חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אברהם מיימון משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שאלה:

היות והשנה עורכים את משחקי המונדיאל בקאטר שהיא מדינה שמפרסמת בראש כל חוצות שהיא תומכת ועוזרת לארגוני טרור שרוצים להשמיד ולהרוג ולאבד יהודים.

השאלה האם שהולכים למדינה כזו ומוצאים כספים רבים על זה, האם יש בכך גם תמיכה בצורה עקיפה לטרור, האם לפי ההלכה הדבר מותר או אסור.

תשובה:

יש איסור חמור ללכת למונדיאל במדינת קטאר, וצריך להסביר זאת ולעשות מחאה ברבים באינטרנט ולהפיץ בכל העולם שלא הולכים למונדיאל כיון שהמדינה הזו תומכת ועוזרת ונותנת כסף כדי להרוג את אחינו בני ישראל.

ובטוחני בזאת שגם במדינת ברזיל שהם מאוד אוהבים משחקי כדורגל כשהם יבינו שבעצם בכסף שלהם הם עוזרים לרצוח יהודים הם לא ילכו למונדיאל הזה.

מקורות ונימוקים:

 

א

איסור ללכת לאיצטדיון

אענה בקצרה, ברור ששאלתך רק מצד האם יש חשש לתמיכה בטורר מצד ההוצאות הכספיות שהם מוצאים לכבוד המונדיאל. אך דע! שיש איסור אחר מחמת מושב לצים כמבואר במשנה במסכת אבות (פרק ג משנה ב), ראה ברמב”ם בפירוש המשנה (שם), ורבינו יונה (שם), ובשערי תשובה (שער ג’ סימן קעד), והדברים יותר מפורשים בגמרא במסכת עבודה זרה (יח ע”ב) שאסור ללכת לאיצטדינין משום ליצנות ושחוק, וכן פסקו רבים מהראשונים בשו”ת מהר”ם (כרך ב סימן כז), ובאור זרוע (שבת סימן פג אות יז), וברא”ש (עבודה זרה פרק א סימן יח), וענין ליצנות הוא איסור, ולא חסידות, כמו שמבואר בשולחן ערוך (סימן שז סעיף טז), וברמ”א (סימן שטז סעיף ב), וכן כתב להדיא המגן אברהם (סימן שז ס”ק כב), וכן כתבו רבים מהאחרונים לענין איצטדיון ראה בשו”ת שמש צדקה (יורה דעה סימן יח), ובשו”ת הלל אומר (סימן קכז), ובשו”ת בית דוד (חלק ב סימן סו), ובשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק א סימן יא), ובשו”ת מנחת יצחק (חלק ג סימן לג אות א), ועוד רבים המה אך מחמת שאני עייף בגלל בלבול השעות וחוסר מנוחה איני זוכר עוד.

אך במדינת ברזיל, כך גם בארץ מולדתי מקסיקו, כולם שטופים מאוד בענין הכדורגל, אפילו לומדי תורה בעוונותנו הרבים, כך שקשה מאוד למנוע מהם ללכת, וגם אם תאמר להם אסור הם לא יעמדו בזה.

ב

תמיכה בטרור בצורה עקיפה

ועל עצם השאלה, זה נושא שאף אחד מהפוסקים לא נגע בו, במשנה במסכת עבודה זרה (פרק א משנה ז) איתא ‘אין מוכרין להם דובין ואריות וכל דבר שיש בו נזק לרבים’, היינו שיש איסור למכור לגוי דבר שעלול להגיע ממנו נזק ליהודי אחר, והוסיף הרמב”ם (הלכות עבודה זרה פרק ט הלכה ח) ‘כשם שאין מוכרין לגויים דברים שמחזיקין בהן ידיהן לעבודה זרה, כך אין מוכרין להם דבר שיש בו נזק לרבים כגון דובים ואריות וכלי זיין כבלים ושלשלאות ואין משחיזין להם את הזיין, וכל שאסור למכור לגוי אסור למוכרו לישראל החשוד למכור לגוי, וכן אסור למכור כלי נזק לישראל ליסטים’.

