חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
נחש

מדוע העניש הקב”ה את הנחש הרי לבעלי חיים אין בחירה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: צרפת

שאלה

שלום הרב רציתי לשאול אודות הפסוק בבראשית ג’ ט”ו.

  • האם אלוהים אי-פעם העניש בעל חיים? מדוע לו לעשות זאת, הרי אין להם בחירה, וזה גם מה שמפריד בינם לבין האדם?
  • אם רק אומרים שהאיבה היא בין נחשים לאדם, אז למה יש לנו עוינות עם בעלי חיים אחרים?
  • האם ניתן לומר שכל חטא מקורו בנחש? למה ומאיזה מניע?
  • מתי בכלל דיברו נחשים? האם זה יכול היה להיות ישות אחרת שדיברה דרך הנחש, למשל, אלוהים דיבר דרך חמור (במד’ כ”ב)

תודה

תשובה

שלום וברכה שאלותיך יסודיות ומעניינות

חשוב שתדע שחטא אדם הראשון איננו פשוט כל כך, ויש אריכות גדולה במפרשים בביאור חטא זה, תוכל לעיין בדברי המפרשים האבן עזרא והספורנו, ובכלל בספרי החסידות והקבלה.

באופן כללי, הנחש המתואר בחטא אדם הראשון, מסמל את כוח היצר הרע שפיתה את חווה לאכול מעץ הדעת ולהכשיל בכך את אדם הראשון. לא כל מה שאנו קוראים בפסוקים אלו פירושו כפשוטו, אלא יש עומק רב לכל דבר, ורב הוא הנסתר מן הגלוי.

בכל זאת אשיב בקצרה לשאלותיך באופן תמציתי:

  • לבעלי חיים יש בחירה ברמה נמוכה ובסיסית, לדוגמא בעל חי יכול להחליט האם לטרוף לאכול ללכת או לרבוץ וכדו’. אכן הבנתם ברמה בסיסית ונמוכה ורחוקה מדעת בני האדם. מצאנו שהקב”ה העניש את בעלי החיים על מעשיהם, כגון בדור המבול, שאף בעלי החיים מתו במבול, הואיל והשחיתו את דרכם ונזדקקו מין לשאינו מינו.
  • ההבדל בין עויינות הנחש לשאר בעלי חיים היא, שבעלי החיים טורפים כאשר הם רעבים או כאשר הם מרגישים מאויימים, אולם נחש מכיש ומזיק את האדם גם בלא סיבה, בלא שהוא ירצה לאכול את האדם ובלא שהוא ירגיש מאויים.
  • באופן כללי, בעלי חיים נטולי כוח דיבור, אך ידוע שיש להם רגשות ותאוות וגם הכרת הטוב לבעליהם ולעוזרים להם, וכמו כן רגשות ומסירות כלפי צאצאיהם. כאשר הקב”ה נותן לבעלי החיים את כוח הדיבור הוא כמובן בדרך נס.
  • בעלי החיים מסמלים עבורנו מידות ותכונות מסויימות, העורב מהווה סמל לאכזריות, הכלב מסמל מסירות לבעליו, השועל מסמל ערמומיות, והנחש מסמל רצון להרע ללא תועלת בכך.

גם לאדם יש את כל התכונות של בעלי החיים והוא מחליט במה לבחור ומתי להשתמש בכל תכונה ואופי. לפיכך האמירה שבכל חטא יש את כוח הנחש, מבטאת את העובדה שבכל חטא יש את כוח הנחש שהוא הכוח של היצר הרע, המכשיל את האדם ורוצה להזיק לו שיכשל בחטא.

בברכה להצלחה בלימודך

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

האם הבהמות נענשים על חטאיהם

בבראשית פרק ו’ פסוק י”ב נאמר: וירא אלקים את הארץ והנה נשחתה כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ. את המילים כי השחית כל בשר פירש רש”י, דאפילו בהמה וחיה ועוף היו נזקקין לשאינן מינן. כפי שמבואר בדברי בראשית רבה כ”ח ח’ שהכל קלקלו מעשיהן בדור המבול, הכלב הולך אצל הזאב, והתרנגול היה מהלך אצל הטווס, הדא הוא דכתיב כי השחית כל בשר, השחית כל אדם אין כתיב כאן, אלא כי השחית כל בשר. ועיין עוד בדברי הגמרא בסנהדרין ק”ח. שדרשה הגמרא כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ, א”ר יוחנן מלמד שהרביעו בהמה על חיה וחיה על בהמה והכל על האדם ואדם על הכל.

ובחזקוני שם כתב לבאר, שבכך עברו בעלי החים על הציווי שנצטוו בבראשית א’ כ”ד בשעת בריאתן “תוצא הארץ נפש חיה למינה בהמה ורמש וחיתו ארץ למינה”, אבל לא לשאינו מינה. לפיכך הנני משחיתם את הארץ, מדה כנגד מדה. וכן הוא בדברי המדרש תנחומא פרק נח סי’ ה’, שכתב שלפי שדור המבול השחית כל בשר את דרכו על הארץ, שהרביעו בהמה על חיה וחיה על בהמה והכל על אדם ואדם על הכל, לפיכך כתיב בהן (שם ו, יג) הנני משחיתם את הארץ, ומנין שממעשה בראשית נצטוו הבהמה והחיות והעופות ורמש שלא להדבק עם שאינו מינו, דכתיב (שם א, כה) ויעש אלקים את חית הארץ “למינה” וגו’.

כן הוא גם בדברי הפסיקתא זוטרתא (ו, ז). אם אדם חטא בהמה ורמש מה חטאו, אלא מלמד שאף הבהמות והחיות השחיתו בעבירה.

על דרך זה פירש בחזקוני שלכן נאמר לגבי אשה המביאה בהמה עליה “דמיהם בם”, שגם הבהמה נענשת מצד עצמה הואיל והזדווגה לשאינה מינה, דאין קישוי אלא לדעת, ושונה הדבר מאדם הרובע בהמה דאין הבהמה עושה כלום, אלא הורגים את הבהמה כדי שלא יאמרו שנכשל אדם בה בעבירה, כפי שכתוב בפסוק “מות יומת”, “וגם את הבהמה תהרוגו”.

אמנם יתכן בהחלט שאין ההבנה שבעלי החיים נענשים על חטאיהם בבחינת עונש על מעש העבירה, ויתכן כי ההבנה היא שבהיות ועל דעת תנאי זה נבראו הבהמות, כאשר עוברים הם על תנאי זה, אין הצדקה לקיומם.

 

בעלי החיים כסמל לתכונותיהם

על הפסוק “נעשה אדם” מבאר הגר”א שאמר הקב”ה לכל בעלי החיים שנבראו לפני האדם, נעשה כולנו אדם שכל אחד יתכן מתכונותיו לאדם.

כאשר האדם חוטא הרי משתמש הוא בתכונת הנחש שהיא התכונה להרע בלי תועלת, והיא הגורמת לחטא, לפיכך הנחש מסמל את היצר הרע הגורם להחטיא את האדם.

אסיים מעין הפתיחה, כי יש לדעת שכל פסוקי התורה בפרשת בריאת העולם בריאת האדם חטא אדם הראשון גן עדן וכו’ אין הדברים כפשוטם כלל ויש בהם סודות גדולים ונעלמים, ועל כל אדם להבין שאין לנו אחיזה בעומק הדבר, ורב הוא הלא ידוע מהידוע. ומטרת התורה בפסוקים אלו, שנוכל גם אנו להבין מפשטות הדברים וללמוד הנהגות נכונות ומידות טובות ומצוות לתועלת נשמותינו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש