דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
מקורות ונימוקים:
פסק השולחן ערוך זמן קידוש לבנה אורח חיים סימן תכ”ו סעיפים ג’ – ד’ כי זמן ברכת הלבנה הוא החל משבעה ימים לאחר המולד ועד לאחר חלוף חמשה עשר ימים מהמולד.
לפיכך על מנת לחשב את סוף זמן ברכת הלבנה יש למנות חמשה עשר ימים מלאים משעת המולד, המתפרסם בלוחות השנה.
בטעם הדבר שמברכין עד חלוף חמשה עשר ימים מלאים מהמולד, כתב בשו”ת המהרי”ל סימן י”ט כי הטעם הוא משום דאמרי’ פרק היו בודקין שמברכין עד שתתמלא פגימתו, ומפרשי נהרדעי כי נפיא. כלומר שבמילוי הלבנה תלוי הדבר, לכן בחצי החודש הראשון בה הלבנה נמצאת בזמן מילויה ניתן לברך ולא לאחר מכן שכבר נפגמת ונחסרת.
אף שעדיף שלא לברך ברכת הלבנה עד זמן צאת הכוכבים שאז ניתן להנות מאור הלבנה, כפי שכתב מרן השולחן ערוך שצריך שיאותו לאור הלבנה. העלה מרן הרב עובדיה זצ”ל ביביע אומר חלק ה’ סימן ל”ו אות ג’ כי בחדש שזמן הברכה הוא מצומצם ויש חשש שיפסיד הברכה לאותו חדש, אין צריך להמתין שיהיה לילה ודאי, אלא כל שהוא לאחר שקיעת החמה, וראויה הלבנה שיאותו לאורה יכול לברך. ועיין עוד בילקוט יוסף שבת ה’ עמוד שלה.
בנוגע לתחילת זמן ברכת הלבנה, צריך לחכות שיעבור שבעה ימים מהמולד. אף שכתב המשנה ברורה שם ס”ק כ’ כי רוב האחרונים חולקים על דברי השולחן ערוך וסוברים כי לאחר ג’ ימים מעת המולד שנהנים כבר מאור הלבנה יש לברך עליה ואין להחמיץ המצוה. מנהג הספרדים כדעת מרן השולחן ערוך כאמור לעיל שלא לברך ברכת הלבנה אלא בחלוף שבעה ימים מעת המולד.
מי שהפסיד את הברכה בליל חמשה עשר למולד, אין לו לברך ברכת הלבנה בליל ט”ז מהמולד, הואיל ויש בזה ספק ברכה לבטלה. אך רשאי לומר ברכת הלבנה בלי הזכרת שם ומלכות. כפי שהעלה מרן בשו”ת יביע אומר חלק ו’ סימן ל”ח.
בנוגע לשאלה האם ישנה חובה לנסוע למקום מרוחק על מנת לראות את הלבנה באופן שיהיה ניתן לברך עליה. נחלקו האחרונים אם ברכת הלבנה מצווה חיובית היא שחייב האדם לברך ונתחייב בכך משום עצם חידוש הלבנה, או שמא מצווה קיומית היא שבמידה ויראה את הלבנה יוכל לברך.
להלכה קיימ”ל כשיטת הנודע ביהודה והחזון איש כי ברכת הלבנה היא מצווה חיובית מדרבנן, ועיין בזה בשו”ת מנחת אשר על התורה פרשת בא סימן ט”ו. לפיכך מאחר ומצווה זו חיובית חייב להשתדל בה ככל המצוות ולנסוע אף לעיר אחרת ככל שיוכל לחזור באותו יום לביתו.
רק לעניין נטילת ידים ותפילה בציבור איתא בגמרא פסחים מ”ז. שאינו חייב לילך אלא ד’ מיל לפניו, ולאחריו מיל, וביארו הפוסקים עיין מ”ב קס”ג ס”ק ג’ שהוא הדין כשנמצא במקום נחשב כלחזור לאחריו. אך לגבי מצוות אחרות לא שמענו קולא זו.
אולם בברכת הלבנה הדין כשאר כל המצוות שצריך ללכת ולהתאמץ על מנת לקיימה, כפי המבואר בספר חיי אדם ס”ח י”ט, שאף שהסתפק אם חייב לעקור מביתו לילך לעיר אחרת כדי לקיים מצוה, כתב בנשמת אדם (שם ג’) שדווקא לעקור דירתו וללון חוץ לביתו לצורך קיום המצווה אינו חייב, אך אם חוזר לביתו בו ביום חייב לטרוח. ומעתה הוא הדין לקדש הלבנה, כיון שהוא חיוב דרבנן לראותה ולברכה חייב לנסוע אף לעיר אחרת כל שיחזור באותו יום לביתו.
אולם מבחינת המציאות גילוי הלבנה בדרך כלל איננו תלוי במקום אלא בזמן, מאחר והלבנה מתכסה על ידי עננים הנוסעים עם הרוח כל העת, לפיכך כל זמן שלא ברור אצלו הדבר מעל כל ספק שבמקום אחר הלבנה גלויה, אין לו לנסוע למקום אחר, אלא להתאמץ ולהשתדל לעקוב מידי פעם בפעם האם נתפזרו העננים והלבנה התגלתה ומיד כשיראה יברך.
אילמלא זכו ישראל אלא להקביל פני אביהן שבשמים כל חודש וחודש דיים.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
לבקשת הגולשים, להלן מאגר של תמונות יהדות מבית צוות משיב כהלכה, שאנחנו מסכימים להשתמש בהם (למטרות טובות כמובן) בחינם ללא
מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל המעוניינים להתגייר
שאלות נפוצות בנושא “בר מצווה” – מפתח נושאים
מפתח לשאלות נפוצות (FAQ) לגבי “בר-מצווה”: האם מותר לדחות בר מצווה? איך מניחים תפילין? בר מצווה בכותל המערבי: יש לזה
בר מצווה – המדריך השלם לגיל 13, כל הטיפים
מדריך ל”בר מצווה” מפורט ועדכני מה זה “בר מצווה” ? “בר מצווה” בתרגום מארמית הוא “בן מצווה” והוא כינוי למצבו
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
בטח יעניין אתכם!
כמה צריך לשלם על הצעת שידוך בלבד
מקורות ונימוקים: מתווך שהציע ונדחה ולבסוף נסגרה העסקה ע”י מתווך אחר – המתחיל מקבל שכרו כתב הרא”ש בתשובה כלל ק”ה
מה צריך לכוון בתפילה כדי לצאת ידי חובה
מקורות ונימוקים: מהי הכוונה הנדרשת בתפילה בגמרא בברכות ל”א. איתא, תנו רבנן המתפלל צריך שיכוין את לבו לשמים, אבא שאול
שמיעת מוזיקה ווקאלית בימי ספירת העומר
מקורות ונימוקים: מקור המנהג שלא לשמוע מוזיקה בימי ספירת העומר מקור המנהג שלא לשמוע מוזיקה בימי ספירת העומר, הינו מדברי
ביטל שכירות צימר בגלל המלחמה האם המשכיר צריך להחזיר את המקדמה
מקורות ונימוקים: שוכרים שעזבו את הדירה בעקבות אונס האם חייבים בתשלום השכירות בנידון שוכר ששכר דירה ומחמת אונס עזב את
מקורות וביאורים: א). איסור שליחת פרחים ושאר מתנות לאבל הוא מדין שאילת שלום, וכמ”ש המג”א (או”ח סי’ תרצו ס”ק יב),
מקורות ונימוקים: האם ומדוע כסף הוא מוקצה פסק השולחן ערוך או”ח סימן ש”י סעיף ז’: מטה שיש עליה מעות, או
מקורות הנה קודם שיתחיל הש”ץ קדושה בלא”ה אין לזוז ממקום שכילה ג’ פסיעות, כמ”ש השו”ע (או”ח סי’ קכ”ג ס”ב), וז”ל:
האם גוי יכול לברך על מאכל אסור
מקורות ונימוקים א. בן נח בברכת הנהנין יש לדון האם בן נח מותר לו לברך או אסור לו או שמא
האם מותר למכור כרטיס ספר שהתקבל במתנה
מקורות ונימוקים: מוכר רשאי להתנות כל תנאי ממוני על המקח מוכר יכול להתנות כל תנאי שירצה במה שמוכר, שהרי תנאי
צניעות במקווה גברים, וטבילה עם בגד תחתון
נימוקים ומקורות א. חשיבות הטבילה במקווה הנה בשלחן ערוך (סימן פח) נתבאר, דמעיקר הדין מותר לבעל קרי
האם מותר להשתתף במדורת ל”ג בעומר של ילדים או שצריך לחשוש לגזל
מקורות ונימוקים: איסור גזל מקטן פסק השו”ע חו”מ סימן שמ”ח סעיף ב’, כל הגונב אפילו שוה פרוטה עובר על לאו
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א