חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: מקסיקו

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב

השאלה שלי היא לגבי השימוש באולם התפילה בבית הכנסת שלנו.

השאלה שלי היא: האם ניתן לערוך הצגות של תיאטרון חול וחילוניות בבית הכנסת.

תודה על תשובתך

תשובה

שלום וברכה

ליבי נמס בקרבי, בשומעי על עצם הרעיון לערוך הצגה של תיאטרון חול בבית הכנסת, מקום מקדש מעט, מקום ממנו עולים תפילות עם ישראל לאביהם שבשמים, עד היכן היה למרמס כבוד השכינה בדורנו זה. הרי קדושת בית הכנסת היא מעין קדושת בית המקדש עליו נאמר “מקדשי תיראו”.

לגוף השאלה, הדבר פשוט, שקיום הצגה של תיאטרון בבית הכנסת, הוא איסור חמור, שהרי כתבו הפוסקים שאסור לנהוג בבית הכנסת קלות ראש, ובכל הצגת תיאטרון יש קלות ראש ובדרך כלל גם חוסר צניעות, וחס ושלום עלול לעורר חרון אף ה’.

וכל המשתדל למנוע דבר זה למען כבוד שמים, הקב”ה ישלם שכרו, כי נאמן הוא לשלם שכר מי שמשתדל למען כבודו.

בברכה שתצליחו לקדש שם שמים

הרב דוד אוחיון

ירושלים עיר הקודש

מקורות ונימוקים:

בגמרא במגילה דף כ”ח. איתא, תנו רבנן בתי כנסיות אין נוהגין בהן קלות ראש אין אוכלין בהן ואין שותין בהן ואין ניאותין בהם ואין מטיילין בהם ואין נכנסין בהן בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים ואין מספידין בהן הספד של יחיד, אבל קורין בהן ושונין בהן ומספידין בהם הספד של רבים. עוד איתא התם, אמר רבי אסי בתי כנסיות שבבבל על תנאי הן עשויין ואף על פי כן אין נוהגין בהן קלות ראש.

בדברי הגמרא מבואר שישנו איסור לנהוג בבתי הכנסת קלות ראש, ואף אסור לאכול ולשתות בהם או לעשות בהם שימוש חול, כגון חשבונות וכדו’. אף שעל בתי כנסיות שבבל העשויות איתא, שעל תנאי הן עשויים, אין בכך בכדי להתיר אלא מאכל ומשתה, אולם אף התנאי לא מהווה סיבה להתיר קלות ראש.

כן פסק השולחן ערוך או”ח סימן קנ”א סעיף א’, בתי כנסיות ובתי מדרשות, אין נוהגין בהם קלות ראש כגון: שחוק והתול ושיחה בטילה, ואין אוכלים ושותים בהם ולא מתקשטין בהם ולא מטיילין בהם ולא נכנסים בהם בחמה מפני החמה ובגשמים מפני הגשמים, ות”ח ותלמידיהם מותרים לאכול ולשתות בהם, מדוחק, ואין מחשבים בהם חשבונות, אא”כ הם של מצות, כגון: קופה של צדקה ופדיון שבויים.

 

אף שלעניין סעודות מצווה כתבו הפוסקים להקל לערוך סעודות מצווה בבית הכנסת, ואף סעודות בר מצווה וסעודה שלישית בשבת, כתבו הפוסקים להתיר, ועיין בשו”ת יחוה דעת חלק ג’ סימן י’, ובשו”ת יביע אומר או”ח חלק י’ סימן י”ד. אין זה אלא הואיל וסעודות אלו סעודות מצווה הן, ואף אומרים בהם דברי תורה וחיזוק על השולחן. ועיין עוד בספר תשובות והנהגות כרך ד’ סימן מ”ו, לעניין סעודות שבע ברכות בבית הכנסת.

אולם לא עלה על לב אף אדם לומר שיהיה ניתן לערוך תיאטרון והצגות חול בבית הכנסת, בפרט שכיום לצערנו כל הצגה ותיאטרון, יש בה חוסר צניעות וקלות ראש. ועיין עוד בספר תשובות והנהגות כרך ב’ סימן תקל”ו לעניין איסור קיום אסיפות פוליטיות בבית הכנסת.

כן כתב גם בספר ילקוט יוסף אורח חיים סימן קנא – דיני קדושת בית הכנסת, בזה”ל: אין לערוך הרצאות של חול בבית הכנסת, וכל שכן לערוך שם קונצרטים וכיוצא בזה. אלא אם כן ההרצאה כוללת גם דברי חיזוק ועידוד לשמירת התורה והמצוות (כגון עריכת “סמינרים” לקרב רחוקים לצור מחצבתם). ומותר למסור שיעור לנשים בבית הכנסת, באופן שקובעים שעה לנשים, ואין שם אנשים. אבל אסור ללמד נשים ריקמה, וכדומה, בתוך בית כנסת.

ואוי לנו שכך עלתה בימינו שחושבים לעשות דבר כזה בבית הכנסת. וכל המשתדל למנוע קיום דבר זה בבית הכנסת, שכרו הרבה מאוד שעל כבוד השכינה משתדל הוא, והקב”ה נאמן לשלם למי שמשתדל למען כבוד שמים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה
במעגל החיים

קבורת שלייה

מקורות ונימוקים: בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק א סימן רלא) הביא בשם הנו”ב תנינא (סי’ רט) שכתב בפשיטות שליכא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש