ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
בחומש שמות (פרק כג פסוק כד): לֹֽא־תִשְׁתַּחֲוֶ֤ה לֵאלֹֽהֵיהֶם֙ וְלֹ֣א תָֽעָבְדֵ֔ם וְלֹ֥א תַעֲשֶׂ֖ה כְּמַֽעֲשֵׂיהֶ֑ם כִּ֤י הָרֵס֙ תְּהָ֣רְסֵ֔ם וְשַׁבֵּ֥ר תְּשַׁבֵּ֖ר מַצֵּבֹתֵיהֶֽם.
וברמב”ן (שם): לא תשתחוה לאלהיהם ולא תעבדם – התורה תזהיר על ע”ז בכמה מקומות. ואף על פי שהמקראות מיותרין בה אין להקפיד בכך, שמפני חומר שבה, שכל המודה בה כופר בכל התורה כלה (חולין ה א), תזהיר ותחזור ותזהיר, כאומר לעבדו זכור תמיד ולא תשכח העיקר הגדול שצויתיך שהכל תלוי בו. ויתכן שתזהיר בעשרת הדברות שלא יעשה לו עבודה זרה ולא יעבדנה, ועכשיו הזהיר שימצאו אותה עשויה ונעבדת לגוים “שבארץ” שלא יעבדו אותה כלל, אבל יעקור אותה מן הארץ.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
באיזו תפילה יש ברכת כהנים, ומדוע?
נימוקים ומקורות: מקור דין נשיאת כפיים בעשרה עיקר הדבר שמצוַת נשיאת כפי הכהנים לברך את ישראל היא בציבור, מפורש בגמרא
מקורות וביאורים: הש”ך (יו”ד סי’ שמ) בנקוה”כ כתב, שאין בקטן דיני אבלות כלל, וכן נראה מדברי השו”ע (יו”ד סי’ שפד
דרישה להחזר כספי מאולם “מהדרין” שהתברר שהכשרות איננה מהודרת לספרדים
מקורות: ידועה הוראת פה”ד מרן הגרע”י זצוק”ל בשו”ת יחוה דעת ח”ה סי’ ד”ן ש”גם הספרדים ובני עדות המזרח יש להם
טלטול מפתח בשבת ע”י שעושים ממנו חגורה – האם מותר?
מקורות לפני כמה שנים, אנא עניא כבר נשאלתי בדלותי אודות שאלה זו (ע”י הרה”ג ר’ יצחק שרים שליט”א בעודו עדיין
האם הקראים יהודים – והאם קראי לאחר מותו מטמא באהל
מי הם הקראים הקראים הינם כת הכופרת בתורה שבעל פה ובפירושי חז”ל לתורה, ומאמינים אך ורק בתורה שבכתב ומפרשים אותה
ביאורים ומקורות תחילה אביא מש”כ הראש”ל הגאון הרב אליהו בקשי-דורון זצ”ל בשו”ת בנין אב (ח”ג סימן עח), מקובלת מימרא ידועה
מקורות וביאורים: א). איסור שליחת פרחים ושאר מתנות לאבל הוא מדין שאילת שלום, וכמ”ש המג”א (או”ח סי’ תרצו ס”ק יב),
האם לברך ברכת הגומל לאחר צנתור?
מקורות ונימוקים: תשובה: העושה צינתור לשם הרחבת כלי הדם, יש לברך ברכת הגומל ואפילו לא נעשה הדבר בהרדמה כללית
צרת רבים – חצי נחמה או נחמת שוטים?
נימוקים ומקורות: מלבד מה שיש לנו לעמוד על טיבו של המשפט “צרת רבים – חצי נחמה” האם נכון הוא, גם
שינה שמו לאחר הנישואין וכתב כתובה חדשה בתאריך מאוחר
מקורות ונימוקים: שינה שמו לאחר הנישואין – האם צריך כתובה חדשה כתב בשו”ת שבט הלוי חלק ח סימן רפ”ו אות
מהו ‘ממחרת השבת’ האמור בקרבן העומר וחג השבועות
מקורות ונימוקים: יום הקרבת קרבן העומר – ממחרת הפסח ויקרא פרק כ”ג פסוק ט’: וַיְדַבֵּ֥ר יְקֹוָ֖ק אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר: דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם