חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עוזרת בית

עוזרת בית שגנבה האם ניתן להפחית משכרה ללא ידיעתה

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום הרב

עוזרת בית שהעסקתי בביתי, גנבה ממני ארבע מאות שקלים שהנחתי במקום מסויים בחצר הבית, הדבר מתועד במצלמות האבטחה. למרות התיעוד לא רציתי לעשות מזה עניין כי זה יפגע בה מאוד והדבר יגיע לכדי מריבה, מה גם שבלא ספק את הכסף לא אקבל ממנה בחזרה.

עם זאת החלטתי לסיים את העסקתה מוקדם ככל האפשר, במסגרת חישוב הכסף המגיע לה, הבחנתי שהעוזרת חושבת שמגיע לה שלש מאות שקלים פחות מהמגיע לה על פי הדין. האם אני רשאית להפחית סכום זה כנגד הכסף שהיא גנבה לי.

תודה

תשובה

שלום וברכה

ככל שאופי העוזרת הוא כזה שלא תוכלי לקבל ממנה את שגנבה בניהול דין תקין, וככל שהדבר ברור בלא ספק שהעוזרת גנבה ממך את הסכום שחייבת היא לך. הינך רשאית לקזז את הכסף שנגנב ממך מן הכסף המגיע לה. על כגון זה מבואר בגמרא שעושה האדם דין לעצמו.

בברכה מרובה

מקורות:

בגמרא בב”ק כ”ז: איתא אמר ר’ נחמן עביד איניש דינא לנפשיה. כן פסק השולחן ערוך חו”מ סימן ד’.

אלא שהמרדכי לב”ק פרק ג’ סימן ל’ כתב כי אין הדברים אמורים שיוכל הנגזל לעשות דין לעצמו, אלא לעניין ליטול חפץ מסויים שהוא ידוע שהוא של הנגזל, אך אין רשות לנגזל ליטול לעצמו חפץ אחר תמורת החפץ הנגזל, כפי שמוכח מדברי הגמרא בברכות ה’: וכן הביא הרמ”א להלכה חו”מ סימן ד’.

עם זאת, בשו”ת שואל ומשיב תליתאה חלק א’ סימן שע”א, כתב לחלק בין מעות לחפץ, שדווקא בחפץ לא שייך ליטול חפץ אחר תמורת החפץ הנגזל. אולם בגזילת מעות, שפיר שייך ליטול מעות אחרים בתמורה למעות שנגזלו, כי המעות אינם דבר ממשי ששייך לומר שדווקא את אלו המעות רשאי ליקח, אלא הם חוב ממון, לפיכך יש להחשיב את המעות שביד הגזלן, כמעות שנגזלו ממש.

כך העלה גם בשו”ת רב פעלים להלכה חלק ג’ חושן משפט סימן ה’, שככל שלא ניתן להוציא מן הגזלן את המעות בדין, וככל שהגזילה היא ודאית, רשאי הנגזל להשאיר את מעות הגזלן בידו בתמורה לכסף הגזילה, מדין עביד איניש דינא לנפשיה.

למרות שבדברי הגמרא בב”ק כ”ז: איתא, בן בג בג אומר אל תיכנס לחצר חבירך ליטול את שלך שלא ברשות שמא תראה עליו כגנב, אלא שבור את שיניו ואמור לו שלי אני נוטל. וכן הוא בירושלמי  בסנהדרין פ”ח ה”ג, בן בג בג אומר לא תגנוב את שלך מאחר הגנב שלא תיראה גונב. מבואר לכאו’ כי גם אם עושה האדם דין לעצמו ונוטל את שלו, עליו להודיע לחבירו כי נוטל הוא את שלו.

כבר כתב מרן זצ”ל בשו”ת יביע אומר חלק ו’ חושן משפט סימן א’, כי הדברים אמורים דווקא על חדירה לרשותו על מנת ליטול חפץ, אולם כאשר ישנו חוב ממון המוחזק בידי, אין צריך להודיעו על כך. יעויין שם עוד שהביא כי יש מהפוסקים שהעלו כי אין הלכה כדברי בן בג בג, והביא עוד כי יש האומרים כי דבריו נאמרו בתור עצה טובה גרידא.

לפיכך בנידון דידן שמוחזקת בעלת הבית בכסף, רשאית בהחלט להותיר את הכסף בידה חלף המעות שגזלה עוזרת הבית ממנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש