חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב,

אני רוצה לדעת אם אני יכול להגיד את ההגדה ולעשות את הקידוש בפסח שני?

כיון שלא יכולתי להשתתף בליל הסדר בתאריך המקורי.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

באמת מצער שלא הספקת להשתתף בליל הסדר בתאריך המקורי, חבל לפספס לילה כל כך גדול ומרומם.

אנו מקווים ומתפללים שיבנה בית המקדש בקרוב ממש ואז נוכל כולנו יחד להקריב את קרבן הפסח בפסח שני בתאריך י”ד באייר ולאכול עמו מצה ומרור.

אולם אמירת ההגדה וסיפור יציאת מצרים היא מצווה השייכת רק לליל הסדר הנעשה בתאריך ט”ו בניסן, כמו כן הקידוש ומצוות ד’ כוסות שייך רק בליל יום טוב שהוא בליל ט”ו ניסן.

אכן בטוחני שיהיה תועלת גדולה, גם אם תקרא את ההגדה ממש בימים אלו, שעל ידי כך תראה לקב”ה שאמירת ההגדה חשובה לך, ותבקש ממנו שיעלה לפניו כאילו קראת את ההגדה בליל הסדר. כי ההגדה יש בה דברי תורה וחיזוק האמונה בבורא העולם, וחבל לפספס את ההזדמנות לקרוא אותה פעם בשנה.

בתפילה שבשנה הבאה נזכה כולנו יחד לחגוג את ליל הסדר,

ולאכול מקרבן הפסח בירושלים הבנויה.

מקורות ונימוקים:

אין מצוות סיפור יציאת מצרים אלא בליל ט”ו בניסן

בהגדה של פסח אנו אומרים “והגדת לבנך ביום ההוא” יכול מבעוד יום ת”ל בעבור זה לא אמרתי אלא בשעה שיש מצה ומרור מונחין לפניך. מבואר כי מצוות והגדת לבנך וסיפור יציאת מצרים, איננו שייך אלא בזמן שמצה ומרור יהיו מונחים לפניך.

אכן כתב המנחת חינוך מצוה כ”א, דזה פשוט שמצה ומרור אין הכוונה שהמציאות הפיזית שלהן מעכבת את סיפור יציאת מצרים, אלא התורה קבעה זמן בליל ט”ו שבו מצווים אנו על אכילת מצה ומרור ובזמן זה מצווים אנו גם על סיפור יציאת מצרים, אך אין צריך מצה ומרור לסיפור יציאת מצרים.

לאור דברים המנחת חינוך עולה בידינו שבפסח שני שאינו זמן מצוות אכילת מצה ומרור, אין חיוב מצות סיפור יציאת מצרים ואמירת ההגדה.

כן יש להוכיח גם מדברי תרומת הדשן בסימן קל”ז שכתב שאין להתחיל באמירת ההגדה מבעוד יום, הואיל ואיננו זמן חיוב אכילת מצה ומרור, שאיננו אלא בליל ט”ו.

לפיכך למעשה בפסח שני שאיננו זמן שמצה ומרור צריכים להיות מונחים לפניך, אין את מצוות ההגדה וסיפור יציאת מצרים. כמובן שאין גם את מצוות הקידוש, כיון שאיננו יום טוב.

האם לכשיבנה המקדש יהיה חיוב סיפור יציאת מצרים בזמן הקרבת פסח שני

אמנם כיון שמצפים ומייחלים אנו לבניין בית המקדש שיבנה במהרה, יש להסתפק אם יבנה המקדש ונקריב כולנו את קרבן פסח שני, האם תהיה בליל פסח שני מצוות קריאת ההגדה בשעה שמצה ומרור יהיו מונחים לפנינו יחד עם קרבן הפסח. שהרי המקריבים קרבן פסח בפסח שני אוכלים אותו על מצות ומרורים.

אכן יעויין בצל”ח למסכת ברכות דף ל”ז: כתב דבפסח שני ליכא למצות סיפור ההגדה כיון ש”והגדת לבנך ביום ההוא” כתיב. מבואר מדבריו שנוסף לדרשה שדרשו חז”ל מבעבור זה שמצוות סיפור יציאת מצרים תלויה במצה ומרור, יש עוד דין שזמן סיפור הוא בליל ט”ו ניסן דווקא. וע”כ אע”ג דבפסח שני יש מצה ומרור מונח לפניו אינו חייב בסיפור דמצות סיפור הוי בליל ט”ו דוקא וכדכתיב והגדת לבנך ביום ההוא דהיינו ליל ט”ו ניסן ולא בליל ט”ו אייר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית קברות - בית עלמין
הרה"ג דוד אוחיון

מה ההבדל בין מזבח למצבה?

מקורות ונימוקים: בראשית פרק כ”ח פסוק כ”ב, וְהָאֶ֣בֶן הַזֹּ֗את אֲשֶׁר־שַׂ֙מְתִּי֙ מַצֵּבָ֔ה יִהְיֶ֖ה בֵּ֣ית אֱלֹהִ֑ים וְכֹל֙ אֲשֶׁ֣ר תִּתֶּן־לִ֔י עַשֵּׂ֖ר אֲעַשְּׂרֶ֥נּוּ לָֽךְ.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש