חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שיויתי ה לנגדי תמיד

מרים ואהרון דיברו על משה – למה רק מרים נענשה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

אם גם אהרון וגם מרים גוערים במשה על שנשא אישה כושית,

מדוע מרים נענשת ולא אהרן?

תודה רבה

תשובה

שאלתך טובה

המפרשים התקשו בשאלתך, מדוע רק מרים נענשה ולא אהרון. ובספרי זוטא פרק י”ב כתב שהסיבה שאהרון לא נצטרע כמו מרים, הוא משום שהיה אהרון לובש את המעיל שהוא מכפר על לשון הרע.

אמנם פירוש נוסף הביא הספרי, שאף אהרון נצטרע כמו מרים, כפי שכתוב בתורה ויחר אף ה’ בם, כלומר בשניהם, גם באהרון גם במרים. אולם אהרון התרפא מיד, והסיבה לכך שאהרון התרפא ומרים לא התרפאה, ועונשו של אהרון אף לא הוזכר בתורה בפירוש, משום שמרים היא זו שהתחילה בדיבור לשון הרע, לכן עונשה היה חמור יותר.

רק חשוב לציין, שהלשון הרע שדיברו היה על כך שמשה רבינו עזב את אשתו, ולא על כך שנשא אשה כושית. כפי שביאר רש”י וכפי שמבואר במדרש תנחומא.

מקורות ונימוקים:

בספרי זוטא פרק י”ב כתב על הפסוקים מדוע לא יראתם לדברי בעבדי במשה, ויחר אף ה’ בם, כלומר בשניהם. דהיינו שגם אהרון נענש ונצטרע כמו מרים. אולם ממשיך הספרי ומבאר שמיד נתרפא אהרן.

בטעם הדבר שהתורה כתבה במפורש את עונשה של מרים, ואילו בנוגע לאהרון העניין הוזכר ברמז. ביאר הספרי בזה”ל: ולמה פרסם הכתוב במרים ורמז באהרן? לפי שהיא התחילה בדבר. משל למה הדבר דומה לשנים שעברו על כרם, ירד אחד מהן לתוכו וליקט ואכל והאכיל חבירו, כשבא בעל הכרם לא תפס אלא אותו שנמצא בתוך כרמו. כך אהרן ומרים שניהם דברו ושניהם לקו ולא פרסם אלא מרים שנאמר והנה מרים מצורעת כשלג מפני שהתחילה בדבר.

בדרך אחרת מבאר הספרי, שאף אהרן היה ראוי לעונש הצרעת, לכך נאמר ויחר אף ה’ בם. אלא שהיה לובש את המעיל שהוא מכפר על לשון הרע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש