חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
אבטיח

קנה אבטיח ונמצא מקולקל האם יכול לדרוש את כספו בחזרה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום הרב

קניתי אבטיח ונמצא סרוח,

האם אני יכול לתבוע את כספי בחזרה?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

ככל שהאבטיח נמצא מקולקל, בעקבות שהוא ישן או בעקבות גידול מקולקל, הרי הוא מקח טעות והנך רשאי לדרוש את כספך בחזרה.

אולם ככל שהאבטיח הוא מגידול טוב אלא שהוא יצא לא מתוק, או אפי’ לבן ללא טעם, או ‘קמחי’ כפי שנוהגים להגדירו, הואיל ואלו הם דברי המצויים באבטיחים, אינך רשאי לדרוש את כספך בחזרה. כי מראש קונים את האבטיח סגור ולוקחים בחשבון שיתכן ובמקרים חריגים יצא כך.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

כתב בתשובת הרא”ש כלל ק”ב סימן ח’, כי המוכר ביצים לחבירו ונמצאו מוזרות, כלומר שהתחיל להתהוות בהן צורת האפרוח, ואינם ראויים לאכילה, הוי מקח טעות ומחזיר את הדמים, והיינו אפילו אם לא ידע מכך המוכר.

כמו כן איתא לעניין השוחט את הבהמה ונמצאת טריפה, שאם נרכשה למטרת אכילה, ונודע בוודאי שהטריפה הייתה קודם למכירה, המקח טעות וצריך המוכר להחזיר את הכסף. כפי שכתב הרמב”ם וכפי שפסק השולחן ערוך חו”מ סימן רל”ב סעיף י”א.

מן האמור היה מקום לומר שגם לעניין המוכר אבטיח ונמצא מקולקל שאינו ראוי לאכילה, או אפילו לבן בצורה שאיננו ראוי לאכילה, הוי המקח טעות וצריך המוכר להחזיר את הכסף.

אולם לעניין הלכה בשולחן ערוך חו”מ סימן רל”ב סעיף י”ט, הביא את דברי הרא”ש על ביצים מוזרות, אך סיים וכתב ועכשיו לא נהגו כן, ומנהג מבטל הלכה.

וגם לעניין המוכר בהמה לשחיטה ונמצאת טריפה שפסק השולחן ערוך שהוי המקח טעות, כתב הפתחי תשובה ס”ק ו’, וכמדומה שעכשיו לא נהגו כן, וא”כ מנהג מבטל הלכה כמו גבי ביצים מוזרות לקמן סעיף י”ט, ויש לחקור אחר המנהג, וה”ה בשאר דברים שדרך למוכרן סתומים וחתומים כמות שהן, כגון קופסאות אתרוגים וכדו’, ויש לבית דין לחקור אחר המנהג.

הרי לנו, שבנידון השאלה וכל כיוצ”ב כאשר רוכש אדם מוצר סגור שאין אפשרות לדעת מה טיבו, הולכים בדבר אחר המנהג. יתר על כן אנו למדים שכבר השולחן ערוך כתב שהמנהג לגבי ביצים שאם נמצאו שאינם ראויים לאכילה המנהג שאין המקח בטל, וכן מצאנו בפתחי תשובה שאם נמצאה הבהמה טריפה אין המקח טעות, אף כאשר הטריפה בוודאות נעשתה קודם המכירה.

הואיל וכך גם בנידון שלפנינו, עלינו להתבונן מהו המנהג בזה, וכמדומה שהמנהג בזה הוא, שאם האבטיח איננו מתוק או שהוא ‘קמחי’, או אפילו אם הוא לבן וחסר טעם, אין מחזירים את הכסף. אלא כל קונה לוקח את האחריות על עצמו כאשר הוא בוחר את סוג האבטיח אותו הוא מעוניין לרכוש, ו’דופק עליו’ כנהוג…

אכן במקרה בו האבטיח נמצא מקולקל באופן חריג כתוצאה מכך שהוא ישן או שהסחורה כולה איננה פגומה כגון שהיא מגידול לא טוב וכדו’, במקרה כזה הוי המקח טעות, כי אין מנהג לרכוש על דעת מצב חריג שכזה.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש