מקורות ונימוקים:
החתמת כרטיס של עובד שאינו נוכח אסורה כדין מזיק בגרמי
החתמת כרטיס לעובד שאינו נוכח, אסור משום איסור מזיק ולא משום איסור גזל, הואיל ואין המחתים נוטל את ממון הבעלים לכיסו, ואף איננו נוטל ממון כלל בשעת החתמת הכרטיס, אלא בהחתמת הכרטיס מתבצע מסירת מידע כוזב שבעקבותיו נגרם הוצאת כסף לבעלים.
לפיכך דבר זה נחשב כמזיק ויש להחשיבו כמזיק בגרמי המחייב בתשלום, כפי המבואר בדברי השו”ע חו”מ סימן שפ”ו. ואף לדברי הרא”ש בפרק החובל שכתב כי ג’ כללים בעינן על מנת שיחשב מזיק בגרמי ולא בגרמא, שיהיה הנזק ודאי, ויעשה בידיים ויגרם הנזק מיד. נראה שבנידון דידן חשיב גרמי, שהרי הנזק ודאי ונעשה בידי מחתימת הכרטיס, ואף שתשלום הכסף לא נעשה מיד אלא בסוף החודש, מ”מ חוב התשלום של הבעלים כלפי העובדת נעשה מיד.
אמנם היה מקום לדמות הנידון שלפנינו לנידון תשובת הרשב”א סימן א’ נ”ב הביאו הרמ”א בחו”מ סימן שפ”ו בנוגע לסופר שכתב שטר חוב וטעה בשטר החוב וכתב במקום מנה מאתים, או שליש שהחזיר שטר חוב פרוע למלווה, שכתב על כך הרשב”א ופסקו הרמ”א להלכה, דלא הוו גרמי אלא גרמא בנזיקין.
אכן קושטא דמילתא נראה דלא דמי, הואיל ובנידון סופר שכתב שטר חוב וטעה או שליש שהחזיר שטר חוב פרוע למלווה, בכתיבת השטר לא נעשה הנזק, כי עדיין הדבר תלוי בידי המלווה אם יחליט לגבות את הסכום הנוסף. משא”כ בהחתמת כרטיס כבר מרגע החתמת הכרטיס נוצר חוב על הבעלים לשלם לעובדת עבור הזמן בו עבדה, ואף אם לא תתבע העובדת את שכרה ישלם המעסיק לעובדת על פי שעות המופיעות בכרטיס הנוכחות שלה, בלא שתעשה פעולה נוספת מצידה.
לענ”ד נראה כי נידון דידן דמי טפי לדברי המרדכי בריש פרק החובל, הביאם הרמ”א להלכה חו”מ סימן א’ סעיף ד’ בנוגע לעדים שהעידו עדות שקר והוזמו, והוציאו ממון על פיהם ואי אפשר למיהדר, שדנין אותם ומחייבין אותם לשלם. והיינו טעמא הואיל ובעקבות דבריהם נגרם חיוב ממון למי שהעידו עליו, ה”נ נגרם חיוב ממון למעסיק בעקבות החתמת הכרטיס שלא כדין, ואם לא יוכל המעסיק לגבות את כספו בחזרה מאת העובדת שנטלתו, כגון שברחה וכדו’, על העובדת שהחתימה את הכרטיס לשלם את הכסף שגרמה להוציא שלא כדין.
לפיכך לעניין מעשה בנידון השאלה שלפנינו, הדבר אסור מדין מזיק בגרמי, אולם בנוגע למה ששילם כבר המעסיק שלא כדין לעובדת, החובה היא על העובדת להחזיר את הכסף, כפי שמבואר בדברי המרדכי, שהחובה על העדים לשלם היא רק כאשר אי אפשר לגבות בחזרה את הכסף מידי מי שקיבלו שלא כדין.