חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מטבעות נופלות

ארנק עם כסף קטן שנמצא בחנות ועבר זמן רב האם ניתן לקחתו

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב,

אני עובדת בחנות בגדים ולפני תקופה שכחו אצלינו ארנק עם כסף קטן, אף אחד לא הגיע לשאול לגביו לחפש או לקחת אותו בחזרה.
עברה כבר כמעט שנה האם מותר להשתמש בכסף הזה לצורך החנות ?
בתודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

ארנק עם כסף הוא דבר שיש בו סימן, לפיכך לא ניתן לקחתו, אלא יש לקיים בו מצוות השבת אבידה.

אולם, כיון שהאבדה נמצאת אצלכם זמן רב כל כך ולא נמצא המאבד, מותר לקחת את הארנק והכסף שבו, כי לאחר משך זמן ממושך כל כך שלא נמצא דורש לאבדה כזאת שאיננה שווה הרבה, אנו יודעים בוודאות שהמאבד התייאש.

למרות האמור, לפנים משורת הדין, כדאי לרשום אצלך שארנק עם סכום כך וכך נמצא אצלי והשתמשתי בכסף. כדי שאם בכל זאת ימצא המאבד תוכלי להחזיר לו את הכסף לפנים משורת הדין.

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

פסק השו”ע חו”מ סימן רס”ב סעיף ה’, מצא דבר שנתייאשו הבעלים ממנו, כגון שאמרו, ווי לחסרון כיס,  אפילו יש בו סימן, הוא של מוצאו. וכן המוצא דבר שמוכיח בו  שיש זמן רב שנאבד מבעליו ונתייאשו הבעלים, הוא של מוצאו, אפילו יש סימן בגופו או במקומו. [כמובן מיירי שלא נמצא הארנק במקום מחבוא שניכר שהוא דרך הינוח, אלא באופן המעיד שנשכח שם מבלי משים].

אע”פ שכאשר מצאו קודם יאוש חשיב באיסורא אתי לידיה, ושוב לא יועיל יאוש לאחר מכן, כפי שמדוייק גם מלשון השו”ע דעסקינן דווקא כאשר מצאו לאחר ייאוש הבעלים. וכפי שמבואר בהדיא בדברי השו”ע חו”מ סימן רס”ז סעיף ט”ו ובסעיף כ”ה.

אכן בנידון דידן, דמיירי שמתחילה מוצא האבידה לא נטל את האבידה אלא הותירה בחנות כדי שאם יבוא בעליה יוכל לקחתה, ולא חשב המוצא לזכות בה, לא חשיב באיסורא אתי לידיה. ואע”פ שבא לחצר המוצא קודם יאוש, כיון שלא התכוון לזכות בה, לא חשיב באיסורא אתי לידיה.

כפי שכתב בנתיבות המשפט חו”מ סימן רס”ב ס”ק א’ על דברי הש”ך שם שכתב שחצירו של אדם לא קונה לו כאשר באה האבידה לידו קודם יאוש. שכתב לתמוה על זה מסוגיית הגמרא בב”מ כ”ו. ומדברי התוס’ שם ד”ה דשתיך, שם מבואר שאבידה ישנה הרי היא של מוצאה ולא אמרינן דקני ליה חצירו לפני היאוש.

וביאר בנתיבות המשפט בזה”ל: לכן נראה, דדוקא כשבא לזכות מחמת חצר, כגון שמצאו אחר וטען בעל החצר שהוא זכה בו מקודם ע”י חצירו, וכיון דבא לקנות מחמת חצירו ולומר שחצירו הוא כידו, וא”כ הרי בא לחצירו שהוא כידו קודם יאוש, דלא קנה. אבל כשאומר לא ניחא לי בקנין ובשליחות החצר ורצוני לקנות בהגבהה דוקא, ודאי דאין חצירו קונה לו, דלא עדיף מזיכה ע”י אחר וצווח כששמע דאינו זוכה כמבואר בב”ב דף קל”ז [ע”ב וקל”ח ע”א], וה”נ בחצר לא נעשה חצירו כשלוחו וידו כשאינו רוצה לזכות על ידו, והוי כאילו לא קני לו חצירו כלל, וממילא זוכה בהגבהה כשמגביה אחר יאוש.

ועיין בזה עוד בשו”ת שבט הלוי חלק ט’ סימן ש”ח.

אכן לפנים משורת הדין יש לרשום בפנקסו כי סכום מסויים זה נמצא אצלי ובאם יבוא המאבד ויתן בו סימנים יחזירנו לפנים משורת הדין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש