חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג אליהו בחבוט לומד תורה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום כבוד הרב

יש לי טיסה ובאותו לילה של הטיסה זה ליל טבילה של אשתי.

האם צריך להחליף את הטיסה?

תודה.

 

תשובה

שלום וברכה

אם יש לכם כבר בן ובת, אשתך נותנת לך רשות לטוס ואיננה מתנגדת לטיסה

אינך צריך לדחות או לבטל את הטיסה,

הואיל וניתן למחול על קיום מצוות עונה.

 

כמובן שאם ניתן לקיים את שניהם זה הדבר הטוב ביותר,

בפרט כיום שהשקיעה מאוד מוקדמת, יכולה האישה לטבול מיד עם השקיעה ולחזור לבית מיד לאחר צאת הכוכבים בשעה 17:00, ועוד הלילה ארוך.

בברכת טיסה נעימה ודרך צלחה.

מקורות ונימוקים:

בליל טבילה חייב אדם לקיים מצוות עונה, כפי שכתב השו”ע או”ח סימן ר”מ, וכל אדם חייב לפקוד את אשתו בליל טבילתה.

ופסק השולחן ערוך באבן העזר הלכות כתובות סימן ע”ו סעיף ו’, יש לאשה לעכב על בעלה שלא יצא לסחורה אלא למקום קרוב, שלא ימנע מעונתה, ולא יצא אלא ברשותה.

מכאן שאם רצתה האשה יכולה למנוע את בעלה מלצאת לחו”ל במקום ביטול קיום מצוות עונה, שהרי התחייב לה הבעל בעת נישואיו שלא לגרוע את עונתה, שהם מחיובי הבעל לאשתו, שארה כסותה ועונתה לא יגרע.

למרות האמור, אם האשה נותנת לבעלה רשות, הרי הוא רשאי לצאת, כפי שפסק השו”ע הנזכר לא יצא אלא ברשותה.

וכן כתב הרמב”ם בהלכות אישות פרק טו הלכה א’ האשה שהרשת את בעלה אחר הנישואין שימנע עונתה הרי זה מותר. ועיין עוד בשו”ת רב פעלים חלק ב’ יו”ד סימן ל”ד.

ואף שבנידון השאלה שלפנינו, אין הנידון ביציאה לשם טיול, אלא לשם פרנסה, עדיין זכות האשה למנוע את יציאת בעלה לחוץ לארץ, אם לא שנתנה רשות לכך. כפי שהאריך להוכיח הגאון הגדול הרב שלמה בן שמעון שליט”א חבר בית הדין הגדול במאמר שכותרתו “זכות האשה למנוע יציאת בעלה לחוץ לארץ”, הודפס בכתב העת ויען שמואל ה’, עמודים כ”ה – מ”ח.

 

חשוב לדעת כי זוג שלא קיים עדיין מצוות פריה ורביה, ומצוות העונה בליל הטבילה ראוי הוא לקיום מצוות פריה ורביה, יש בביטול מצוות העונה ביטול מצוות פריה ורביה כפי שכתב השו”ע באבן העזר סימן ע”ו סעיף ז’, והרמב”ם שם שכתב בזה”ל, במה דברים אמורים בשהיו לו בנים שכבר קיים מצות פריה ורביה אבל אם לא קיים חייב לבעול בכל עונה עד שיהיו לו בנים מפני שהיא מצות עשה של תורה שנאמר “פרו ורבו”. אמנם בנידון השאלה שלפנינו אין נידון משום מצוות פריה ורביה.

ואף שהבית שמואל באבן העזר סימן א’ ס”ק א’ כתב שלא מועילה מחילה אף לאחר קיום מצוות פריה ורביה, משום מצוות ולערב אל תנח, בפתחי תשובה שם ס”ק א’ הביא לדברי הגאון החיד”א בברכי יוסף שכתב לבאר ולחלק שאם קיים פו”ר אינו חייב לבעול בכל עונה, ומשום לערב אל תנח סגי לעתים רחוקות רק שלא יניח לגמרי. והיינו דקאמרי הרמב”ם והשולחן ערוך לקמן סי’ ע”ו ס”ו דאם לא קיים פו”ר חייב בכל עונה אבל אם קיים אינו חייב בכל עונה לא משום פו”ר דכבר קיים ולא משום עונה שכבר מחלה אבל אה”נ דמשום ולערב אל תנח מחוייב בעת מן העיתים ע”ש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש