שאלה: שלום כבוד הרב, אני מסופק בכל שנה האם מותר לי לעמוד דום בשעת הצפירה ביום הזכרון לחללי מערכות צה”ל וכן ביום השואה, או שיש בזה משום חוקות הגויים?
תשובה: אין איסור לעמוד דום בעת שמיעת הצפירה, אלא תעמוד ותיקרא פרק תהילים או משנה אחת לעילוי נשמתם של הנופלים והנרצחים, וה’ הטוב יקרב קיצנו ונזכה לישועת ה’ בקרוב.
מקורות:
כתב מרן השולחן ערוך (יו”ד סי’ קעח ס”א): אין הולכים בחוקות הגויים ולא ילבש מלבוש המיוחד להם, ולא יגדל ציצית ראשו כמו ציצית ראשם, וכו’. וכתב הרמ”א (שם) וכל זה אינו אלא בדבר שנהגו בו לשם פריצות כגון, שנהגו ללבוש מלבושים אדומים, או בדבר שנהגו בו לחוק ולמנהג ואין בו טעם, אבל דבר שנהגו לתועלת, וכן שעושים משום כבוד, או טעם אחר, מותר. ומקורו טהור בשו”ת מהרי”ק (שורש פח). וכן מבואר בהר”ן (פ”ק דע”ז דף יא) שלא אסרה תורה אלא חוקות של ע”ז שהם דברים של הבל ובטלה ולכולם יש צורך עבודת כוכבים אבל דברים של טעם, שרי. והוסכם על כל הפוסקים. וע”ע בב”י (סימן קעח) שמה שהעולם מקילין בדברים אלו, משום שהבינו שאין איסור אלא בדברים הנזכרים בגמרא.
מעתה ברור שעמידת דום לדקה לזכרם של נופלים, וכן יריות כבוד לזכרם, או לכבוד אישים חשובים וכדומה, הם ענין שנתקבלו בכל העולם כמחוות של כבוד, ואין אני רואה כל איסור אם גם אנו מסגלים אותם, אף כי יתכן שהיה טוב יותר לו נמנעה חברתנו מדברים אלה מכל וכל, כי אחרי הכל הם דברים שבעיקרם תפלים וחסרי טעם.
ולו היתה חברתנו דתית או רובה דתית, היה מן הראוי שבאותה דקה של התייחדות, יעמדו כל העם על רגליהם ויקראו פרק תהלים אחד לנשמתם וזכרם של הנופלים, ואז היה גם טעם לעמידתם, שכן כל עת שמזכירים נפטר, יורדת נפשו באותה שעה למטה לארץ ולכן נהגו לעמוד בשעת אזכרת נשמות דרך כבוד (כ”כ בספר אמת ליעקב אלגזי בשם מוהרד”ך ששמע מפי מוהר”י מולכו שאמר כן מפי חכם גדול בקי בסתרי תורה). אלא שכיון שכבר נהגו והנהיגו כך גם במדינתנו, אין שום צד איסור אם ינהג אדם כן, כיון שכבר נתקבל שזו הדרך לחלוק כבוד לנופלים. וראה עוד בספר חזון עובדיה – אבלות ח”א (דיני בית הקברות עמוד תמ) שהתיר מעיקר ההלכה להניח זרי פרחים על הקבר או על הארון של הנפטר ושאין בזה משום חוקות הגוים. וכן הרחיב בזה בשו”ת יביע אומר ח”ג (חיו”ד סי’ כד), וכן העלה בנד”ד בשו”ת עשה לך רב חלק ד’ (סימן ד’) שאין בעמידה בצפירה משום ובחוקותיהם לא תלכו.
ובפרט אם אתה נמצא ברשות הרבים, שאם תמשיך בהליכתך עלול להיגרם בזה חילול ה’, מצב ומריבה וכפי שעיננו רואות לצערנו, א”כ תעמוד ותקרא פרק תהלים או משנה אחת באותו הזמן לעילוי נשמת הנפטרים.