חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום כבוד הרב.

ברצוני לשאול האם ישנה דרך בטוחה לקיים יחסי אישות בלי לעבור על זרע לבטלה? אציין שהזוג לא מעוניין באמצעי הגנה. תודה על המענה.

 

תשובה:

שאלתך חשובה, אקדים כי ההגדרה על פי ההלכה לעוון הוצאת זרע לבטלה שהוא אכן עוון חמור מאוד, איננה בכל קיום יחסי אישות שאינם ראויים להולדה, אלא אך ורק כאשר מניחים אמצעי פיזי המונע את חדירת הזרע, כגון קונדום או דיאפרגמה וכדו’.

לפיכך ניתן למנוע היריון ללא חשש הוצאת זרע לבטלה בכמה אופנים, כדלהלן:

באמצעות שימוש בגלולות למניעת היריון – ניטלות דרך הפה.
באמצעות שימוש בהתקן תוך רחמי למניעת היריון.
באמצעות שימוש בהתקן נרתיקי – טבעת נוברינג NuvaRing)).
באמצעות שימוש בתכשיר עורי שבועי – מדבקת האוורה.
באמצעות זריקה תלת חודשית – דפו-פרוברה.

אציין כי בכל האופנים הנ”ל, אחוזי המניעה גבוהים על 98%, על פי דברי הרופאים.

 

ככל שבני הזוג מעוניינים להימנע משימוש בכל תכשיר שהוא, האפשרות היחידה מבחינת ההלכה היא – שיטת הימים הבטוחים. כלומר חישוב ותכנון אחראי לקיום יחסי אישות אך ורק בתקופה של 13 ימים קודם קבלת המחזור החודשי, שהוא זמן שאיננו ראוי לקליטת היריון ברוב הנשים.

 

האמור הוא מבחינת הלכתית, אולם מבחינה רפואית, קודם לשימוש בכל תכשיר יש לקבל את המלצת רופאת הנשים.

 

 

מקורות וציונים:

מקור האיסור להשתמש באמצעי מניעה משום עוון הוצאת זרע לבטלה, מבואר בדברי הגמרא במסכת יבמות י”ב: תני רב ביבי קמיה דרב נחמן, שלש נשים משמשות במוך [מותרות לתת מוך במקום תשמיש כשהן משמשות כדי שלא יתעברו]. קטנה, מעוברת, ומניקה. קטנה – שמא תתעבר ושמא תמות, מעוברת – שמא תעשה עוברה סנדל, מניקה – שמא תגמול בנה וימות, ע”כ.

בדברי רש”י מבואר כי האיסור לשמש במוך אם לא במקום סכנה עבור האשה הוא משום השחתת זרע.

בדברי התוספות מבואר כי האיסור הוא דווקא בהנחת אמצעי מניעה המגדיר את מעשה התשמיש ככזה שאין דרך ביאה בכך,  לפיכך הנחת מוך דווקא קודם לתשמיש אסור משום שאין דרך תשמיש בכך והרי הוא כמטיל זרע על העצים ועל האבנים, אולם אם האשה נותנת מוך אחר תשמיש אין נראה לאסור, דהאי גברא כי אורחיה משמש בדומה לקטנה ואילונית, והאשה שנותנת אח”כ מוך לא הוזהרה על השחתת זרע כיון דלא מיפקדה אפריה ורביה.

להלכה פסקו השולחן ערוך והרמ”א באבן העזר סימן כ”ג בזה”ל, אשה שיש לה אוטם ברחם, ועל ידי כך כשבעלה משמש עמה זורה מבחוץ, אסור. אבל מותר לשמש עם קטנה ואיילונית, הואיל ומשמש כדרך הארץ, ע”כ.

 

לאור האמור כתבו הפוסקים האחרונים כי כל אמצעי מניעה המונע פיזית את חדירת הזרע לרחם האשה אסור, אולם אמצעי מניעה הורמונלי וכדו’ אשר איננו מונע פיזית את חדירת הזרע לרחם האשה מותר.

 

יש לציין כי האמור הוא באשה שלא נשקפת סכנה לבריאותה, אולם באשה שנשקפת סכנה לבריאותה הגופנית או הנפשית במידה ותכנס להיריון, עליה לשאול שאלת רב מאחר ובמידת הצורך תוכל להשתמש גם באמצעי מניעה פיזיים.

 

מלבד האמור חשוב לציין, כי גם השימוש באמצעי מניעה שאין בהם משום חשש עוון הוצאת זרע לבטלה, פעמים יש בהם משום מניעת וביטול קיום מצוות “פריה ורביה” ו/או ביטול מצוות “ולערב אל תנח ידך”, לפיכך קודם לכל שימוש באמצעי מניעה מן הראוי לשאול שאלת רב באופן אישי.

שאלה:

שלום כבוד הרב.

ברצוני לשאול האם ישנה דרך בטוחה לקיים יחסי אישות בלי לעבור על זרע לבטלה? אציין שהזוג לא מעוניין באמצעי הגנה. תודה על המענה.

 

תשובה:

שאלתך חשובה, אקדים כי ההגדרה על פי ההלכה לעוון הוצאת זרע לבטלה שהוא אכן עוון חמור מאוד, איננה בכל קיום יחסי אישות שאינם ראויים להולדה, אלא אך ורק כאשר מניחים אמצעי פיזי המונע את חדירת הזרע, כגון קונדום או דיאפרגמה וכדו’.

לפיכך ניתן למנוע היריון ללא חשש הוצאת זרע לבטלה בכמה אופנים, כדלהלן:

  • באמצעות שימוש בגלולות למניעת היריון – ניטלות דרך הפה.
  • באמצעות שימוש בהתקן תוך רחמי למניעת היריון.
  • באמצעות שימוש בהתקן נרתיקי – טבעת נוברינג NuvaRing)).
  • באמצעות שימוש בתכשיר עורי שבועי – מדבקת האוורה.
  • באמצעות זריקה תלת חודשית – דפו-פרוברה.

אציין כי בכל האופנים הנ”ל, אחוזי המניעה גבוהים על 98%, על פי דברי הרופאים.

 

ככל שבני הזוג מעוניינים להימנע משימוש בכל תכשיר שהוא, האפשרות היחידה מבחינת ההלכה היא – שיטת הימים הבטוחים. כלומר חישוב ותכנון אחראי לקיום יחסי אישות אך ורק בתקופה של 13 ימים קודם קבלת המחזור החודשי, שהוא זמן שאיננו ראוי לקליטת היריון ברוב הנשים.

 

האמור הוא מבחינת הלכתית, אולם מבחינה רפואית, קודם לשימוש בכל תכשיר יש לקבל את המלצת רופאת הנשים.

 

 

מקורות וציונים:

מקור האיסור להשתמש באמצעי מניעה משום עוון הוצאת זרע לבטלה, מבואר בדברי הגמרא במסכת יבמות י”ב: תני רב ביבי קמיה דרב נחמן, שלש נשים משמשות במוך [מותרות לתת מוך במקום תשמיש כשהן משמשות כדי שלא יתעברו]. קטנה, מעוברת, ומניקה. קטנה – שמא תתעבר ושמא תמות, מעוברת – שמא תעשה עוברה סנדל, מניקה – שמא תגמול בנה וימות, ע”כ.

בדברי רש”י מבואר כי האיסור לשמש במוך אם לא במקום סכנה עבור האשה הוא משום השחתת זרע.

בדברי התוספות מבואר כי האיסור הוא דווקא בהנחת אמצעי מניעה המגדיר את מעשה התשמיש ככזה שאין דרך ביאה בכך,  לפיכך הנחת מוך דווקא קודם לתשמיש אסור משום שאין דרך תשמיש בכך והרי הוא כמטיל זרע על העצים ועל האבנים, אולם אם האשה נותנת מוך אחר תשמיש אין נראה לאסור, דהאי גברא כי אורחיה משמש בדומה לקטנה ואילונית, והאשה שנותנת אח”כ מוך לא הוזהרה על השחתת זרע כיון דלא מיפקדה אפריה ורביה.

להלכה פסקו השולחן ערוך והרמ”א באבן העזר סימן כ”ג בזה”ל, אשה שיש לה אוטם ברחם, ועל ידי כך כשבעלה משמש עמה זורה מבחוץ, אסור. אבל מותר לשמש עם קטנה ואיילונית, הואיל ומשמש כדרך הארץ, ע”כ.

 

לאור האמור כתבו הפוסקים האחרונים כי כל אמצעי מניעה המונע פיזית את חדירת הזרע לרחם האשה אסור, אולם אמצעי מניעה הורמונלי וכדו’ אשר איננו מונע פיזית את חדירת הזרע לרחם האשה מותר.

 

יש לציין כי האמור הוא באשה שלא נשקפת סכנה לבריאותה, אולם באשה שנשקפת סכנה לבריאותה הגופנית או הנפשית במידה ותכנס להיריון, עליה לשאול שאלת רב מאחר ובמידת הצורך תוכל להשתמש גם באמצעי מניעה פיזיים.

 

מלבד האמור חשוב לציין, כי גם השימוש באמצעי מניעה שאין בהם משום חשש עוון הוצאת זרע לבטלה, פעמים יש בהם משום מניעת וביטול קיום מצוות “פריה ורביה” ו/או ביטול מצוות “ולערב אל תנח ידך”, לפיכך קודם לכל שימוש באמצעי מניעה מן הראוי לשאול שאלת רב באופן אישי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש