חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום הרב, שמעתי הרבה מחלוקת סביב ברית מילה ובמיוחד על אופן ביצועה. למיטב הבנתי, הברית כפי שהיא מבוצעת כיום מורכבת משני חלקים: מילה ופריעה, כאשר מילה מורכבת מהחתך עצמו ופריעה היא קילוף הממברנה.
יש הטוענים כי פריעה לא נוספה עד לאחר מרד בר כוכבא. כמו כן, ההנחה היא, שאפשר לבצע מילה בלי פריעה, שלא כמו באמירה, אם עושים מילה בלי פריעה, זה כאילו הוא לא עשה מילה.
השאלה שלי היא, איך נראית ברית מילה כזו? כיצד ניתן להסיר את העורלה מבלי
לבצע פריעה? והאם יש ראיות לכך שזה נוסף?
אודה מאוד על תשובתך.

תשובה:

כל הכבוד ששמת לבך לדבר חשוב כל כך.
אכן לאחרונה ישנם כאלו המעיזים לפקפק על מצוות הפריעה וטוענים כביכול שניתן למול בלא פריעה. חשוב לדעת מצוות ברית המילה על פי ההלכה היהודית הינה אך ורק עם מצוות הפריעה, ומילה ללא פריעה איננה מילה כשרה כלל, ואין בדבר שום מחלוקת.
מצוות הפריעה ניתנה לעם ישראל הלכה למשה מסיני, ולא התחדשה בשום אופן במרד בר כוכבא. בגמרא ביבמות ע”א מבואר, שכבר בזמן יהושע בן נון נעשתה הפריעה כחלק מקיום מצוות ברית המילה.
חשוב לדעת שאותם המוהלים בארצות הברית שאינם עושים פריעה, אינם מוהלים כשרים כלל. הם למדו למול במכונים שלימדו אותם למול מילת גויים, כפי שהגויים מלים ללא פריעה, אולם מילה זו איננה מילה על פי היהדות.
לכן חובה גמורה לקחת אך ורק מוהל שמל כפי המסורת של עם ישראל, והוסמך על ידי רב אורתודוקסי שמכירו ויודע שהמוהל מל כדת וכדין.
בברכה לרוב נחת ובריאות
הרב דוד אוחיון
ירושלים עיר הקודש
 
מקורות ונימוקים:
מקור והליך מצוות ברית המילה
בספר בראשית פרק י”ז פסוקים ט’-י”ד, ויֹּאמֶר אֱלֹקִים אֶל אַבְרָהָם וְאַתָּה אֶת-בְּרִיתִי תִשְׁמֹר אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם: זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל-זָכָר: וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם: וּבֶן-שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם: יְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת-כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן-נֵכָר אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּא: הִמּוֹל יִמּוֹל יְלִיד בֵּיתְךָ וּמִקְנַת כַּסְפֶּךָ וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם לִבְרִית עוֹלָם: וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא יִמּוֹל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ: אֶת-בְּרִיתִי הֵפַר:

הליך המילה כולל כמה שלבים, השנים העיקריים הן: מילה, ופריעה, השלב הנוסף הוא מציצה, ונועד לסייע בריפוי החתך. כפי המבואר במשנה במסכת שבת פרק י”ט משנה ב’, מוהלים ופורעין ומוצצים.

מילה היא חיתוך העורלה בסכין, עד כדי גילוי העטרה החבויה תחתיה, פריעה היא חיתוך הקרום שבין העטרה לעורלה [בציפורן אגודלו של המוהל] והפשלתו לאחור על הגיד. מציצה היא מציצת דם מהחתך, [אשר מבוצעת לרוב בפיו של המוהל ופעמים באמצעות כלי].

 
מקור מצוות הפריעה
בתורה הקדושה לא מוזכר בפירוש שלב הפריעה, כפי שמבואר בדברי הגמרא ביבמות ע”א: אמר רבה בר יצחק אמר רב לא ניתנה פריעת מילה לאברהם אבינו שנאמר בעת ההיא אמר ה’ אל יהושע עשה לך חרבות צורים וגו’, ודלמא הנך דלא מהול דכתיב כי מולים היו כל העם היוצאים וכל העם הילודים וגו’ א”כ מאי שוב אלא לאו לפריעה, ע”כ.