ומשמע שגם יצא נזק בצורה עקיפה יש איסור וכמו שפירש רש”י שם שסוף סוף יהיה נזק לישראל.

ועוד שזה לא גרע מדין מוסר שמבואר בשולחן ערוך (חושן משפט סימן שפח) שאסור לישא וליתן עמו כיון שהוא מוסר ממון ישראל, כל שכן בנידון שלנו שמדינת קטאר עוזרות בכסף שלה למחבלים ורוצחים של עם ישראל. ואין קשור לגדרי לפני עור ראה במסכת כותים (פרק א הלכה ט, ובפירוש הגר”ח קנייבסקי זצ”ל שם).

ועוד נראה לומר שאם חכמים אסורו לקנות מאדם שמוחזק לגנב מחשש שבצורה עקיפה הוא מסייע לגנב, כמבואר בשולח ערוך (חושן משפט סימן שסט, ובסימן שנו), ואם חכמים עשו גדרים לא לקנות מאדם שמעלה את המחירים ומפקיע שערים כדי לא לתת לו תאבון לעלות מחירים כמבואר בגמרא במסכת סוכה (לד ע”ב), ובפסחים (ל ע”א), ובגמרא במסכת כריתות (ח ע”א), ובמשנה ברורה (סימן רמב), ובעוד מקומות, נראה שגם בזה הענין יש לעשות גדר וסייג, ולהחרים מדינת קטאר ואזי יצא מזה תועלת, ואיך יהודי יתן את כספו למדינה שמכריזה בראש כל חוצות שהיא תומכת ונותנת מקלט לרוצחי יהודים, לכן לדעתי יש לאסור ללכת לשם בכל תוקף, ובכך שיתארגנו עוד ועוד אנשים להחרים את המדינה הזאת זה יתן סייעתא ופחד לכל מדינות העולם שהם יפחדו לתת תמיכה ועזרה לטרור.

ועוד טעם לאסור משום איסור חילול השם שהרי זה שמדינת קטאר תומכת בטור זה ידוע ומפורסם לכל ולא רק שזה ידוע ומפורסם לכל אלא הם גם לא מתביישים מזה, אזי אם יהודי ילך שם בצורה גלויה אין לך חילול השם גדול מזה ראה בגמרא מסכת יומא (פו עא) היכי דמי חילול ה’ אמר רב כגון אנא, אי שקלינא בישרא מטבחא ולא יהבנא דמי לאלתר. ובגמרא מסכת תענית (יט ע”ב) במעשה דחוני המעגל. ובבית יוסף (יורה דעה סימן רלב סעיף יד שם, ובסימן שלד סעיף מג). וברמב”ם הלכות יסודי התורה (פרק ה, הלכה יא) כתב שחלול ה’ הוא בדברים שמרננים אחריו בשבילם, וחזר על זה רבינו הרמב”ם בעוד מקומות (בספר המצוות לא תעשה סג, ובאגרת השמד עמוד מז, ובמאמר קידוש ה’), וכפי שידוע לעוון חילול השם אין לו כפרה כמבואר בגמרא במסכת יומא (פו ע”א).

 

המורם מכל האמור

יש איסור חמור ללכת למונדיאל במדנית קטאר, וצריך להסביר זאת ולעשות מחאה ברבים באינטרנט ולהפיץ בכל העולם שלא הולכים למונדיאל כיון שהמדינה הזו תומכת ועוזרת ונותנת כסף כדי להרוג את אחינו בני ישראל.

ובטוחני בזאת שגם כאן במדינת ברזיל שהם מאוד אוהבים משחקי כדרוגל כשהם יבינו שבעצם בכסף שלהם הם עוזרים לרצוח יהודים הם לא ילכו למונדיאל הזה.

באהבה רבה

אברהם מימן הלוי

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש