דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
בתחנת האוטובוס פגשתי מכר רחוק, ובידו אריזה, הוא ביקש ממני אם אני מוכן לשמור לו את החבילה עד שיחזור מקניית מוצר בחנות סמוכה, הסכמתי, ולקחתי את החבילה, אלא שעברה חצי שעה והפסדתי כבר שני אוטובוסים, ומכרי לא הגיע ולא היה בידי מספר טלפון שלו, – החלטתי לעלות לאוטובוס עם החבילה, אך לצערי נוצר לפתע דוחס באוטובוס, ושלא בשליטתי החבילה נפלה, ושמעתי קול שבירה, – כעבור זמן מכרי השיג אותי בטלפון וביקש את החבילה, וכשאמרתי לו שתכולתה נשברה דרש תשלום כי מדובר בקריסטל יקר וכו’, ושלא היה לי לעלות לאוטובוס עד שיחזור, האם אני מחויב לשלם?
מעיקר הדין אפילו שומר חינם שלוקח בידו את הפקדון לדרך, חייב אפילו באונס, היות ואין לו רשות לקחתו לדרך, אבל במקרה המתואר אתה פטור מתשלום, הסיבה לכך היא שאין ביכולת המפקיד ‘לאזוק’ את השומר באזיקים בשביל הפקדון, ובנוסף כשעלית לאוטובוס לא היה דוחס, ולא נכנסת למקום שברור שיקרה בו נזק.
מקורות ונימוקים:
ההלכה מובאת בשו”ע חושן משפט הלכות פקדון (סימן רצג סעיף ג) בזו הלשון:
“המפקיד אצל חבירו והלך בעל הפקדון למדינת הים, והנפקד רוצה לפרש בים או לצאת בשיירא, אם בא והביא הפקדון לב”ד, נפטר מאחריות שמירתו, שאין אוסרים זה במדינה זו מפני פקדון של זה שהלך, ואין אומרים לו להוליכו עמו, שמא יארע לו אונס ויהיה חייב באחריותו, ובית דין מפקידים ביד אדם נאמן אצלם, מפני השבת אבידה לבעלים”, מבואר שלא אוסרים במאסר את השומר מפני הפקדון, אלא ימסרנו לב”ד ולא מדין שומר אלא מדין השבת אבידה, מקור ההלכה ברמב”ם הלכות שאלה ופקדון (פ”ז הלכה יב) וכתב המגיד משנה שאין לזה מקור בגמרא, אבל דברים של טעם הם.
אך במקום שלא שייך למסור לבית דין, וכמו במקרה שלפנינו, על כך הוסיף הרמ”א בהגה: ואם לא היה יכול להניחו ביישוב, והוצרך להוליכו עמו למדבר מכח סכנה או מכח שומר שמסר לשומר, ונאנס מידו, י”א דפטור הנפקד (מרדכי פ’ הגוזל)” ביאר הלבוש – כלומר שלא יכול למסור לשומר אחר שאז יהיה חייב מכח שומר שמסר לשומר, ולכן הוצרך לקחת את הפקדון עמו את הפקדון שלא יאבד, י”א שפטור. ולכן יש לפטור בשאלה שלפנינו.
אמנם יש לדעת שפטור זה הוא בתנאי שלא הוליכו השומר מלכתחילה במקום שמסתבר שיקרה בו נזק שאז גם לדעה זו המובאת ברמ”א יש לחייב אף שנאנס, כך מבואר בש”ך בשם מהרש”ל.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
לבקשת הגולשים, להלן מאגר של תמונות יהדות מבית צוות משיב כהלכה, שאנחנו מסכימים להשתמש בהם (למטרות טובות כמובן) בחינם ללא
מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל המעוניינים להתגייר
שאלות נפוצות בנושא “בר מצווה” – מפתח נושאים
מפתח לשאלות נפוצות (FAQ) לגבי “בר-מצווה”: האם מותר לדחות בר מצווה? איך מניחים תפילין? בר מצווה בכותל המערבי: יש לזה
בר מצווה – המדריך השלם לגיל 13, כל הטיפים
מדריך ל”בר מצווה” מפורט ועדכני מה זה “בר מצווה” ? “בר מצווה” בתרגום מארמית הוא “בן מצווה” והוא כינוי למצבו
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
בטח יעניין אתכם!
גזל ואיננו זוכר ממי – ומה הדין לגבי מי שגזל את הגוי
מקורות ונימוקים: תנאי ראשון לחזרה בתשובה על עוון גזל הוא השבת הממון בגמרא ביומא דף פ”ה: דרשה הגמרא, “מכל חטאתיכם
סמל ה”מגן דוד” – המשמעות והמקורות
מהו “מגן דוד”? הנה עצם המילים “מגן דוד” כבר מצינו במטבע שטבעו חכמים בברכות ההפטרה (וכמוזכר בפסחים[1]), ושם הכוונה היא
מקורות ונימוקים: א). כתב המהר”ם גלאנטי (סימן לח) שאע”פ שמותר בשבת לגרום ברכה שאינה צריכה, מכל מקום אינו רשאי לברך
מקורות ונימוקים: א). בגמרא סנהדרין (דף מז.) מובא, דרבא מחלק בין מי שמת מתוך רשעו לנהרג מתוך רשעו, מת מתוך
האם מותר במוצאי תשעה באב להתרחץ להסתפר לכבס ולאכול בשר
מקורות ונימוקים: מנהג הספרדים לעניין כיבוס רחיצה ותספורת אכילת בשר ושתיית יין לאחר תשעה באב פסק השו”ע או”ח סימן תקנ”ד
מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.
מקורות וביאורים: ראה דינים אלו של אשה שפסק ווסתה, בשולחן ערוך (יו”ד סי’ קפט כח – לא). והנה לגבי שאר
לענין ברכות השחר: כתב מרן השלחן ערוך בדיני ברכות השחר (סימן מ”ו סעיף ד’), שהנשים מברכות (במקום ברכת שלא עשני
האם בן נוח יכול לקיים את כל מצוות התורה מלבד שבע מצוות בני נוח
מקורות ונימוקים: האם בן נוח רשאי לקיים מצוות שאינם משבע מצוות בני נח כתב הרמב”ם בהלכות מלכים פרק י’ הלכה
מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א