שאלה:
אם התפטרתי מעצמי בעבודה בשחור, האם אני זכאי לתשלום פיצויים?
תשובה:
שלום וברכה
עובד שהתפטר מעצמו ולא פוטר ע”י המעסיק, איננו זכאי לפיצויי פיטורין, הן על פי חוק, והן על פי ההלכה – המכירה במנהג המדינה כדבר המחייב בכל הנוגע ליחסי עובד ומעביד.
עם זאת ישנם מקרים מיוחדים בהם אף על פי חוק פיצויי פיטורין, כאשר התפטר העובד מגיע לו פיצויי פיטורין, כגון פיטורין עקב מעבר דירה או עקב מצב בריאותי וכדו’.
מקורות ונימוקים:
על פי ההלכה אין חובה לשלם פיצויי פיטורין לעובד מצד דיני התורה. אולם מאחר והחוק קובע כחובה את פיצויי הפיטורין, וכך הוא מנהג המדינה, ההלכה קובעת כי כל התחייבות שנכנסו הצדדים על דעתה, מחייבת. לפיכך גם מבחינת ההלכה ישנה חובה לשלם פיצויי פיטורין כפי המנהג.
דין זה כי האדם מקבל על עצמו את הדינים הנוהגים במדינה אף כאשר אינם על פי דין תורה, ועל דעת כן קונה מוכר שוכר וכיוצ”ב, ניתן ללומדה ממקומות רבים בדברי הפוסקים.
אציין בזה לדברי האגרות משה חו”מ חלק א’ סימן ע”ב שהיטיב להוכיח סברה זו במילים אלו. הגע עצמך דהא ברור ופשוט שכל אלו הדינים התלויין במנהג המדינה כגון בב”מ דף פ”ג מקום שנהגו שלא להשכים ושלא להעריב אינו רשאי לכופן ומקום שנהגו לזון יזון לספק במתיקה יספק, וכגון בב”מ דף ק”ג במקבל שדה מחברו מקום שנהגו לקצור יקצור לעקור יעקור לחרוש אחריו יחרוש וכדומה. אין צריך שיעשה המנהג ע”פ חכמי תורה וגם אף לא ע”פ יהודים דוקא, דאף שהנהיגו זה הנכרים כגון שהם רוב תושבי העיר נמי הוא מדין התורה בסתמא כפי המנהג, דאדעתא דמנהג העיר נחשב כהתנו בסתמא, עכ”ל.
מכח דין זה כתב הגאון הרב משה שטרנבוך, בשו”ת תשובות והנהגות, חלק ג’ סימן תמ”ד, כי אף כל אדם העולה לכביש, עולה על דעת כללי החוק, ואם יזיק באופן שחייב על פי חוק ופטור על פי ההלכה, חייב מדין התורה לשלם כפי שקובע החוק.
לפיכך בנידון השאלה, התפטרות העובד שלא מכוח פיטורי המעסיק, באופן שאיננו מזכה אותו לפיצויי פיטורין על פי החוק, בוודאי שאיננו מזכה את העובד בתשלום פיצויי פיטורין על פי ההלכה.