מבואר בדברי הגמרא שעל הפריעה לא צווה ה’ את אברהם אבינו, מהו אם כן מקור מצוות הפריעה? כתב התוס’ ביבמות ע”א: ד”ה לא ניתנה, שמצוות הפריעה נתנה הלכה למשה מסיני, אף שבדברי הגמרא משמע שיהושע חדשה, אין ההבנה כפשוטו שהרי יהושע איננו יכול לחדש מצווה מעצמו, אלא יהושע אסמכיה אקרא, אבל מקורה הוא הלכה למשה מסיני. עוד מבואר בדברי התוס’ שם שאף אברהם אבינו קיים את מצוות הפריעה, למרות שלא נצטווה עליה.

מיותר לציין, שטעות מוחלטת היא לומר שהפריעה התחדשה בזמן מרד בר כוכבא.

 
מילה ללא פריעה
במשנה בשבת דף קלז: איתא, מל ולא פרע את המילה כאילו לא מל. כך גם פסקו הרמב”ם והשו”ע להלכה יו”ד סימן רס”ד סעיף ד’, מל ולא פרע כאילו לא מל.

בירושלמי איתא שהמל ולא פרע, הינו חייב כרת כאילו לא נימול כלל. אולם עיין בשו”ת ציץ אליעזר חלק ה סימן י”ד.

לכן צריך לדעת, שאלו המוהלים שאינם עושים פריעה, אינם עושים ברית מילה כדין התורה, וצריך ללכת למוהל שוב ולבצע את הפריעה כדת וכדין, וצריך אף לברך שנית על המילה. כפי המבואר בשו”ת מהרי”ל סימן קע”ח ובאגודה.

ועיין בזה בשו”ת יביע אומר חלק ז’ יורה דעה סימן כ”ב, כיצד היא הדרך הנכונה לעשות הפריעה, שאין לשנות מהמנהג ולעשות הפריעה בציפורן דווקא, ומנהג ישראל תורה הוא. ועיין עוד בשו”ת משנה הלכות חלק יב סימן קפ”א.

 
מנהג הגויים למול בלא פריעה
חשוב לדעת שגם מוסלמים מלים את ילדיהם מטעמי מסורת שיש להם שהרי הם הצאצאים של ישמעאל. וישנם גם עמים ודתות נוספות שאינם מוסלמים שמלים את ילדיהם מטעמי בריאות.

ההבדל המהותי בין מילה של גויים למילת עם ישראל היא בשני דברים. א’ מילת הגויים כוללת את חיתוך הערלה בלא השיעור הנדרש על פי המילה היהודית לגילוי בשר העטרה. ב’ מילת הגויים איננה כוללת פריעה, בשונה ממילה על פי ההלכה. לכן מילה של גויים איננה מילה על פי המסורת היהודית.

 
מוהלים רבים בארה”ב המחזיקים ‘תעודת מוהל’ מלים מילת גויים
חובה לדעת, שבארה”ב ישנם מכונים רבים שמלמדים אנשים או רופאים איך למול, ואף נותנים תעודת הכשרה של מוהל למי שלומד אצלם, והם קוראים לעצמם “מוהלים”, אבל הם אינם מוהלים על פי היהדות, כי המילה שהם מלים זה מילה של גויים ולא של יהודים.

לכן חשוב מאוד ששמת לב לדבר זה שישנם מוהלים ללא פריעה, ועליך לדעת שכל המוהלים ללא פריעה מילתם פסולה, ואינם מוהלים כפי הנדרש ביהדות אלא כפי שעושים הגויים. לכן חובה גמורה לקחת מוהל שיש לו הכשרה להיות מוהל והוסמך מרב אורתודוקסי בלבד.

 

שאלה:

שלום הרב, שמעתי הרבה מחלוקת סביב ברית מילה ובמיוחד על אופן ביצועה. למיטב הבנתי, הברית כפי שהיא מבוצעת כיום מורכבת משני חלקים: מילה ופריעה, כאשר מילה מורכבת מהחתך עצמו ופריעה היא קילוף הממברנה.

יש הטוענים כי פריעה לא נוספה עד לאחר מרד בר כוכבא. כמו כן, ההנחה היא, שאפשר לבצע מילה בלי פריעה, שלא כמו באמירה, אם עושים מילה בלי פריעה, זה כאילו הוא לא עשה מילה.

השאלה שלי היא, איך נראית ברית מילה כזו? כיצד ניתן להסיר את העורלה מבלי
לבצע פריעה? והאם יש ראיות לכך שזה נוסף?

אודה מאוד על תשובתך.

תשובה:

כל הכבוד ששמת לבך לדבר חשוב כל כך.

אכן לאחרונה ישנם כאלו המעיזים לפקפק על מצוות הפריעה וטוענים כביכול שניתן למול בלא פריעה. חשוב לדעת מצוות ברית המילה על פי ההלכה היהודית הינה אך ורק עם מצוות הפריעה, ומילה ללא פריעה איננה מילה כשרה כלל, ואין בדבר שום מחלוקת.

מצוות הפריעה ניתנה לעם ישראל הלכה למשה מסיני, ולא התחדשה בשום אופן במרד בר כוכבא. בגמרא ביבמות ע”א מבואר, שכבר בזמן יהושע בן נון נעשתה הפריעה כחלק מקיום מצוות ברית המילה.

חשוב לדעת שאותם המוהלים בארצות הברית שאינם עושים פריעה, אינם מוהלים כשרים כלל. הם למדו למול במכונים שלימדו אותם למול מילת גויים, כפי שהגויים מלים ללא פריעה, אולם מילה זו איננה מילה על פי היהדות.

לכן חובה גמורה לקחת אך ורק מוהל שמל כפי המסורת של עם ישראל, והוסמך על ידי רב אורתודוקסי שמכירו ויודע שהמוהל מל כדת וכדין.

בברכה לרוב נחת ובריאות

הרב דוד אוחיון

ירושלים עיר הקודש

 

מקורות ונימוקים:

מקור והליך מצוות ברית המילה

בספר בראשית פרק י”ז פסוקים ט’-י”ד, ויֹּאמֶר אֱלֹקִים אֶל אַבְרָהָם וְאַתָּה אֶת-בְּרִיתִי תִשְׁמֹר אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם: זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל-זָכָר: וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם: וּבֶן-שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם: יְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת-כֶּסֶף מִכֹּל בֶּן-נֵכָר אֲשֶׁר לֹא מִזַּרְעֲךָ הוּא: הִמּוֹל יִמּוֹל יְלִיד בֵּיתְךָ וּמִקְנַת כַּסְפֶּךָ וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם לִבְרִית עוֹלָם: וְעָרֵל זָכָר אֲשֶׁר לֹא יִמּוֹל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ: אֶת-בְּרִיתִי הֵפַר:

הליך המילה כולל כמה שלבים, השנים העיקריים הן: מילה, ופריעה, השלב הנוסף הוא מציצה, ונועד לסייע בריפוי החתך. כפי המבואר במשנה במסכת שבת פרק י”ט משנה ב’, מוהלים ופורעין ומוצצים.

מילה היא חיתוך העורלה בסכין, עד כדי גילוי העטרה החבויה תחתיה, פריעה היא חיתוך הקרום שבין העטרה לעורלה [בציפורן אגודלו של המוהל] והפשלתו לאחור על הגיד. מציצה היא מציצת דם מהחתך, [אשר מבוצעת לרוב בפיו של המוהל ופעמים באמצעות כלי].

 

מקור מצוות הפריעה

בתורה הקדושה לא מוזכר בפירוש שלב הפריעה, כפי שמבואר בדברי הגמרא ביבמות ע”א: אמר רבה בר יצחק אמר רב לא ניתנה פריעת מילה לאברהם אבינו שנאמר בעת ההיא אמר ה’ אל יהושע עשה לך חרבות צורים וגו’, ודלמא הנך דלא מהול דכתיב כי מולים היו כל העם היוצאים וכל העם הילודים וגו’ א”כ מאי שוב אלא לאו לפריעה, ע”כ.

מבואר בדברי הגמרא שעל הפריעה לא צווה ה’ את אברהם אבינו, מהו אם כן מקור מצוות הפריעה? כתב התוס’ ביבמות ע”א: ד”ה לא ניתנה, שמצוות הפריעה נתנה הלכה למשה מסיני, אף שבדברי הגמרא משמע שיהושע חדשה, אין ההבנה כפשוטו שהרי יהושע איננו יכול לחדש מצווה מעצמו, אלא יהושע אסמכיה אקרא, אבל מקורה הוא הלכה למשה מסיני. עוד מבואר בדברי התוס’ שם שאף אברהם אבינו קיים את מצוות הפריעה, למרות שלא נצטווה עליה.

מיותר לציין, שטעות מוחלטת היא לומר שהפריעה התחדשה בזמן מרד בר כוכבא.

 

מילה ללא פריעה

במשנה בשבת דף קלז: איתא, מל ולא פרע את המילה כאילו לא מל. כך גם פסקו הרמב”ם והשו”ע להלכה יו”ד סימן רס”ד סעיף ד’, מל ולא פרע כאילו לא מל.

בירושלמי איתא שהמל ולא פרע, הינו חייב כרת כאילו לא נימול כלל. אולם עיין בשו”ת ציץ אליעזר חלק ה סימן י”ד.

לכן צריך לדעת, שאלו המוהלים שאינם עושים פריעה, אינם עושים ברית מילה כדין התורה, וצריך ללכת למוהל שוב ולבצע את הפריעה כדת וכדין, וצריך אף לברך שנית על המילה. כפי המבואר בשו”ת מהרי”ל סימן קע”ח ובאגודה.

ועיין בזה בשו”ת יביע אומר חלק ז’ יורה דעה סימן כ”ב, כיצד היא הדרך הנכונה לעשות הפריעה, שאין לשנות מהמנהג ולעשות הפריעה בציפורן דווקא, ומנהג ישראל תורה הוא. ועיין עוד בשו”ת משנה הלכות חלק יב סימן קפ”א.

 

מנהג הגויים למול בלא פריעה

חשוב לדעת שגם מוסלמים מלים את ילדיהם מטעמי מסורת שיש להם שהרי הם הצאצאים של ישמעאל. וישנם גם עמים ודתות נוספות שאינם מוסלמים שמלים את ילדיהם מטעמי בריאות.

ההבדל המהותי בין מילה של גויים למילת עם ישראל היא בשני דברים. א’ מילת הגויים כוללת את חיתוך הערלה בלא השיעור הנדרש על פי המילה היהודית לגילוי בשר העטרה. ב’ מילת הגויים איננה כוללת פריעה, בשונה ממילה על פי ההלכה. לכן מילה של גויים איננה מילה על פי המסורת היהודית.

 

מוהלים רבים בארה”ב המחזיקים ‘תעודת מוהל’ מלים מילת גויים

חובה לדעת, שבארה”ב ישנם מכונים רבים שמלמדים אנשים או רופאים איך למול, ואף נותנים תעודת הכשרה של מוהל למי שלומד אצלם, והם קוראים לעצמם “מוהלים”, אבל הם אינם מוהלים על פי היהדות, כי המילה שהם מלים זה מילה של גויים ולא של יהודים.

לכן חשוב מאוד ששמת לב לדבר זה שישנם מוהלים ללא פריעה, ועליך לדעת שכל המוהלים ללא פריעה מילתם פסולה, ואינם מוהלים כפי הנדרש ביהדות אלא כפי שעושים הגויים. לכן חובה גמורה לקחת מוהל שיש לו הכשרה להיות מוהל והוסמך מרב אורתודוקסי בלבד.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש