דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
קניתי בגד בחנות בגדים ולאחר ששילמתי ביקשתי מבעלת החנות אם אוכל להשאיר אותו לשעות הקרובות, היא הסכימה ולקחה את הבגד, אך כשחזרתי השקית נעלמה, כנראה נלקחה בטעות, בעלת החנות אומרת שהיא מסרה לעובדת החנות להניח בצד את השקית. – לדעתי אני קניתי ממנה ומסרתי לה את השקית והיא אחראית ולא היתה צריכה למסור לעובדת לשמור?
בתקווה שהבגד שנלקח בטעות כבר חזר, אך לענין הלכה, אין לחייב את בעלת החנות ב”פשיעה” בכך שמסרה לעובדת לשמור, כיון שזו היא הדרך למסור לבני הבית וכן לעובדים.
מה שכן, יש לברר אם העובדת שמרה כראוי, ולא הניחה ברשלנות במקום שיכולים לקחת את הבגד בטעות, שאם כן העובדת מחויבת בתשלום.
מקורות ונימוקים:
בפרק המפקיד (ב”מ לו ע”ב) “אמר רבא כל המפקיד על דעת אשתו ובניו הוא מפקיד”, כלומר שבדעת המפקיד גם שימסור השומר את הפקדון גם לבני ביתו בגדולים והאחראים, ואין בכך כל פשיעה מצידו במסרו להם.
וכתב על כך המרדכי בבבא קמא (בתחילת פרק הכונס) שהוא הדין בבעל מלאכה שהשומר על חפץ שיכול למוסרו לעוזר שלו, משום שכך הדרך למסור לשכירו וכדומה, והובאו דבריו להלכה בבית יוסף (חו”מ רצא). ולכן בשאלה שלפנינו כשמסרה האשה את השקית עם הבגדים היה ידוע לה היטב שדרך בעלי החנות לתת את השמירה לאחת מעובדות החנות, להניח את השקית במקום שמור, ועל דעת כן נתנה, ולכן הדין ודברים יהיה עם עובדת החנות.
אמנם ראיתי בפתחי חושן (ח”ג פקדון ושאלה הערה טז) שכתב כאשר מדובר בחברה עם עובדים רבים, ואין ידוע למפקיד מי הם, וגם אם ידוע לו יכול המנהל להחליפם, באופן זה תהיה האחריות תמיד על המנהל לו נמסרה החבילה.
בני הבית או העובד צריכים לשמור כראוי, ואם פשעו הם צריכים לשלם, כמבואר בשו”ע (סימן רצא סעיף כד): “מכאן אתה למד שהשומר שמסר הפקדון לאשתו ובני ביתו והודיעם שהוא פקדון, ולא שמרו כדרך השומרים, שהם חייבים לשלם לבעל הפקדון, ובעל הבית פטור, שכל המפקיד על דעת אשתו ובניו הוא מפקיד”
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
דינים והנהגות ראש השנה – תשפ”ה
בשנה זו ראש השנה יחול בימים חמישי ושישי, ולכך ישנם כמה פרטי דינים המיוחדים לשנה זה הכנות לחג תזכורת: יש
לבקשת הגולשים, להלן מאגר של תמונות יהדות מבית צוות משיב כהלכה, שאנחנו מסכימים להשתמש בהם (למטרות טובות כמובן) בחינם ללא
מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל המעוניינים להתגייר
שאלות נפוצות בנושא “בר מצווה” – מפתח נושאים
מפתח לשאלות נפוצות (FAQ) לגבי “בר-מצווה”: האם מותר לדחות בר מצווה? איך מניחים תפילין? בר מצווה בכותל המערבי: יש לזה
בר מצווה – המדריך השלם לגיל 13, כל הטיפים
מדריך ל”בר מצווה” מפורט ועדכני מה זה “בר מצווה” ? “בר מצווה” בתרגום מארמית הוא “בן מצווה” והוא כינוי למצבו
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
בטח יעניין אתכם!
האם מותר לגבר להסתכל בפרסומת עם תמונות בגדי נשים
מקורות ונימוקים: האם מותר להסתכל בתמונות בגדי נשים בגמרא במסכת עבודה זרה דף כ’: איתא, ונשמרת מכל דבר רע שלא
פיוט “בזכרי על משכבי” – לאור ההלכה
מקורות: הנהגת מרן מוהר”ר עובדיה יוסף זצוק”ל היתה לדלג את הפיוט “בזכרי על משכבי”, וכך כתב גם בחזו”ע ימים נוראים
האם מותר להשליך עיתונים וספרים שמוזכר בהם שם ה’ בלועזית
מקורות ונימוקים: אם יש קדושה בספרי קודש המתורגמים ללועזית בגמרא בשבת דף קט”ו. איתא במתני’, כל כתבי הקודש מצילין אותן
מקורות ונימוקים: שתי נקודות מרכזיות נוגעות בנידון שאלת החתימה על כרטיס אדי, הנקודה הראשונה היא מהי רגע המוות, האם מספיק
הכשרת תנור חלבי להשתמש בו לבשרי ולפרווה
מקורות ונימוקים: במשנה במסכת מכשירין פרק ב’ משנה ב’ איתא, מרחץ טמאה זיעתו טמאה, וטהורה בכי יותן. מדברי המשנה מבואר
כוונות וייחודים, למי שאינו מבין משמעותם
מקורות: יש לדעת דכל הענין של הכוונות והיחודים והזיווגים העליונים, הם רק לאלו שלמדו (קיבלו מרבותיהם) ביאור הכוונות ויודעים לכוין,
האם מותר להעתיק תוכנות קבצים או אלבומים?
מקורות ונימוקים: על מנת להכריע בנידון השאלה יש לדון בשלש נקודות מרכזיות עיקריות: האם ישנה בעלות קניינית על יצירה כמו
מקורות ונימוקים: בתשובות הרשב”א חלק ד (סימן מח) כתב, מה שאמרת שמצאת לרב רבי משה דקוצי זלה”ה שאין מברכין ברכת
כמה צריך לשלם על הצעת שידוך בלבד
מקורות ונימוקים: מתווך שהציע ונדחה ולבסוף נסגרה העסקה ע”י מתווך אחר – המתחיל מקבל שכרו כתב הרא”ש בתשובה כלל ק”ה
מקורות ונימוקים: מרן השו”ע (יו”ד סי’ פד סעיף יד): חיטים מתולעים מותר לטחנן והוא שירקד הקמח לאור היום. ובטעם הדבר,
האם צריך לקנות לפסח קוצץ ירקות / בלנדר
מקורות ונימוקים: הכשרת כלי חמץ לפסח פסק השולחן ערוך או”ח סימן תנ”א סעיף ה’ בזה”ל: כלים שנשתמש בהם בחמין, כפי
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א