חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום, אני מנסה להתקדם יותר ויותר בדת, אני נהיית יותר צנועה ברוך ד’, אני שומרת שבת, אני עושה את הברכות, אני שומרת נגיעה, זאת אומרת  שאני כבר לא נותנת נשיקות לגברים ולא שום מגע.

אבל אני בוכה. בכל פעם שגבר (בראיון עבודה, או כאשר אני מוכרת דברים לאנשים וכדומה…) בא ללחוץ לי את היד, כי אני אף פעם לא מצליחה למצוא תירוץ כדי לא ללחוץ את היד, ואני מרגישה מאוכזבת מעצמי. וזה גורם לי הרבה צער.

תשובה

אני מאוד ממבין לליבך, הקושי שלך הוא נורמלי בהחלט!

נגיעה ולחיצת יד לגבר זר כל עוד לא נישאת אליו כדת משה וישראל, אסורה בהחלט לפי דת תורתנו הקדושה, ואין שום מתן היתר הילכתי בדבר.[1]

ולעצם קשייך, אכתוב לך משפט אחד, “נציג שירות” של כל חברה בעולם, נוהג כפי הנהלים שהחברה דורשת ממנו, והאנושות מבינים זאת בהחלט, כיון שאלו הם הנהלים אליהם הוא מחויב.

את “הנציגת שירות” של בורא עולם, ולפיכך אין לך כלל מה להתבייש בעת שאת עושה רצונו ומתנהלת כפי הכללים שאותם הוא קבע בעולמו. אדרבה תראי בכך זכות שבזה את מקדשת שמם שמים בעולם.

לפיכך כפי שאת כותבת כאן על קשייך, כן יהיה גודל שכרך בעולם הזה ובעולם הבא. הקב”ה צופה ומביט ורואה את מעשייך ובעזרת ה’ יתגמל אותך על שירותייך הטובים, “ולפום צערא אגרא” – (כגודל הקושי והצער כן הוא גדול השכר).

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

ירושלים עיר הקודש והמקדש

מקורות וביאורים:


[1] ראה בשו”ת אגרות משה (חיו”ד ח”ג סי’ נד אות א’) שנקט בדעת הש”ך דאיסורא דרבנן מיהא איכא. וכן נראה מדברי הגר”א בביאוריו לשו”ע (יו”ד סי’ קצה ס”ק כא) שכתב דטעם הרמ”א שהקל למשש הדופק ושאר תשמישים, משום דס”ל דהלאו של לא תקרבו הוא דווקא אם מתכוון בשביל ערווה אבל בלא”ה “אינו אלא דרבנן”. (ודוחק לומר דכוונתו על איסור נדה גרידא). וכן ראיתי שכתב החיד”א בספרו (כסא דוד דרוש כה ד”ה אמנם), דגם להרמב”ם ליכא איסור תורה באינו דרך תאווה, אלא איסור מדבריהם. והכי מוכח ממ”ש הסדרי טהרה (סי’ קצה ס”ק כד) וז”ל: ומדחזינן מעשים בכל יום שהרופאים ישראלים ממשמשים בדופק ושאר מיני משמושים שמדרכי הרפואה אפילו לאשת איש, מוכח “דאינו אסור מן התורה”. עכ”ל. משמע דמדרבנן מיהא איכא איסורא. וכ”מ ממ”ש הכרתי ופלתי (יו”ד סי’ קצה) דטעם ההיתר במנהג שנהגו הרופאים הוא משום דעסוקים וטרודים במלאכתם. ואם בנגיעה שלא לשם חיבה, היתר גמור הוא, למה הוצרך לטעם זה. וכן ראיתי שכתב בספר עזר מקודש (אהע”ז סי’ כ’ ד”ה כתבתי), שאליבא דהרמב”ם איכא איסורא דרבנן גם שלא בדרך תאווה, דיש לחוש שמא יתגבר עליו יצרו ויגיע לידי איסור תורה. וכן ראיתי שפסק בשו”ת לב חיים – פלאג’י ח”ב (סי’ ד’), דאיסורא מיהא איכא בנגיעה בא”א גם לא לשם חיבה. והובאו דבריו בשדי חמד (מערכת חתן וכלה אות יב ד”ה קריבה). והרב שד”ח, החמיר טפי ממנו בנגיעה שלא לשום חיבה, ומ”מ כתב דפשוט הוא דאיסור דרבנן איכא. ע”ש. ומיהו בפני יהושע ח”ב (סי’ מד) ראיתי שהסתפק אם איכא איסורא דרבנן בערווה שאין לבו גס בה. גם בשו”ת אגרות משה (חיו”ד ח”ג סימן נד אות א’) כתב, דאיסור דרבנן יש בנגיעה בערווה כשלא הוי לשם תאוות ביאה. (אלא שדבריו אלו לכאו’ נסתרים ממ”ש איהו גופא באגרו”מ אהע”ז ח”ב סימן יד, ע”ש. ומ”מ משנה אחרונה עיקר, (דתשובה זו נכתבה בשנת תש”כ, ותשובתו השניה בשנת תשכ”ט), ומ”מ לפלא היה הדבר בעיני שלא הזכיר משם מאומה. וראה עוד מ”ש בשו”ת אגרות משה אבן העזר אהע”ז ח”א סו”ס נז גבי נתינת יד לאשה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה לבן על רקע צהוב
הרה"ג דוד אוחיון

כשיבוא המשיח ועובדי האלילים יאמינו בה’ – האם תהיה להם סליחה?

מקורות ונימוקים: בתהילים כ”ב פסוק כ”ח נאמר: “יִזְכְּר֤וּ׀ וְיָשֻׁ֣בוּ אֶל־ה’ כָּל־אַפְסֵי־אָ֑רֶץ וְיִֽשְׁתַּחֲו֥וּ לְ֝פָנֶ֗יךָ כָּֽל־מִשְׁפְּח֥וֹת גּוֹיִֽם”, ע”כ. בפירוש האלשיך על תהילים

לתוכן המלא »

גזל שינה

נימוקים ומקורות בשו”ת שבט הלוי (ח”ז סימן רכד) כתב לענין המושג “גזל שינה”, שגזל שייך רק בגוזל חפץ, שהגזלן ישתמש

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש