חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מדריגות

שטפה את הרצפה עם אקונומיקה והוכתמו בגדי הדיירים

הרב צבי דידי משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שכנה שטפה את חדר המדרגות ליד ביתה באקונומיקה, בני הקטן החליק במים, ובגדיו החדשים הוכתמו ללא תקנה, האם יש מקום על פי ההלכה לבקש תשלום?

 

תשובה:

תקלה זו הינה “בור”, ובור פטור על נזקי כלים, ויש המחייבים בידי שמים, ולכן ראוי לשלם, אך אין לחייב.

 

מקורות ונימוקים:

הגמרא בבבא קמא דף כח ע”ב מביאה מחלוקת רב ושמואל אם תקלה המונחת ברשות הרבים, שלא הפקירוה בעליה, מוגדרת “שור” או “בור”, וההלכה נפסקה בשו”ע (סימן תיא א) כשמואל הסובר כל תקלה בור היא, בין הפקירה ובין שלא הפקירה. ועל כן חל על תקלה זו כל דיני בור, והיות ופטרה התורה בור מנזקי כלים כנלמד מהפסוק “ונפל שמה שור או חמור” ודרשו חז”ל שור ולא אדם חמור ולא כלים. לכן אדם המניח תקלה ברשות הרבים אף אם לא הפקירה פטור על נזקי כלים.

לאור האמור יש לפטור את השכנה מתשלום נזק הבגדים.

אמנם יש שכתבו לחייב על נזקי כלים בבור בדיני שמים, (ראה ברכת שמואל, ב”ק סימן ב), ובחזון איש (ב”ק ב סק”ז) מסתפק בזה, וכתב שאפשר שאם פטרה התורה כלים בבור, הרי הוא פטור לגמרי אף מדיני שמים.

שאלה:

שכנה שטפה את חדר המדרגות ליד ביתה באקונומיקה, בני הקטן החליק במים, ובגדיו החדשים הוכתמו ללא תקנה, האם יש מקום על פי ההלכה לבקש תשלום?

 

תשובה:

תקלה זו הינה “בור”, ובור פטור על נזקי כלים, ויש המחייבים בידי שמים, ולכן ראוי לשלם, אך אין לחייב.

 

מקורות ונימוקים:

הגמרא בבבא קמא דף כח ע”ב מביאה מחלוקת רב ושמואל אם תקלה המונחת ברשות הרבים, שלא הפקירוה בעליה, מוגדרת “שור” או “בור”, וההלכה נפסקה בשו”ע (סימן תיא א) כשמואל הסובר כל תקלה בור היא, בין הפקירה ובין שלא הפקירה. ועל כן חל על תקלה זו כל דיני בור, והיות ופטרה התורה בור מנזקי כלים כנלמד מהפסוק “ונפל שמה שור או חמור” ודרשו חז”ל שור ולא אדם חמור ולא כלים. לכן אדם המניח תקלה ברשות הרבים אף אם לא הפקירה פטור על נזקי כלים.

לאור האמור יש לפטור את השכנה מתשלום נזק הבגדים.

אמנם יש שכתבו לחייב על נזקי כלים בבור בדיני שמים, (ראה ברכת שמואל, ב”ק סימן ב), ובחזון איש (ב”ק ב סק”ז) מסתפק בזה, וכתב שאפשר שאם פטרה התורה כלים בבור, הרי הוא פטור לגמרי אף מדיני שמים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה לבן על רקע צהוב
הרה"ג דוד אוחיון

כשיבוא המשיח ועובדי האלילים יאמינו בה’ – האם תהיה להם סליחה?

מקורות ונימוקים: בתהילים כ”ב פסוק כ”ח נאמר: “יִזְכְּר֤וּ׀ וְיָשֻׁ֣בוּ אֶל־ה’ כָּל־אַפְסֵי־אָ֑רֶץ וְיִֽשְׁתַּחֲו֥וּ לְ֝פָנֶ֗יךָ כָּֽל־מִשְׁפְּח֥וֹת גּוֹיִֽם”, ע”כ. בפירוש האלשיך על תהילים

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש