חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום כבוד הרב

“המשנה במסכת אבות פרק ד’ משנה י”ח כותבת:

רבי שמעון בן אלעזר אומר, אל תרצה את חברך בשעת כעסו, ואל תנחמנו בשעה שמתו מוטל לפניו, ואל תשאל לו בשעת נדרו, ואל תשתדל לראותו בשעת קלקלתו.

הרמב”ם בפירוש המשניות שם הסביר: “זה פשוט, והם דברי מוסר בשפור החברות, ושלא יניח האדם דבריו אלא במקום המועיל”.

והתפארת ישראל שם הסביר שסיבת הדבר: “דאדרבא, כשיראה שאין אדם מצטער בצערו, יצטער יותר”. כלומר הניחום מעיד על כך שאינו מצטער עימו, כי עתה עדיין לא מסוגל לקבל ניחומים.

ור’ עובדיה מברטנורא מביא מקור להימנעות מלנחם בשעה זו: “שבשעת החורבן כביכול היה הקב”ה מתאבל בקשו מלאכי השרת לנחמו, ורוח הקודש משיבן אל תאיצו לנחמני”.

אלא שלא מצאתי בדברי הפוסקים ראשונים ואחרונים שאסרו לנחם בשעת אנינות.

האם כבודו יודע מה הדין? מה המנהג?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

שאלת חכם חצי תשובה, אולם נדייק את הדברים, בדברי המשנה באבות מבואר שאין מנחמים את האדם בשעה שמתו מוטל לפניו, דייקא.

כלומר אין הדבר תלוי במעשה הקבורה, או בדיני אנינות או בדיני אבלות, אלא אין מנחמין את האדם בשעה שמתו מוטל לפניו, וזאת משום שבעת הזאת עוסק הוא בקבורת המת ושקוע בצערו וביגונו וטרם נפנה בדעתו לקבל ניחומים.

משום כך בכל זמן שאין המתנחם עוסק בקבורת המת וגונח בצערו ניתן ומצווה לנחמו, לפיכך מצאנו שגם בחול המועד שהקרוב איננו נוהג בדיני אבלות ולא בדיני אנינות מנחמים אותו, כי אין המצווה לנחם תלויה בדיני אבלות או אנינות.

וכמו כן מצאנו שמי שהתייאש מלקבור את קרובו יושב שבעה ומתנחם למרות שלא נקבר קרובו כי אין המצווה לנחם תלויה בקבורה.

וכמו כן גם אונן משעה שנלקח מתו מלפניו על ידי החברה קדישא או על ידי גורמים אחרים לעיר אחרת או ארץ אחרת לקוברו שם, יכול לקבל תנחומין, כי נפנה בדעתו לקבל תנחומים ואין מצוות הניחומים תלויה בקבורה בפועל כאמור.

הסיבה שאין דברי המשנה מובאים בשולחן ערוך ובפוסקים, משום שאין דברי המשנה בבחינת איסור אלא בבחינת הנהגה ראויה ומשום כך לא הובאה בפסיקת ההלכה. אכן הטור ביורה דעה סימן שע”ו הביא לדין זה, כפי שאציין להלן במקורות.

בברכה והערכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

במשנה באבות פרק ד’ משנה י”ח, רבי שמעון בן אלעזר אומר אל תרצה את חבירך בשעת כעסו ואל תנחמנו בשעה שמתו מוטל לפניו.

ועיין שם בדברי תוספות יום טוב שכתב בזה”ל: כתב במדרש שמואל בשם הרשב”ץ דגרסינן ואל תנחמנו בשעת אבלו. ושהגורסים בשעה שמתו מוטל לפניו שינו הגירסא מפני שמצינו שאחר קבורת המת היו נעשים שורות שורות ומנחמים האבל כמו שנזכר באבל רבתי ובפ’ היה קורא ברכות דף ט”ז: אבל נראה שאין לשנות הגרסא מפני כך שלא אמר בימי אבלו ולא בשעת אבילתו אלא בשעת אבלו. כלומר בשעה שהוא מתאנח באבלו ע”כ. [ולי נראה דאכתי תקשה מהא דנעשים שורות שורות שא”כ אם אז יתאנח לא ינחמוהו ולא מצינו לרז”ל שיאמרו כן]:

מדברי תוספות יום טוב וחילופי הגירסאות ניתן ללמוד, שדברי המשנה שלא לנחם את האדם בשעה שמתו מוטל לפניו אינם תלויים בשעת האבלות או בשעת האנינות או קודם הקבורה או לאחריה, אלא תלויים בעצם העובדה שהקרוב גונח בצערו על מתו המוטל לפניו.

אכן לאור דברי התוספות יום טוב ניתן ללמוד שרק בשעה שמתו מוטל לפניו קודם הקבורה אין מנחמין, כי צער זה יחלוף לאחר שמתו ילקח מלפניו. שונה מכך אבל הגונח באבלו לאחר שמתו נלקח מלפניו, שיש לנחמו ולעודדו ולהקל על צערו.

 

ראיה לכך שאין דיני הניחום תלויים בדיני אבלות ניתן להביא מדברי הגמרא והפוסקים לגבי מי שנפטר לו קרובו בחול המועד שמנחמין אותו בחול המועד למרות שאיננו אונן ולא אבל, וכפי שפסק השולחן ערוך יו”ד סימן שצ”ט סעיף ב’ שמתעסקים בו לנחמו בחול המועד.

כמו כן אין דיני הניחום תלויים בקבורה, שהרי מי שהתייאש מלקבור את מתו, חלים עליו דיני אבלות ומקבל ניחומים, כפי שפסק השולחן ערוך יו”ד סימן שע”ה סעיף ז’.

אכן המנהג הוא בכל המקרים הרגילים להמתין עם הניחום עד לאחר הקבורה, וכפי שמבואר באבל רבתי וכפי שהביא הטור בריש סימן שע”ו תניא אין עומדין עליו בשורה ואין אומרים עליו ברכת אבלים עד שיסתם הגולל, נסתם הגולל באין ועומדין עליו בשורה ומנחמים ופוטרים את הרבים.

אכן עיין שם בדברי הבית חדש שכתב דודאי שאין תנחומי האבלים תלויים דווקא בקבורה, אלא בכל מקום בו הוליכו המת ממקום למקום ואותן שנשארו בבית חל עליהם אבלות, ודאי שמנחמין אותם כיון שעבורם נחשב הדבר כאילו נסתם הגולל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש