חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ברזיל

שאלה:

בני לומד בביה”ס כאן בסאן פאולו, אתמול הוא הגיע לכיתה עם ‘נגן’ והשתמש בו במהלך השיעור, המורה לקח את הנגן, ואמר לבני שיחזיר אותו בסוף השבוע, במהלך השבוע הנגן נגנב, כנראה ע”י אחד מעובדי הנקיון ללא יכולת הוכחה לכך, אני כמובן מצדיק את לקיחת הנגן במהלך השיעור, אך לדעתי המורה צריך לשאת בתשלום אבידת הנגן שהיה באחריותו, האם כך ההלכה?
 

תשובה:

המורה מוגדר ‘שומר חינם’ ולא ‘שומר שכר’ – ועל כן יש לבדוק אם הניח את הנגן במקום לא שמור כלל הרי פשע בשמירתו וחייב – אבל אם שמר כראוי, כגון שהניח את הנגן במגירה נעולה, ונפרצה המגירה, פטור כדין שומר חינם.
 

מקורות ונימוקים:

אמנם המורה מקבל שכר על עבודתו  עם הילדים בכיתה, ולכאורה היה מקום להגדירו כשומר שכר,  אין הדבר כן, היות והשכר לא מגיע  עבור שמירת החפצים של הילדים, גם אלו שלקח בשביל חינוכם כנדרש, כך מבואר ברדב”ז (ח”ד סימן קמ) לענין שמש המקבל שכר עבור השמשות, שאינו מוגדר כשומר שכר, אלא אם כן יתנו בפירוש שמקבל שכר עבור השמירה,

וכן הוא במחנה אפרים (הלכות שומרים סימן לא) שלמד מתשובת מוהרש”ך (ח”ב סימן פה) לענין משרת בבית בעה”ב שמקבל שכר על שירותיו, ומסר בעה”ב בידו חפץ לשמור, ונגנב, פטור המשרת, משום שאת שכרו מקבל עבור השירות בבית, ולא עבור השמירה.  ואמנם בפתחי תשובה (חו”מ סימן שג ס”ק א) כתב שנראה מהקצוה”ח בסימן רצא שחולק על מוהרש”ך, וסובר שהוא כשומר שכר, מ”מ למעשה אין אפשרות להוציא ממון במקרה זה.

לכן בשאלה שלפנינו, על אף שהמורה מקבל שכר עבור הלימוד והאחריות הכללית בכיתה, מכל מקום אינו בגדר שומר שכר על חפצי התלמיד, ופטור אם שמר כראוי.

שאלה:

בני לומד בביה”ס כאן בסאן פאולו, אתמול הוא הגיע לכיתה עם ‘נגן’ והשתמש בו במהלך השיעור, המורה לקח את הנגן, ואמר לבני שיחזיר אותו בסוף השבוע, במהלך השבוע הנגן נגנב, כנראה ע”י אחד מעובדי הנקיון ללא יכולת הוכחה לכך, אני כמובן מצדיק את לקיחת הנגן במהלך השיעור, אך לדעתי המורה צריך לשאת בתשלום אבידת הנגן שהיה באחריותו, האם כך ההלכה?

 

תשובה:

המורה מוגדר ‘שומר חינם’ ולא ‘שומר שכר’ – ועל כן יש לבדוק אם הניח את הנגן במקום לא שמור כלל הרי פשע בשמירתו וחייב – אבל אם שמר כראוי, כגון שהניח את הנגן במגירה נעולה, ונפרצה המגירה, פטור כדין שומר חינם.

 

מקורות ונימוקים:

אמנם המורה מקבל שכר על עבודתו  עם הילדים בכיתה, ולכאורה היה מקום להגדירו כשומר שכר,  אין הדבר כן, היות והשכר לא מגיע  עבור שמירת החפצים של הילדים, גם אלו שלקח בשביל חינוכם כנדרש, כך מבואר ברדב”ז (ח”ד סימן קמ) לענין שמש המקבל שכר עבור השמשות, שאינו מוגדר כשומר שכר, אלא אם כן יתנו בפירוש שמקבל שכר עבור השמירה,

וכן הוא במחנה אפרים (הלכות שומרים סימן לא) שלמד מתשובת מוהרש”ך (ח”ב סימן פה) לענין משרת בבית בעה”ב שמקבל שכר על שירותיו, ומסר בעה”ב בידו חפץ לשמור, ונגנב, פטור המשרת, משום שאת שכרו מקבל עבור השירות בבית, ולא עבור השמירה.  ואמנם בפתחי תשובה (חו”מ סימן שג ס”ק א) כתב שנראה מהקצוה”ח בסימן רצא שחולק על מוהרש”ך, וסובר שהוא כשומר שכר, מ”מ למעשה אין אפשרות להוציא ממון במקרה זה.

לכן בשאלה שלפנינו, על אף שהמורה מקבל שכר עבור הלימוד והאחריות הכללית בכיתה, מכל מקום אינו בגדר שומר שכר על חפצי התלמיד, ופטור אם שמר כראוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש