חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
אקדח

איך נרצחו יהודים בפיגוע בבית הכנסת הרי שלוחי מצווה אינם ניזוקים

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

איך זה שקורה פיגוע בבית כנסת?

קראתי פעם שלוחי מצווה לא ניזוקו! 3 אנשים באמצע השיעור נהרגו… מה ההסבר לזה?

תשובה

שלום וברכה

שאלתך חשובה,

ראשית כל אתקן אותך מבחינה עובדתית, כתושב שכונת נווה יעקב המתגורר בסמוך למקום הפיגוע, וכאחד שראה את המיקום המדוייק בו שכבו הנרצחים הקדושים ה’ יקום דמם. חשוב לי לומר שהנפגעים הקדושים לא למדו תורה ולא היו בשיעור תורה בזמן הירצחם על ידי בן עוולה.

נוסף לכך, בסמוך למקום הפיגוע, שוכן בית הכנסת עטרת אברהם, שם באותה שעה נמסר שיעור תורה על ידי הרב הגאון מאיר אמסלם שליט”א. ובשעה שהוא שמע את היריות, הוא סגר את הספר והורה לנעול את דלתות בית הכנסת החיצוניות, ואכן המחבל לא נכנס כלל לבית הכנסת.

 

לגוף שאלתך, חשוב שתדע, שלא תמיד אנו יודעים חשבונות שמים, והפירוש שלוחי מצווה אינם ניזוקים הוא, שהליכתם לדבר מצווה לא תגרום להם נזק, אבל מי שנגזר עליו נזק כל שהוא, יתכן בהחלט שזה יקרה לו גם בעת עשייתו דבר מצווה. ואדרבא זכות היא לו לאדם שכבר נגזר עליו למות, שמת הוא בהליכתו לדבר מצווה.

יש להוסיף, שלמרות שזכות המצווה יש בה בכדי להגן ולשמור על האדם ולעורר עליו זכות, אבל לפעמים הגזירה היא חזקה מהכל ואין בזכות המצווה מספיק בכדי להגן עליו ולבטל מעליו את הגזירה שנגזרה עליו.

 

אסיים בברכה שנשמע ונתבשר בשורות טובות,

ואם נרצה להועיל לנשמות הקדושים, נקבל על עצמנו חיזוק מסוים לעילוי נשמתם,

ובזה תעלה נשמתם בשמים במעלות קדושים וטהורים, ויעמדו בתפילה על כל עם ישראל, שיאמר הקב”ה די לצרותינו.

הרב דוד אוחיון

ירושלים עיר הקודש.

מקורות ונימוקים:

בגמרא בשבת דף קי”ח: איתא, אמר מר רובן של צדיקים מתים בחולי מעיים, ואמר רבי יוסי יהא חלקי ממתי בדרך מצווה.

ושואל שם המהרש”א, והרי שלוחי מצווה אינם ניזוקים לא בהליכתם ולא בחזירתם, כיצד אם כן שייך לומר יהא חלקי ממתי בדרך מצווה?

ותירץ המהרש”א, שעל ידי עסק המצווה אמנם אין ניזוקים, אך ככאן הכונה למיתה בדרך למצווה ולא על ידי המצווה.

מבואר בדבריו, שהפירוש שלוחי מצווה אינם ניזוקים היינו, שהדרך למצווה לא תגרום להם למיתה או לנזק, אולם מי שנגזר עליו נזק, יתכן שיגרם לו הנזק בעת הליכתו לדבר מצווה.

 

כמו כן כתב בתוספת ביאור, הגאון הגדול הגר”ח קנייבסקי זצ”ל בספרו טעמא דקרא על פרשת חיי שרה. שם כתב לשאול בנוגע למיתת שרה אמנו על ידי עקידת יצחק, והרי שלוחי מצווה אינם ניזוקים? וכתב לבאר ששלוחי מצוה אינם ניזוקים היינו שהדרך למצוה לא תהא “סיבה” לנזק שהשטן מקטרג בדרך או בשעת סכנה וכדומה כי הדרך למצוה מגינה. אבל מי שהגיע שעתו למות זכות היא לו שימות בשעת עסק במצוה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש