מקורות וביאורים:
- כתב הרמ”א (סי’ רסו סעיף יב) ומי ששכח כיסו עליו בשבת, אם הוא בביתו יכול לילך עמו לחדר אחר ולנערו שם, ומקורו בדברי מרן הב”י (סי’ שט). אולם כתב הביה”ל (ד”ה יכול) שכל זה דווקא בכיס שיש עליו תורת כלי ולא נעשה בסיס כיון שהניחו בשכחה, אבל דברים המוקצין בגופן כגון מעות ואבנים אסור לילך עמהן למקום אחר אלא זורקן במקומן. וכדבריו פסק הכה”ח (ס”ק נו), ולפי”ז לכאו’ ה”ה בנד”ד.
אלא דאע”ג דהגר”א (שם) כן הבין את היתרו של הרמ”א משום שהוא בידו יכול להניחו בכל מקום שירצה, ולפי”ז בדברים בדברים המוקצין מחמת גופן, אין להתיר. מ”מ הבית מאיר (שם ס”ג), והנהר שלום (סק”א) והחזו”ע ח”ג (עמ’ קעב), ועוד, הבינו טעם היתרו של הרמ”א, מפני שתחילת הטלטול היה בהיתר היינו מער”ש, ולפי”ז אף בדברים האסורים מחמת גופן יש להתיר. וכן העלה להתיר במקום הפסד בספר מנוחת אהבה ח”א (פי”ג או’ ג’).
- הגר”ז (סי’ רסו סעיף יט) כתב טעם נוסף בהיתר טלטול כיס, והיינו משום דהוי טלטול בגופו, וז”ל: מי ששכח כיסו עליו ונזכר בשבת כשהוא בתוך הבית או בתוך החצר או אפילו בתוך עיר המעורבת יכול לילך עמו עד לתוך חדר מוצנע ושם יתיר חגורו והכיס נופל ואין בזה איסור טלטול מוקצה דכיון שהמוקצה ישנו עליו כבר הרי הוא יכול לנושאו עליו לכל מקום שירצה כמו שיתבאר בסי’ ש”ח (ועוד שזהו טלטול ע”י גופו ולא בידיו ואין בו איסור כלל כמו שיתבאר בסי’ שי”א). עכ”ל.
ולפי”ז אף שהכיס אינו בטל לחולצה אלא חלק ממנה, מ”מ יש להתיר לטלטל המוקצה שבכיס וכן החולצה עד מקום המוצנע כיון דהוי טלטול בגופו, והבין את הרמ”א בטלטול בידו, וכן מדויק היטב במ”ב (סי’ ררסו ס”ק לה) ובביה”ל (שם).ולא דמי למ”ש הרמ”א (סי’ שי) והמ”ב דהתם איירי שלוקח את הבגד בידו, ולא איירי שלבוש בו, ודו”ק.
בברכה רבה
הרב מאיר פנחסי
ירושלים
2 תגובות
תודה על התשובה ,אך רק עוד שאלה קטנה לכבוד הרב: מבחינת טלטול מוקצה, אך האם הטלטול של הכסף בכיס החולצה לא נחשב טלטול שדרכו בכך ? כלומר זו הדרך לטלטל בכיס ? עדיין זה יהיה מותר?
ועוד שאלה: יהיה מותר ללכת עם החולצה שהכסף שהיה עליו מלפני השבת ,עד מקום המוצנע למשל לביתו ושם לנער את הכסף, למרות שכיס החולצה אינו עיקר הבגד כמו בכיס המכנס?
שלום וברכה,
בשער הציון (סי’ שב ס”ק לה) מבואר דאם דרכו לטלטלו בצורה זו לא חשיב טלטול בגופו, ולפי”ז בנד”ד נמי לפי”ד המ”ב וסיעתו, לא יהיה את ההיתר של הגר”ז לפי שלכאו’ דרך העולם לטלטל כן מעות. וצ”ל דהגר”ז איירי על ארנק שכיס שהיה דרכו לטלטלו בידו.
אולם לפי מ”ש בטעם א’, יהיה מותר לטלטל את הכסף שבכיס החולצה עד ביתו ושם לנערו.
בברכה רבה
הרב מאיר פנחסי