חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
סיר

מים שהתבשלו בסיר חלבי ונשפכו לכיור בשרי

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארגנטינה

שאלה:

שפכתי בטעות סיר מים רותחים לכיור הבשרי.
הסיר הוא סיר חלבי (לא היה בשימוש בחלב במשך למעלה מ-24 שעות ונקי.) הוא שימש להרתחת ביצים.
הכיור הבשרי היה ריק (ללא כלים או סכו”ם).
האם יש צורך להגעיל את הכיור הבשרי לפני שניתן יהיה להשתמש בו שוב?

תשובה:

שאלת חכם חצי תשובה
אין צורך להגעיל את הכיור, כיון שהטעם חלב שהיה במים הוא נ”ט בר נ”ט דהתירא, כלומר טעם שני של חלב ולא חלב ממש, לכן איננו אוסר את הכיור הבשרי.
בנוסף כפי שהזכרת בשאלתך כיון שהסיר החלבי לא היה בשימוש בעשרים וארבע השעות האחרונות, לפיכך טעם החלב שהיה בסיר נפגם והמים שהתבשלו בסיר קיבלו טעם פגום של חלב ואינם מוגדרים כחלביים.
בברכה מרובה

 
מקורות ונימוקים:
בגמרא בחולין דף קיא: איתמר, דגים שעלו בקערה [בשרית], רב אמר אסור לאכלן בכותח ושמואל אמר מותר לאכלן בכותח. רב אמר אסור נותן טעם הוא, ושמואל אמר מותר נותן טעם בר נותן טעם הוא.

ופרש”י בדף קט”ז: ד”ה הרי זו אסורה וז”ל, דגים שעלו בקערה אע”פ שבלעו את טעמה, עדין היתר גמור הן לאוכלן וכשבא לאכלן בכותח למה אתה אוסר עליו מפני טעם בשר שלה, ההוא טעם בשר לאו טעם הוא שהרי לא בא מן הממש אלא מנ”ט אחר. עכ”ל.

מבואר בדברי רב, שמאכל פרווה שקיבל טעם מקדירה בשרית חמה, הוי נ”ט בר נ”ט ומותר לאוכלו עם חלב.

 

כן פסק השולחן ערוך ביורה דעה סימן צ”ה, ואף שנחלקו השו”ע והרמ”א שם לא נחלקו אלא לעניין לכתחילה בבישול וצליה, אולם לעניין דיעבד, כו”ע לא פליגי שנ”ט בר נ”ט דהתירא איננו אוסר.

כפי שכתב גם הש”ך יורה דעה סימן פ”ט ס”ק י”ט, שתבשיל פרווה שהתבשל בקדירה של בשר מותר לאכלו עם גבינה, כיון דהוי נ”ט בר נ”ט דהתירא.

 

נוסף לכך, כל הצורך להגיע להיתרא דנ”ט בר נ”ט היינו דווקא בכלי שהינו בשרי בן יומו או חלבי בן יומו. אבל במקרה שהכלי אינו בן יומו מבליעת בשר או חלב, לכו”ע הוא מותר, כיון שטעם פגום של חלב איננו מגדיר את המים שהתבשלו בו כחלביים, ולפיכך אינם אוסרים את הכיור שנשפכו עליו.

שאלה:

שפכתי בטעות סיר מים רותחים לכיור הבשרי.

הסיר הוא סיר חלבי (לא היה בשימוש בחלב במשך למעלה מ-24 שעות ונקי.) הוא שימש להרתחת ביצים.

הכיור הבשרי היה ריק (ללא כלים או סכו”ם).

האם יש צורך להגעיל את הכיור הבשרי לפני שניתן יהיה להשתמש בו שוב?

תשובה:

שאלת חכם חצי תשובה

אין צורך להגעיל את הכיור, כיון שהטעם חלב שהיה במים הוא נ”ט בר נ”ט דהתירא, כלומר טעם שני של חלב ולא חלב ממש, לכן איננו אוסר את הכיור הבשרי.

בנוסף כפי שהזכרת בשאלתך כיון שהסיר החלבי לא היה בשימוש בעשרים וארבע השעות האחרונות, לפיכך טעם החלב שהיה בסיר נפגם והמים שהתבשלו בסיר קיבלו טעם פגום של חלב ואינם מוגדרים כחלביים.

בברכה מרובה

 

מקורות ונימוקים:

בגמרא בחולין דף קיא: איתמר, דגים שעלו בקערה [בשרית], רב אמר אסור לאכלן בכותח ושמואל אמר מותר לאכלן בכותח. רב אמר אסור נותן טעם הוא, ושמואל אמר מותר נותן טעם בר נותן טעם הוא.

ופרש”י בדף קט”ז: ד”ה הרי זו אסורה וז”ל, דגים שעלו בקערה אע”פ שבלעו את טעמה, עדין היתר גמור הן לאוכלן וכשבא לאכלן בכותח למה אתה אוסר עליו מפני טעם בשר שלה, ההוא טעם בשר לאו טעם הוא שהרי לא בא מן הממש אלא מנ”ט אחר. עכ”ל.

מבואר בדברי רב, שמאכל פרווה שקיבל טעם מקדירה בשרית חמה, הוי נ”ט בר נ”ט ומותר לאוכלו עם חלב.

 

כן פסק השולחן ערוך ביורה דעה סימן צ”ה, ואף שנחלקו השו”ע והרמ”א שם לא נחלקו אלא לעניין לכתחילה בבישול וצליה, אולם לעניין דיעבד, כו”ע לא פליגי שנ”ט בר נ”ט דהתירא איננו אוסר.

כפי שכתב גם הש”ך יורה דעה סימן פ”ט ס”ק י”ט, שתבשיל פרווה שהתבשל בקדירה של בשר מותר לאכלו עם גבינה, כיון דהוי נ”ט בר נ”ט דהתירא.

 

נוסף לכך, כל הצורך להגיע להיתרא דנ”ט בר נ”ט היינו דווקא בכלי שהינו בשרי בן יומו או חלבי בן יומו. אבל במקרה שהכלי אינו בן יומו מבליעת בשר או חלב, לכו”ע הוא מותר, כיון שטעם פגום של חלב איננו מגדיר את המים שהתבשלו בו כחלביים, ולפיכך אינם אוסרים את הכיור שנשפכו עליו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש