חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
נרות שבת בבית מלון

שימוש בדוד שמש – צילנדר שמתחמם ע”י חימום תת ריצפתי

הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

תשובה:

לענ”ד אין להתיר כלל מפני שאין הדבר מוגדר כעירוי רק כשהמים עוברים מכלי לכלי ע”י שפיכה וניצוק מכלי לכלי, אולם כשהמים עוברים ברצף במחזוריות ותמיד הם רותחים מכח חימום החשמל ומסתובבים בין הצינורות ובדרכים גם מחממים את הדפנות הכפולות שבדוד שמש, אין הדבר מוגדר כעירוי, ומה גם דקיימ”ל להלכה שעירוי ככלי ראשון. 

 

מקורות: ראה שולחן ערוך (או”ח סי’ שיח סעיף י’). וע”ע בתרומת הדשן (סי’ קפה) הוב”ד ברמ”א (יו”ד סי’ צב ס”א ס”ז). [והכא שתמיד חם חמיר טפי, ודו”ק].

שאלתי היום לגבי מים חמים שהתחממו במשאבת מים ועברו לדוד שמש. אני חוזרת ושואלת, כאן השאלה היא לא על בוילר שעל זה התשובה ברורה.
הדגש הוא שהמים מתחממים במשאבת מים ואז עוברים לדוד. מה שהופך את הדוד בעצם לכלי שני, ולא כלי ראשון כמו במקרה של בוילר. המים הקרים שנכנסים לדוד יש להם לכאורה דין של עירוי כלי שני.
אז אולי במקרה כזה מותר להשתמש במים החמים ?

 

תשובה: לענ”ד אין להתיר כלל מפני שאין הדבר מוגדר כעירוי רק כשהמים עוברים מכלי לכלי ע”י שפיכה וניצוק מכלי לכלי, אולם כשהמים עוברים ברצף במחזוריות ותמיד הם רותחים מכח חימום החשמל ומסתובבים בין הצינורות ובדרכים גם מחממים את הדפנות הכפולות שבדוד שמש, אין הדבר מוגדר כעירוי, ומה גם דקיימ”ל להלכה שעירוי ככלי ראשון. 

 

מקורות: ראה שולחן ערוך (או”ח סי’ שיח סעיף י’). וע”ע בתרומת הדשן (סי’ קפה) הוב”ד ברמ”א (יו”ד סי’ צב ס”א ס”ז). [והכא שתמיד חם חמיר טפי, ודו”ק].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש