חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

אם אני קונה כרטיס לוטו ביום שישי אחר הצהריים, אבל איסוף הלוטו הוא במהלך השבת (23:00 ביום שישי), האם מותר לי לקנות את הכרטיס?

 

תשובה

אם אותם האוספים את הכרטיסים בליל שבת הם יהודים, אין להתיר הדבר משום לפני עוור לא תתן מכשול ומשום מסייע לדבר עבירה, אולם אם הם גוים, יש להתיר הדבר.

[הוספה מצוות האתר משיב כהלכה: וגם בלאו הכי אם הנידון הוא בארץ ישראל, דעתו של מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל שאסור לקנות כרטיס לוטו, גם באמצע השבוע. ואף שיש אומרים שמרן זצ”ל שחזר בו בזה, כבר כתב בנושא הרב המשיב באתר דנן הרב חיים זעפראני שליט”א שאין הדבר מדוייק].

מקורות:

ריבוי בשיעורים אם הוא איסור תורה או דרבנן:

הנה אע”ג דיבואו ליטול בלאו הכי את הטפסים גם אלמלא הטופס שלך, מ”מ כיון שהם מרבים באיסור הרי שעל כל טופס וטופס עוברים באיסור של הוצאה ואיסור מוקצה, אלא שנחלקו הראשונים האם האיסור להרבות בשיעורים הוא איסור תורה או איסור דרבנן, דהנה בביצה (יז א) איתא, באמת אמרו ממלאה אשה כל הקדרה בשר אף על פי שאינה צריכה אלא לחתיכה אחת, ממלא נחתום חבית של מים אף על פי שאינו צריך אלא לקיתון אחד. והקשו הראשונים מהא דאמרינן במנחות (סד א), חולה שאמדוהו לשתי גרוגרות, ואיכא שתי גרוגרות בשני עוקצין, ושלש בעוקץ אחד, הי מייתינן, שתים מייתינן דחזו ליה, או דילמא שלש מייתינן דקא ממעט בבצירה, ואסיקנא שלש מייתינן משום דמעוטי בבצירה עדיף. ומוכח דפשיטא לן דהיכא דאיכא שתים בעוקץ אחד ושלש בעוקץ אחר, שתים מייתינן, ולא שלש, דלרבויי בשיעורא אסור, ומאי שנא מההיא דממלאה אשה כל הקדרה בשר אף על פי שאינה צריכה אלא לחתיכה אחת. ותירצו התוס’ במנחות (סד א) דשאני יום טוב דקיל שאינו אלא איסור לאו, ומש”ה לא חיישינן לרבויי בשיעורא, ולא דמי לשבת שהוא איסור סקילה ולא ניתן להדחות. ע”ש.
והרשב”א בחידושיו לחולין (טו ב), אהא דאמרינן, המבשל לחולה בשבת אסור לבריא גזרה שמא ירבה בשבילו, כתב, שאין לפרש שמא ירבה חתיכות בקדרה קודם שיתן אותה על האש, דהא אפי’ עביד הכי ליכא איסורא דאורייתא אלא מדרבנן בלבד, שהרי ביום טוב מותר לכתחלה, כדתניא בביצה (יז א) ממלאה אשה כל הקדרה אף על פי שאינה צריכה אלא לחתיכה אחת, אלא הפירוש גזרה שמא ירבה בשבילו, כלומר שאחר שהניח הקדרה על האש, יוסיף וירבה חתיכה אחת בשבילו, ומש”ה גזרינן שמא יעשה כך ויבא לידי איסור סקילה. ובביצה (כא ב) נמי איתא, אין מזמנים את העכו”ם ביום טוב גזרה שמא ירבה בשבילו, ובע”כ אית לן לפרושי כה”ג, שמא אחר שיתן את הקדרה על האש יתן בה חתיכה נוספת על שאר חתיכות. ע”ש. ומוכח מד’ התוס’ והרשב”א שכל שעושה בבת אחת, האיסור לרבויי בשיעורא הוי רק מדרבנן, וכן נראה דעת המאירי ביצה (כא ב), ובחידושיו שם.
אולם הר”ן בהלכות (ביצה יז א) רוח אחרת עמו, שהביא דברי התוס’ והרשב”א, וכתב, ותמיהני עליהם, דהא מסוגיא דמנחות (סד א) מוכח דלרבויי בשיעורא אסור מדאורייתא, וכו’. הילכך נראה לי ברור דאע”ג דלרבויי בשיעורא בשבת אסור מן התורה, מ”מ ביום טוב מותר לרבויי בשיעורא, דבשבת שהיא רק דחויה לגבי פקוח נפש, ולא הותרה, כל שהעיקר אסור תוספתו כמוהו, ומיתסר מדאורייתא, אבל יום טוב שאוכל נפש הותר בו לגמרי שאפילו אם אפשר לעשותו מערב יום טוב מותר לעשותו ביום טוב, כל שמרבה על העיקר תוספתו כמוהו ומותר, ובלבד שיהיה בטורח אחד. ע”כ.
ועי’ בשו”ת יביע אומר חלק ח’ (אורח חיים סימן לד) שכתב להוכיח שריבוי בהוצאה הוי איסור תורה, לא מבעיא לדעת הר”ן והריטב”א דס”ל שכל ריבוי בשיעורין הוי איסורא דאורייתא, אלא אפי’ לדעת התוס’ והרשב”א שאם הריבוי בשיעורין נעשה בבת אחת הוי איסור דרבנן בלבד, מ”מ זהו כשעיקר המלאכה נעשה בהיתר, לצורך פקוח נפש וכיו”ב, אלא שהוא מרבה בשיעורין, אבל כשעיקר המלאכה נעשה באיסור, ומרבה בשיעורין, הוי איסורא דאורייתא, וכדמוכח בשבת (צד א) שאם נודע לו וחזר ונודע לו חייב שתי חטאות.

לפני עוור במומר:

ואע”ג שהש”ך (יו”ד סי’ קנא ס”ק ו’) כתב, דבישראל מומר אין איסור של לפני עוור ולא איסורא דמסייע, וכתב הדגול מרבבה (שם) דמ”ש הש”ך דבישראל מומר מותר, לאו דווקא ישראל מומר, אלא כל ישראל שעושה עבירה במזיד, אין ישראל אחר מחויב להפרישו, ודווקא אם העובר הוא שוגג יש חיוב להפרישו. אולם נראה, דאף הש”ך לא התיר אלא במסייע דהוא איסור דרבנן, ולא באיסור תורה ובנד”ד אפשר שלוקחים טפסים אלו מחוץ לתחום, ועוד שעוברים באיסור תורה בכל הדלקה והדלקה, גם לדידיה אין להתיר.
ומה גם שהמג”א והמ”ב (סי’ רמג סק”א) פליגי על סברת הש”ך בזה. וע”כ אין להתיר הדבר.
אולם אם אותם הבאים ליטול את הטפסים הם גוים, יש להתיר משום דאדעתא דנפשייהו קעבדי ואינם שלוחים של היהודי ליום השבת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש