חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפרשת תרומות ומעשרות כשלא מבין נוסח ההפרשה

הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

בדיעבד, כאשר אדם מפריש תרומות ומעשרות, ואינו הבין את הנוסח.
וכאשר יש לו מנוי לאחד מהקרנות של מעשרות.

אזי מה הדין לגבי כל אחד מהמקרים הבאים.
1) האם בדיעבד יוצא ידי חובה?
2) האם יש הבדל בין פירות טבל לדמאי? [ ביחס לזה שלא הבין את הנוסח, האם זה משנה סוג הפירות].

3). כשמבין שמעשר ראשון הולך ללוי, ותרומה גדולה לכהן, אבל לא הבין את כל הנוסח על בוריו.

 

תשובה:

בה:

הפרשה ללא הבנה:

החזון איש (דמאי סי’ טו או’ ו’) כתב דמי שיש לו נוסח כתוב של הפרשת תרו”מ, רשאי לומר כשאין לפניו את הנוסח שהכל יחול כמו שכתוב בסידור. ודימה למה דאי’ בסנהדרין (ס.) שהעד שאמר אף אני כמוהו, כשר. אולם דעת מרן בספרו חזון עובדיה – תרו”מ (עמ’ קצב) שלא מהני. לפי שבעינן פיו וליבו שווים. וכן דעת הגרב”צ אבא שאול זצ”ל הוב”ד בספר אור לציון כתובות ח”א (סימן נט או’ ג’) שיש לו להבין את הנוסח של ההפרשה.

ולפי”ז אם הפריש בצורה הזו או כשלא הבין את הנוסח שאמר, יש לחזור ולהפריש, אך מספק לא יברך דסב”ל.

בפירות דמאי:

ויש להבין גם בפירות שהם דמאי, דסו”ס חיוב הפרשתם מדרבנן, ואין חילוק בזה. אלא שבפירות דמאי בדיעבד שכבר הפריש, יש לסמוך על דעת המקילין, שהרי הוי ספק ספיקא.

ואם הבין את עיקר הנוסח ולמי מתחלק כל דבר לכל הדעות מהני. ואף החזו”ע לא התיר אלא במי שקורא “ואינו מבין כלל”, כיעו”ש.

 

 

שאלה:

בדיעבד, כאשר אדם מפריש תרומות ומעשרות, ואינו הבין את הנוסח.
וכאשר יש לו מנוי לאחד מהקרנות של מעשרות.

אזי מה הדין לגבי כל אחד מהמקרים הבאים.
1) האם בדיעבד יוצא ידי חובה?
2) האם יש הבדל בין פירות טבל לדמאי? [ ביחס לזה שלא הבין את הנוסח, האם זה משנה סוג הפירות].

3). כשמבין שמעשר ראשון הולך ללוי, ותרומה גדולה לכהן, אבל לא הבין את כל הנוסח על בוריו.

 

תשובה:

הפרשה ללא הבנה:

החזון איש (דמאי סי’ טו או’ ו’) כתב דמי שיש לו נוסח כתוב של הפרשת תרו”מ, רשאי לומר כשאין לפניו את הנוסח שהכל יחול כמו שכתוב בסידור. ודימה למה דאי’ בסנהדרין (ס.) שהעד שאמר אף אני כמוהו, כשר. אולם דעת מרן בספרו חזון עובדיה – תרו”מ (עמ’ קצב) שלא מהני. לפי שבעינן פיו וליבו שווים. וכן דעת הגרב”צ אבא שאול זצ”ל הוב”ד בספר אור לציון כתובות ח”א (סימן נט או’ ג’) שיש לו להבין את הנוסח של ההפרשה.

ולפי”ז אם הפריש בצורה הזו או כשלא הבין את הנוסח שאמר, יש לחזור ולהפריש, אך מספק לא יברך דסב”ל.

בפירות דמאי:

ויש להבין גם בפירות שהם דמאי, דסו”ס חיוב הפרשתם מדרבנן, ואין חילוק בזה. אלא שבפירות דמאי בדיעבד שכבר הפריש, יש לסמוך על דעת המקילין, שהרי הוי ספק ספיקא.

ואם הבין את עיקר הנוסח ולמי מתחלק כל דבר לכל הדעות מהני. ואף החזו”ע לא התיר אלא במי שקורא “ואינו מבין כלל”, כיעו”ש.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

מטבח
הרה"ג מאיר פנחסי

הכשרת שיש לפסח

מקורות ונימוקים: מכיון שקיימ”ל דכל כלי הלך בו אחר רוב תשמישו וכמ”ש השו”ע (סי’ תנא סעיף ו’) , א”כ רוב

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש