חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה: שלום כבוד הרב, אני מסופק בכל שנה האם מותר לי לעמוד דום בשעת הצפירה ביום הזכרון לחללי מערכות צה”ל וכן ביום השואה, או שיש בזה משום חוקות הגויים?

 

תשובה:

בה: אין איסור לעמוד דום בעת שמיעת הצפירה, אלא תעמוד ותיקרא פרק תהילים או משנה אחת לעילוי נשמתם של הנופלים והנרצחים, וה’ הטוב יקרב קיצנו ונזכה לישועת ה’ בקרוב.

מקורות:

כתב מרן השולחן ערוך (יו”ד סי’ קעח ס”א): אין הולכים בחוקות הגויים ולא ילבש מלבוש המיוחד להם, ולא יגדל ציצית ראשו כמו ציצית ראשם, וכו’. וכתב הרמ”א (שם) וכל זה אינו אלא בדבר שנהגו בו לשם פריצות כגון, שנהגו ללבוש מלבושים אדומים, או בדבר שנהגו בו לחוק ולמנהג ואין בו טעם, אבל דבר שנהגו לתועלת, וכן שעושים משום כבוד, או טעם אחר, מותר. ומקורו טהור בשו”ת מהרי”ק (שורש פח). וכן מבואר בהר”ן (פ”ק דע”ז דף יא) שלא אסרה תורה אלא חוקות של ע”ז שהם דברים של הבל ובטלה ולכולם יש צורך עבודת כוכבים אבל דברים של טעם, שרי. והוסכם על כל הפוסקים. וע”ע בב”י (סימן קעח) שמה שהעולם מקילין בדברים אלו, משום שהבינו שאין איסור אלא בדברים הנזכרים בגמרא.

מעתה ברור שעמידת דום לדקה לזכרם של נופלים, וכן יריות כבוד לזכרם, או לכבוד אישים חשובים וכדומה, הם ענין שנתקבלו בכל העולם כמחוות של כבוד, ואין אני רואה כל איסור אם גם אנו מסגלים אותם, אף כי יתכן שהיה טוב יותר לו נמנעה חברתנו מדברים אלה מכל וכל, כי אחרי הכל הם דברים שבעיקרם תפלים וחסרי טעם.

ולו היתה חברתנו דתית או רובה דתית, היה מן הראוי שבאותה דקה של התייחדות, יעמדו כל העם על רגליהם ויקראו פרק תהלים אחד לנשמתם וזכרם של הנופלים, ואז היה גם טעם לעמידתם, שכן כל עת שמזכירים נפטר, יורדת נפשו באותה שעה למטה לארץ ולכן נהגו לעמוד בשעת אזכרת נשמות דרך כבוד (כ”כ בספר אמת ליעקב אלגזי בשם מוהרד”ך ששמע מפי מוהר”י מולכו שאמר כן מפי חכם גדול בקי בסתרי תורה). אלא שכיון שכבר נהגו והנהיגו כך גם במדינתנו, אין שום צד איסור אם ינהג אדם כן, כיון שכבר נתקבל שזו הדרך לחלוק כבוד לנופלים. וראה עוד בספר חזון עובדיה – אבלות ח”א (דיני בית הקברות עמוד תמ) שהתיר מעיקר ההלכה להניח זרי פרחים על הקבר או על הארון של הנפטר ושאין בזה משום חוקות הגוים. וכן הרחיב בזה בשו”ת יביע אומר ח”ג (חיו”ד סי’ כד), וכן העלה בנד”ד בשו”ת עשה לך רב חלק ד’ (סימן ד’) שאין בעמידה בצפירה משום ובחוקותיהם לא תלכו.

ובפרט אם אתה נמצא ברשות הרבים, שאם תמשיך בהליכתך עלול להיגרם בזה חילול ה’, מצב ומריבה וכפי שעיננו רואות לצערנו, א”כ תעמוד ותקרא פרק תהלים או משנה אחת באותו הזמן לעילוי נשמת הנפטרים.

 

שאלה: שלום כבוד הרב, אני מסופק בכל שנה האם מותר לי לעמוד דום בשעת הצפירה ביום הזכרון לחללי מערכות צה”ל וכן ביום השואה, או שיש בזה משום חוקות הגויים?

 

תשובה: אין איסור לעמוד דום בעת שמיעת הצפירה, אלא תעמוד ותיקרא פרק תהילים או משנה אחת לעילוי נשמתם של הנופלים והנרצחים, וה’ הטוב יקרב קיצנו ונזכה לישועת ה’ בקרוב.

מקורות:

כתב מרן השולחן ערוך (יו”ד סי’ קעח ס”א): אין הולכים בחוקות הגויים ולא ילבש מלבוש המיוחד להם, ולא יגדל ציצית ראשו כמו ציצית ראשם, וכו’. וכתב הרמ”א (שם) וכל זה אינו אלא בדבר שנהגו בו לשם פריצות כגון, שנהגו ללבוש מלבושים אדומים, או בדבר שנהגו בו לחוק ולמנהג ואין בו טעם, אבל דבר שנהגו לתועלת, וכן שעושים משום כבוד, או טעם אחר, מותר. ומקורו טהור בשו”ת מהרי”ק (שורש פח). וכן מבואר בהר”ן (פ”ק דע”ז דף יא) שלא אסרה תורה אלא חוקות של ע”ז שהם דברים של הבל ובטלה ולכולם יש צורך עבודת כוכבים אבל דברים של טעם, שרי. והוסכם על כל הפוסקים. וע”ע בב”י (סימן קעח) שמה שהעולם מקילין בדברים אלו, משום שהבינו שאין איסור אלא בדברים הנזכרים בגמרא.

מעתה ברור שעמידת דום לדקה לזכרם של נופלים, וכן יריות כבוד לזכרם, או לכבוד אישים חשובים וכדומה, הם ענין שנתקבלו בכל העולם כמחוות של כבוד, ואין אני רואה כל איסור אם גם אנו מסגלים אותם, אף כי יתכן שהיה טוב יותר לו נמנעה חברתנו מדברים אלה מכל וכל, כי אחרי הכל הם דברים שבעיקרם תפלים וחסרי טעם.

ולו היתה חברתנו דתית או רובה דתית, היה מן הראוי שבאותה דקה של התייחדות, יעמדו כל העם על רגליהם ויקראו פרק תהלים אחד לנשמתם וזכרם של הנופלים, ואז היה גם טעם לעמידתם, שכן כל עת שמזכירים נפטר, יורדת נפשו באותה שעה למטה לארץ ולכן נהגו לעמוד בשעת אזכרת נשמות דרך כבוד (כ”כ בספר אמת ליעקב אלגזי בשם מוהרד”ך ששמע מפי מוהר”י מולכו שאמר כן מפי חכם גדול בקי בסתרי תורה). אלא שכיון שכבר נהגו והנהיגו כך גם במדינתנו, אין שום צד איסור אם ינהג אדם כן, כיון שכבר נתקבל שזו הדרך לחלוק כבוד לנופלים. וראה עוד בספר חזון עובדיה – אבלות ח”א (דיני בית הקברות עמוד תמ) שהתיר מעיקר ההלכה להניח זרי פרחים על הקבר או על הארון של הנפטר ושאין בזה משום חוקות הגוים. וכן הרחיב בזה בשו”ת יביע אומר ח”ג (חיו”ד סי’ כד), וכן העלה בנד”ד בשו”ת עשה לך רב חלק ד’ (סימן ד’) שאין בעמידה בצפירה משום ובחוקותיהם לא תלכו.

ובפרט אם אתה נמצא ברשות הרבים, שאם תמשיך בהליכתך עלול להיגרם בזה חילול ה’, מצב ומריבה וכפי שעיננו רואות לצערנו, א”כ תעמוד ותקרא פרק תהלים או משנה אחת באותו הזמן לעילוי נשמת הנפטרים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »
אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש