מפורטת, ונענה בהתאם, כי יש בזה הרבה פרטים.

בהצלחה!
בברכה חיים זעפראני.

 
מקורות ונימוקים:

הדלקת נרות שבת בחשמל.
 

אף שבשו”ת אור לציון חלק ב פרק יח כתב:

שאפשר לקיים הדלקת נרות, רק בנרות חשמל הדולקת על ידי סוללה, או מצבר. אבל נורה הדולקת על ידי זרם

החשמל הכללי, אין יוצאים בה ידי חובת הדלקה. (וכן דעת הגרש”ז אוירבאך. עיין שש”כ פ’ מג הע’ כב)

 

והטעם: שבחשמל, כל רגע מגיע זרם חדש, שכלל לא שייך להדלקה הראשונה, ולא נחשב שהוא הדליק את האור,

הבא לאחר מכן.

 

אמנם הגר”ע יוסף זצקו”ל, בשו”ת יביע אומר חלק ט או”ח סי’ קח אות קכד, כתב לחלוק על דבריו:

כדברי הגרצ”פ פראנק, בספרו הר צבי, בהערותיו על הטור סי’ רסג, שכתב: שאעפ”כ יוצאים בו ידי חובת המצוה. שעיקר המצוה שיהיה אור בבית, וכמ”ש הרמב”ם (פ”ה ה”א, וש”ע סי’ רסג ס”ב): אחד האנשים, ואחד הנשים, חייבים להיות בבתיהם “נר דלוק” בשבת. ואין מצות נרות שבת, עצם ההדלקה. אלא ההשתדלות שיהיה נר דולק

בבית. ע”ש. ושכן מוכח מדברי המג”א (ס”ק יא). ומ”מ, היכא דאפשר, יש להדליק בנרות שמן, או שעוה, לכבוד שבת. כדי שיהיה ניכר, שהוא מיוחד לשבת. (ויכוון בברכתו, לפטור את אור החשמל. חזו”ע שבת הל’ יט)

 
בדיקת קורונה בשבת.
 

בעצם בדיקת הקורונה, אפשר שיש איסור של מדידה, ועובדין דחול, מכה בפטיש, כתיבה וצביעה, וסחיטה.

 

אמנם לגבי הבעיות הראשונות, של מדידה בשבת ועובדין דחול – הרי שהדבר מותר, לצורך מצווה, ולחולה שאין בו סכנה. כמבואר בשו”ע סי’ שז ס”ז, ובמשנ”ב שם ס”ק לו, שרפואת הגוף מצווה.

 

ואף שהיה מקום לחלק, שאין הבדיקה עצמה מרפאת, כבר פסקו האחרונים להתיר בכל זה, מכמה סיבות.

עי’ שו”ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן קכח, שכתב: אדרבה, כ”ש שאסור להחמיר במדידת טערמאמעטער, שאין בה חשש איסור ממש. וגזרת שחיקת סמנים לא שייך בזה, שאין המדידה עצמה הרפואה.

והגרש”ז אוירבך זצקו”ל (ממאורי האש לג:) כתב: דאיסור מדידה, נגזר מעובדין דחול. ונאסר רק בדבר, שיש לחוש שיעשהו כמעשהו בחול, במקח וממכר. מה שלא שייך כאן, כמובן.

והביאם ופסקם, הגר”ע יוסף זצקו”ל בהל”ע ח”ד עמ’ קצד, עי”ש.

 

[גם מצד מכה בפטיש, אין נראה שיש כאן איסור. והטעם: שהרי החלקים כולם, היו בגדר כלים, עוד קודם עריכת הבדיקה בהם. ועצם מעשה השימוש, או פתיחת מכסה הפלסטיק, אינו מכה בפטיש, להופכם לכלי. כמו שפתיחת כיסוי לבן, אינו נחשב למכה בפטיש. שימוש בכלי – אינו מוגדר למכה בפטיש]

 

וא”כ במקרה דידן, שמדובר בכוננות לבדוק מסיבות רפואיות, אף אם אין בו סכנה – בוודאי מותר, לנטר את החולה. ויש בזה מצווה גדולה, של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. (כמבואר בשו”ת משנה הלכות ח”ד סי’ מט)

 

אך לגבי בדיקות אנטיגן, שיש בהם, כתיבה וצביעה – הרי שהדברים מורכבים יותר. אף שגם בהם, יש מקום להקל, מכמה סיבות טובות. יש בזה פרטים רבים ואכמ”ל – ולכן, אם אכן זו השאלה, אנא שלח שוב, ונפרט בזה, בעזה”י בל”נ.

 

 

שאלה:

אני רק כעת סיימתי גיור בבית כנסת אורתודוקסי.

אני עובד על ספינת תענוגות שבודקת את הצוות והנופשים לבדיקת קורונה.

איך אני אמור לשמור שבת בצב הזה? מה אני יכול לעשות כדי לשמור את השבת במלואה?

אנחנו לא יכולים להדליק נרות. אני יכול להשתמש במדרגות ולהימנע משימוש בטכנולוגיה. אני יכול לאכול ארוחה בשבת ולהגיד קידוש. אני יכול לקרוא ולהגיד תפילות.

אבל אם אני בכוננות כדי לבדוק את האף של אדם מסיבות רפואיות – האם זה מותר?

 

תשובה:

שלום רב!

ראשית, אנו מברכים אותך, אחינו היקר! על הצטרפותך לעם ישראל.

אל לך להילחץ מקיום המצוות!

לאט לאט, אתה תלמד ותתרגל בקיום המצוות, ותראה שהדברים לא מסובכים כל כך.

השבת הרי ניתנה לעונג, ושמחה – וכשתקיים את מצוותיה, תראה כמה ברכה, אושר, וסיפוק, היא תעניק לך.

בינתיים נראה משאלותיך, שהקושי היחיד שלך, הוא בהדלקת נרות שבת, ובעריכת בדיקות קורנה.

אם-כך, אתה במצב מצוין.

לשאלותיך!

  1. אם לא ניתן, להדליק נרות של אש ממש – תוכל להדליק אור חשמל בחדרך, אפילו אור קטן. במקום שאתה שוהה שם בליל שבת, ויתאפשר לך להשאירו דלוק במשך זמן זה.

  1. לא פירשת, באלו סוגי בדיקות קורונה אתם משתמשים? – משאלתך נראה, שמדובר בבדיקות הנעשות כדי לנטר חולים, שלא ידביקו אנשים בסיכון – אם כן, הרי שהדבר נעשה לצורך רפואי, וניתן להקל בכך, כמפורט במקורות.

רק אעיר!

שאם מדובר בבדיקות שעל ידם נצבע פס, (כדוגמת בדיקות אנטיגן), הרי שהדבר חמור יותר – אם אכן מדובר בבדיקות כאלו, אנא שלח שוב שאלה מפורטת, ונענה בהתאם, כי יש בזה הרבה פרטים.

בהצלחה!

בברכה חיים זעפראני.

 

מקורות ונימוקים:

הדלקת נרות שבת בחשמל.

 

אף שבשו”ת אור לציון חלק ב פרק יח כתב:

שאפשר לקיים הדלקת נרות, רק בנרות חשמל הדולקת על ידי סוללה, או מצבר. אבל נורה הדולקת על ידי זרם

החשמל הכללי, אין יוצאים בה ידי חובת הדלקה. (וכן דעת הגרש”ז אוירבאך. עיין שש”כ פ’ מג הע’ כב)

 

והטעם: שבחשמל, כל רגע מגיע זרם חדש, שכלל לא שייך להדלקה הראשונה, ולא נחשב שהוא הדליק את האור,

הבא לאחר מכן.

 

אמנם הגר”ע יוסף זצקו”ל, בשו”ת יביע אומר חלק ט או”ח סי’ קח אות קכד, כתב לחלוק על דבריו:

כדברי הגרצ”פ פראנק, בספרו הר צבי, בהערותיו על הטור סי’ רסג, שכתב: שאעפ”כ יוצאים בו ידי חובת המצוה. שעיקר המצוה שיהיה אור בבית, וכמ”ש הרמב”ם (פ”ה ה”א, וש”ע סי’ רסג ס”ב): אחד האנשים, ואחד הנשים, חייבים להיות בבתיהם “נר דלוק” בשבת. ואין מצות נרות שבת, עצם ההדלקה. אלא ההשתדלות שיהיה נר דולק

בבית. ע”ש. ושכן מוכח מדברי המג”א (ס”ק יא). ומ”מ, היכא דאפשר, יש להדליק בנרות שמן, או שעוה, לכבוד שבת. כדי שיהיה ניכר, שהוא מיוחד לשבת. (ויכוון בברכתו, לפטור את אור החשמל. חזו”ע שבת הל’ יט)

 

בדיקת קורונה בשבת.

 

בעצם בדיקת הקורונה, אפשר שיש איסור של מדידה, ועובדין דחול, מכה בפטיש, כתיבה וצביעה, וסחיטה.

 

אמנם לגבי הבעיות הראשונות, של מדידה בשבת ועובדין דחול – הרי שהדבר מותר, לצורך מצווה, ולחולה שאין בו סכנה. כמבואר בשו”ע סי’ שז ס”ז, ובמשנ”ב שם ס”ק לו, שרפואת הגוף מצווה.

 

ואף שהיה מקום לחלק, שאין הבדיקה עצמה מרפאת, כבר פסקו האחרונים להתיר בכל זה, מכמה סיבות.

עי’ שו”ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן קכח, שכתב: אדרבה, כ”ש שאסור להחמיר במדידת טערמאמעטער, שאין בה חשש איסור ממש. וגזרת שחיקת סמנים לא שייך בזה, שאין המדידה עצמה הרפואה.

והגרש”ז אוירבך זצקו”ל (ממאורי האש לג:) כתב: דאיסור מדידה, נגזר מעובדין דחול. ונאסר רק בדבר, שיש לחוש שיעשהו כמעשהו בחול, במקח וממכר. מה שלא שייך כאן, כמובן.

והביאם ופסקם, הגר”ע יוסף זצקו”ל בהל”ע ח”ד עמ’ קצד, עי”ש.

 

[גם מצד מכה בפטיש, אין נראה שיש כאן איסור. והטעם: שהרי החלקים כולם, היו בגדר כלים, עוד קודם עריכת הבדיקה בהם. ועצם מעשה השימוש, או פתיחת מכסה הפלסטיק, אינו מכה בפטיש, להופכם לכלי. כמו שפתיחת כיסוי לבן, אינו נחשב למכה בפטיש. שימוש בכלי – אינו מוגדר למכה בפטיש]

 

וא”כ במקרה דידן, שמדובר בכוננות לבדוק מסיבות רפואיות, אף אם אין בו סכנה – בוודאי מותר, לנטר את החולה. ויש בזה מצווה גדולה, של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. (כמבואר בשו”ת משנה הלכות ח”ד סי’ מט)

 

אך לגבי בדיקות אנטיגן, שיש בהם, כתיבה וצביעה – הרי שהדברים מורכבים יותר. אף שגם בהם, יש מקום להקל, מכמה סיבות טובות. יש בזה פרטים רבים ואכמ”ל – ולכן, אם אכן זו השאלה, אנא שלח שוב, ונפרט בזה, בעזה”י בל”נ.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש