חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מתנה

לא הגיע לקחת את החבילה, והוצרך השומר לקחתה עמו – ונשברה

הרב צבי דידי משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

בתחנת האוטובוס פגשתי מכר רחוק, ובידו אריזה, הוא ביקש ממני אם אני מוכן לשמור לו את החבילה עד שיחזור מקניית מוצר בחנות סמוכה, הסכמתי, ולקחתי את החבילה, אלא שעברה חצי שעה והפסדתי כבר שני אוטובוסים, ומכרי לא הגיע ולא היה בידי מספר טלפון שלו, – החלטתי לעלות לאוטובוס עם החבילה, אך לצערי נוצר לפתע דוחס באוטובוס, ושלא בשליטתי החבילה נפלה, ושמעתי קול שבירה, – כעבור זמן מכרי השיג אותי בטלפון וביקש את החבילה, וכשאמרתי לו שתכולתה נשברה דרש תשלום כי מדובר בקריסטל יקר וכו’, ושלא היה לי לעלות לאוטובוס עד שיחזור, האם אני מחויב לשלם?
 

תשובה:

מעיקר הדין אפילו שומר חינם שלוקח בידו את הפקדון לדרך, חייב אפילו באונס, היות ואין לו רשות לקחתו לדרך, אבל במקרה המתואר אתה פטור מתשלום, הסיבה לכך היא שאין ביכולת המפקיד ‘לאזוק’ את השומר באזיקים בשביל הפקדון, ובנוסף כשעלית לאוטובוס לא היה דוחס, ולא נכנסת למקום שברור שיקרה בו נזק.
מקורות ונימוקים:

ההלכה מובאת בשו”ע חושן משפט הלכות פקדון (סימן רצג סעיף ג) בזו הלשון:

“המפקיד אצל חבירו והלך בעל הפקדון למדינת הים, והנפקד רוצה לפרש בים או לצאת בשיירא, אם בא והביא הפקדון לב”ד, נפטר מאחריות שמירתו, שאין אוסרים זה במדינה זו מפני פקדון של זה שהלך, ואין אומרים לו להוליכו עמו, שמא יארע לו אונס ויהיה חייב באחריותו, ובית דין מפקידים ביד אדם נאמן אצלם, מפני השבת אבידה לבעלים”, מבואר שלא אוסרים במאסר את השומר מפני הפקדון, אלא ימסרנו לב”ד ולא מדין שומר אלא מדין השבת אבידה, מקור ההלכה ברמב”ם הלכות שאלה ופקדון (פ”ז הלכה יב) וכתב המגיד משנה שאין לזה מקור בגמרא, אבל דברים של טעם הם.

אך במקום שלא שייך למסור לבית דין, וכמו במקרה שלפנינו, על כך הוסיף הרמ”א בהגה: ואם לא היה יכול להניחו ביישוב, והוצרך להוליכו עמו למדבר מכח סכנה או מכח שומר שמסר לשומר, ונאנס מידו, י”א  דפטור הנפקד (מרדכי פ’ הגוזל)”  ביאר הלבוש – כלומר שלא יכול למסור לשומר אחר שאז יהיה חייב מכח שומר שמסר לשומר, ולכן הוצרך לקחת את הפקדון עמו את הפקדון שלא יאבד, י”א שפטור. ולכן יש לפטור בשאלה שלפנינו.

אמנם יש לדעת שפטור זה הוא בתנאי שלא הוליכו השומר מלכתחילה במקום שמסתבר שיקרה בו נזק שאז גם לדעה זו המובאת ברמ”א יש לחייב אף שנאנס, כך מבואר בש”ך בשם מהרש”ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

מדריך למתגייר

מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל המעוניינים להתגייר

לתוכן המלא »

בטח יעניין אתכם!

שיויתי ה לנגדי תמיד
הרה"ג מאיר פנחסי

מכירת פאה האם מותר?

מקורות וביאורים: א). כ”כ בקצרה בשו”ת יביע אומר ח”ה (חאה”ע סי’ ה’ או’ ח’) במוסגר. שאותם עיתונים המפרסמים מכירת פאות,

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות: