חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
נרות בקערה לבנה

האם מועיל לעשות את הסגולה של רבי מתיא עבור אחרים?

הרה"ג אליהו בחבוט לומד

ארץ השואל: ברזיל

שאלה

האם אפשר לעשות את הסגולה של רבי מתיא בן חרש עבור חברה שצריכה ישועה?

או שהיא בעצמה צריכה לעשות את זה?

תשובה

בהחלט מועיל שתעשו את סגולת רבי מתיא עבור אחרים, כיון שסגולה זו איננה סגולה שפועלת לעצם הישועה אלא היא סגולה לקיבול התפילה שמתפללים[1], וכיון שמועיל להתפלל על אחרים[2], ממילא מועיל שתעשו סגולת רבי מתיא כדי שתפילתכם על אחרים תתקבל ברחמים וברצון בעהי”ת.

ויתירה מזו, שלפעמים יתכן שאם אתם תעשו סגולת רבי מתיא בן חרש על החברה, יועיל אפי’ יותר מאם החברה תעשה על עצמה[3].

ויהי רצון שאתם והחברה תזכו לכל הישועות מאוצרות מתנות חינם אכי”ר.

מקורות:

[1] כמו שהארכנו בדלותנו לבאר במאמר “מקור וסוד הסגולה של 18 נרות לעילוי נשמת רבי מתיא בן חרש“.

[2] וכך גם ראוי לעשות, כמו שאמרו חז”ל בברכות דף י”ב ע”ב: “ואמר רבה בר חיננא סבא משמיה דרב, כל שאפשר לו לבקש רחמים על חבירו ואינו מבקש – נקרא חוטא. שנאמר גם אנכי חלילה לי מחטא לה’ מחדל להתפלל בעדכם.” ע”כ. וכידוע שעי”ז זוכים לישועה גם לעצמכם כמו שאמרו בבא קמא דף צ”ב ע”א: “כל המבקש רחמים על חבירו והוא צריך לאותו דבר, הוא נענה תחילה”. ע”כ.

[3] מהטעם המבואר בברכות דף ה’ ע”ב: “רבי חייא בר אבא חלש, על לגביה רבי יוחנן. אמר ליה: חביבין עליך יסורין? אמר ליה: לא הן ולא שכרן. אמר ליה: הב לי ידך. יהב ליה ידיה ואוקמיה. רבי יוחנן חלש, על לגביה רבי חנינא. אמר ליה: חביבין עליך יסורין? אמר ליה: לא הן ולא שכרן. אמר ליה: הב לי ידך. יהב ליה ידיה ואוקמיה. אמאי, לוקים רבי יוחנן לנפשיה (בתמיהה). אמרי אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים”. ע”כ. וכן מצינו נמי לגבי רבי חנינא בעירובין דף כ”ט ע”ב, שרק כאשר חביריו התפללו עליו התרפא, למרות שתפילותיו על אחרים התקבלו תמיד כמבואר בברכות ל”ד ב (וכן פירש מוהרש”א שם בעירובין, דהחילוק הוא כנ”ל משום דאין חבוש מתיר עצמו מבית האסורין עיי”ש).

איברא דמצינו במדרש בראשית רבה פרשת וירא פרשה נ”ג: “ויקרא מלאך אלקים אל הגר – בזכותו של אברהם, [כי שמע אלקים את קול הנער] באשר הוא שם – בזכות עצמו, יפה תפלת החולה לעצמו יותר מכל.” ע”כ. וכבר עמד בסתירה זו החזקוני בפרשת וירא שם, ותירץ דמה שאמרו שאין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים, היינו כאשר החולה לא מצליח לכוין יפה בתפילתו מחמת החולי, אך אם החולה מכוין יפה, אזי תפילתו יפה משל אחרים. עיי”ש. וכ”כ בעמר נקא (פירוש רבינו עובדיה מברטנורא על רש”י) בפרשת וירא עה”פ כי שמע אלקים את קול הנער, וכן פירש הרא”ם על רש”י שם. [והמהר”ל בגור אריה שם ועוד אחרונים תירצו באופן אחר, שאין חבוש וכו’ אינו ענין של תפילה אלא של סיוע, ואילו לגבי תפילה תמיד מועילה תמיד תפילת החולה על עצמו. עיי”ש. והוא דלא כמוהרש”א בעירובין הנ”ל וגם ביבמות דף ס”ג ע”א, שהבין ד”אין חבוש מתיר עצמו” היינו בתפילה ממש, וכדעת החזקוני והרע”ב והרא”ם. וכן היא הנח”ה סובר”ת ברוב ספרי דבי רב, דגם לענין תפילה נאמר ענין זה].

ונמצא לפי זה בנידון דנן, שאם החברה היא כעת חולה ח”ו או מבולבלת מהצרה באופן שקשה לה כעת להתפלל בכוונה על עצמה (ובפרט לגבי סגולת רבי מתיא, שמצריכה פניות של חצי שעה בערך), תועיל תפילתכם (עם סגולת רבי מתיא לקיבול תפילות) יותר ממה שיועיל אם היא תעשה מעצמה. ועל זה הדרך אם החברה שזקוקה לישועה לא כל כך מאמינה בסגולה זו, כך שגם אם היא תעשה בעצמה את הסגולה יתכן שלא תתפלל כל כך מהלב – במקרים כאלו אם אתם תעשו עבורה את הסגולה, יתכן שזה יפעל אפי’ יותר מאשר אם היא תעשה לעצמה.

וראה גם בספר חסידים סי’ תשנ”ג: “יש מתפלל על אחרים, ונענה, ועל עצמו אינו נענה. והרי אמרו כל המתפלל על אחרים גם חפצו יהא נעשה וכו’ ואיך נאמר יש מתפלל על אחרים ונענה ועל עצמו אינו נענה, אלא כך מצינו על ר’ חייא (בחולין דף פ”ו ע”א) שלא לקה פשתן בארץ ישראל משעלה ר’ חייא ונהפך שפשתנו לקה ובזכותו לא לקה פשתן של אחרים, והתפלל על אחרים ותפלתו נשמעה ועל עצמו התפלל ולא הועיל, שמא משום אין חבוש מתיר עצמו וכו’.” עכ”ל, וע”ע שם מה שכתב בזה עיי”ש.

וכן נמי אם יש לכם זכויות מיוחדים, יתכן מאוד שדווקא תפילתכם (וממילא סגולת רבי מתיא בן חרש) תתקבל יותר, על דרך שאמרו חז”ל בבבא בתרא דף קט”ז ע”א: “כל שיש לו חולה בתוך ביתו, ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים” ע”כ, ואכמ”ל.

וכמובן שהדרך המובחר לזכות לישועה הוא, שגם היא תתפלל על עצמה (עם סגולת רבי מתיא), וגם אתם תתפללו עליה (עם הסגולה), אלא שאם השאלה היא האם בכלל עוזר שתעשו את הסגולה עבורה, אז התשובה היא שבהחלט מועיל, ובמקרים מסויימים יתכן שיועיל אפי’ יותר וכנ”ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש