חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

האם מותר להכניס מאכלים מבושלים יבשים צוננים לארון חימום,(בבתי מלון משתמשים בציוד כזה) כדי לחממם בשבת? והאם ניתן לעשות זאת על ידי גוי?

תשובה

מותר להשתמש בארונות אלו בשבת באופן שהמאכל מבושל כל צרכו ורובו יבש, ואין לחשוש בזה משום בישול ומשום הטמנה, ומשום שהייה וחזרה, ובלבד שיהיה בהם פיקוד שבת (כפי שבנוי ברוב המערכות הידועים לי), בהם מערכת ההפעלה של גופי החימום היא ע”פ פקודות של התרמוסטט לפי זמנים קבועים בלי השפעה של הטמפרטורה הנוכחית בארון החימום וכן אינו מושפע על שינוי החום בפתיחת הדלת ובסגירתו. ואין חילוק בזה בין יהודי לגוי.

מקורות:
ראשית כל אקדים, שגופי החימום נמצאים בתחתיתו של הארון ובגבו. כמו כן גופי החימום נסתרים ולא נראים כלל לעיין. עוד אציין שארון החימום מיועד לחימום בלבד ולא לבישול ולכל היותר הוא מגיע קרוב ל 100 מעלות.

והנה לענ”ד יש לדון בשאלתנו מג’ כיוונים: חשש שהיה בנתינת מאכלים בארון מער”ש, חשש מיחזי כמבשל בנתינת או החזרת מאכלים לתוך הארון. ד. חשש הטמנה.
א. חשש שהייה בנתינת מאכלים בארון החימום מערב שבת:
בשאלה האם יש איסור שהייה בארון חימום זה, בגמ’ (שבת לח ב) כתוב שאין היתר להשהות בתוך או ע”ג תנור ולא מועיל בזה גריפה או קטימה, ורק בתבשיל מבושל כ”צ ומצטמק ורע לו (ע”פ השו”ע) או מבושל מאכל ב”ד (ע”פ הרמ”א) יהיה מותר להשהות בתוך או ע”ג התנור (ובכה”ג א”צ שיהיה גרוף או קטום) וכן נפסק ברמב”ם (שבת פ”ג ה”ה) ובשו”ע (סי’ רנג סע’ א).
והנה לענין פלטה חשמלית, כתבו הרבה אחרונים דדינה כגרופה וקטומה, לפי שא”א לחתות בה, ראה באריכות מה שכתב בזה מרן בספרו חזון עובדיה – שבת ח”א (עמ’ מד). וה”ה לענין ארונות חימום אלו.
ב. וכן משום חשש מיחזי כמבשל בהחזרת מאכלים לתנור החימום בשבת, ליכא לפמ”ש החזו”ע (שם) שכל שאינו דרך ומקום בישול, אין גזירה זו, שרי, ה”ה בנד”ד. ונראה דגם הפוסקים שאסרו בחזרה לתוך התנורים החשמליים שלנו וכמ”ש בשו”ת אגרות משה (או”ח סי’ עד או’ כו) שדינם כהחזרה לתוך כירה ואסור, וכ”כ לאסור זאת בשו”ת מנחת יצחק (ח”ג סי’ כח ס”ק א) וכן דעת הגרי”ש אלישיב זצ”ל לאסור בזה (עי’ הלכות שבת בשבת ח”א עמ’ רלז) וכ”כ לאסור בזה בספר שש”כ (שם סע’ יט), בנד”ד אפשר שיודו להתיר לפי שאין בו כפתורים של הנמכת הלהבות, ודו”ק. ופשוט.
ג. וגם משום איסור “הטמנה” ליכא בכהאי גוונא, לפמ”ש השו”ע (סי’ רנז סעי’ ח’) שכל שהבגדים לא נוגעים בשולי הקדרה לאו הטמנה היא, וגם בתנורים אלו יש מרווח בין הקדרות לכלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אברכים לומדים 6
הרה"ג מאיר פנחסי

גיוס בני ישיבות

מקורות וביאורים: תלמוד בבלי מסכת סוטה (דף כא עמוד א): א”ר יוסף: מצוה, בעידנא דעסיק בה – מגנא ומצלא, בעידנא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש