חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

היי, יש לי מנהלת שכל הזמן מבקשת ממני להעביר לה את הכרטיס נוכחות. הבעלים ראה יום אחד שהיא לא בחנות ושאל אותי למה היא מופיעה במערכת אמרתי לו שהיא ביקשה ממני להכניס אותה, ואז הוא אמר שכל אחד יקח את הכרטיס שלו מעכשיו.

אני לקחתי את שלי ואף אחד לא לקח את שלו, גם לא המנהלת שלי. אני ביקשתי ממנה שלא תבקש ממני להכניס אותה יותר כי הבעלים ביקש שזה לא יקרה יותר, היא הכחישה ואמרה שזה לא קרה, ולאט לאט המשיכה לבקש ממני, ואמרה לי שהיא המנהלת שלי ושיש לה אישור מהבעלים שהכניס אותה. אז המשכתי להכניס אותה מה אני אמורה לעשות עכשיו ???

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

שאלתך חשובה,

כפי שניכר מתוך דבריך, הנך מודעת לכך שהמנהלת שלך פועלת שלא כשורה, ובעצם גוזלת את הבעלים כאשר היא מחתימה כרטיס בעוד איננה נוכחת בעבודה.

מצד שני, אני גם מבין את אי הנעימות שלך ממנה, בפרט שהיא המנהלת שלך. אבל דעי לך שהמנהל של העולם שלה ושלך גם יחד הוא הקב”ה, והוא זה שציווה אותנו שלא לגנוב, והחתמת כרטיס של עובדת כאשר איננה נוכחת, הוא אסור על פי כל דין.

לכן עליך לומר לה ברורות, שאת מצטערת, ולמרות שאת מעריכה אותה ואין לך שום דבר נגדה, להחתים כרטיס לעובד אחר, זהו קו אדום שאינך יכולה לעבור. זה דבר הפוגע במצפונך, ובמחוייבותך כלפי אדם וכלפי שמים.

בנוגע למה שכבר נעשה, הואיל והמנהלת שלך היא זו שקיבלה את הכסף שלא כדין מאת הבעלים, החובה היא עליה להחזיר לבעלים את הכסף ולא עליך. אולם מכאן ואילך, חובה עליך להימנע מהחתמת כרטיס למנהלת כאשר איננה נמצאת, כי דבר כזה גורם להוצאת כסף מהבעלים שלא כדין, והוא אסור על פי ההלכה וגם על פי החוק.

בברכת הצלחה

הרב דוד אוחיון

 

מקורות ונימוקים:

החתמת כרטיס של עובד שאינו נוכח אסורה כדין מזיק בגרמי

החתמת כרטיס לעובד שאינו נוכח, אסור משום איסור מזיק ולא משום איסור גזל, הואיל ואין המחתים נוטל את ממון הבעלים לכיסו, ואף איננו נוטל ממון כלל בשעת החתמת הכרטיס, אלא בהחתמת הכרטיס מתבצע מסירת מידע כוזב שבעקבותיו נגרם הוצאת כסף לבעלים.

לפיכך דבר זה נחשב כמזיק ויש להחשיבו כמזיק בגרמי המחייב בתשלום, כפי המבואר בדברי השו”ע חו”מ סימן שפ”ו. ואף לדברי הרא”ש בפרק החובל שכתב כי ג’ כללים בעינן על מנת שיחשב מזיק בגרמי ולא בגרמא, שיהיה הנזק ודאי, ויעשה בידיים ויגרם הנזק מיד. נראה שבנידון דידן חשיב גרמי, שהרי הנזק ודאי ונעשה בידי מחתימת הכרטיס, ואף שתשלום הכסף לא נעשה מיד אלא בסוף החודש, מ”מ חוב התשלום של הבעלים כלפי העובדת נעשה מיד.

אמנם היה מקום לדמות הנידון שלפנינו לנידון תשובת הרשב”א סימן א’ נ”ב הביאו הרמ”א בחו”מ סימן שפ”ו בנוגע לסופר שכתב שטר חוב וטעה בשטר החוב וכתב במקום מנה מאתים, או שליש שהחזיר שטר חוב פרוע למלווה, שכתב על כך הרשב”א ופסקו הרמ”א להלכה, דלא הוו גרמי אלא גרמא בנזיקין.

אכן קושטא דמילתא נראה דלא דמי, הואיל ובנידון סופר שכתב שטר חוב וטעה או שליש שהחזיר שטר חוב פרוע למלווה, בכתיבת השטר לא נעשה הנזק, כי עדיין הדבר תלוי בידי המלווה אם יחליט לגבות את הסכום הנוסף. משא”כ בהחתמת כרטיס כבר מרגע החתמת הכרטיס נוצר חוב על הבעלים לשלם לעובדת עבור הזמן בו עבדה, ואף אם לא תתבע העובדת את שכרה ישלם המעסיק לעובדת על פי שעות המופיעות בכרטיס הנוכחות שלה, בלא שתעשה פעולה נוספת מצידה.

לענ”ד נראה כי נידון דידן דמי טפי לדברי המרדכי בריש פרק החובל, הביאם הרמ”א להלכה חו”מ סימן א’ סעיף ד’ בנוגע לעדים שהעידו עדות שקר והוזמו, והוציאו ממון על פיהם ואי אפשר למיהדר, שדנין אותם ומחייבין אותם לשלם. והיינו טעמא הואיל ובעקבות דבריהם נגרם חיוב ממון למי שהעידו עליו, ה”נ נגרם חיוב ממון למעסיק בעקבות החתמת הכרטיס שלא כדין, ואם לא יוכל המעסיק לגבות את כספו בחזרה מאת העובדת שנטלתו, כגון שברחה וכדו’, על העובדת שהחתימה את הכרטיס לשלם את הכסף שגרמה להוציא שלא כדין.

לפיכך לעניין מעשה בנידון השאלה שלפנינו, הדבר אסור מדין מזיק בגרמי, אולם בנוגע למה ששילם כבר המעסיק שלא כדין לעובדת, החובה היא על העובדת להחזיר את הכסף, כפי שמבואר בדברי המרדכי, שהחובה על העדים לשלם היא רק כאשר אי אפשר לגבות בחזרה את הכסף מידי מי שקיבלו שלא כדין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש