חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

קניתי מכונה שמכינה “וופל בלגי” וכדו’ ולא ידעתי שצריך להכשיר אותה, והשתמשתי בה והנחתי הוופלים בצלחות להגיש לילדים שלי, השאלה שלי האם הצלחות שהנחתי את הוופל עליהם טרפות?

תשובה:

שאלתך אינה מובנת דיה! אם קנית ב”יד ראשונה”, הרי שטעונה טבילה (ולא הגעלה!) ואם לא הטבלת את המכשיר, הרי שהוופלים אינם נאסרים באכילה בדיעבד, וכל שכן שהצלחת בהם היו מונחים לא נאסרה. ואם קנית מכונה “יד שנייה” והנך חושש שהשתמשו בה קודם לכן באיסור, הרי שמכיון שהכלים אינם בני יומן (עברו 24 שעות) מאז השימוש האחרון בהם, הוופלים אינם נאסרים באכילה, וכל שכן הצלחות בהם הנחת את הוופלים.
 

 

מקורות:

אוכל שנעשה או הונח בכלים שלא הוטבלו קודם לכן, אינו נאסר באכילה, וכמ”ש הבן איש חי (ש”ש פ’ מטות או’ יט), ובס’ הליכות עולם (שם).

ובלא”ה בנ”ד קיל טפי, לפי שיש לצרף דעת הפוסקים שכל מכונה המחוברת לחשמל, יש לפוטרה מן הטבילה מטעם דהוי מחובר לקרקע, ואע”פ שהחת”ס (סימן קכ) כתב עמש”כ בתשו’ שב יעקב דקדירות של נחושת שקובעין בתנורים שקורין העלאפי”ן לא בעי טבילה מתרי טעמי, חדא, כיון שעשו מתחילה לחברו בקרקע לא עדיף מטומאה דאתי מיניה דכל העשוי לחברו לקרקע אינו מקבל טומאה, וע”ז תמה החת”ס ז”ל: ואני תמה והיכן ראה דהך טבילה אתי מטומאה וכו’ בטומאה דגלי רחמנא גלי, והכא הך טבילה גזה”כ היא ומלתא אחריתא הוא מנ”ל להקל בעשוי לחברו לקרקע וכו’ ע”ש. הנה מבואר דאפילו העשוי לחברו קבוע בקרקע באמת נמי פליג הח”ס ז”ל דאינו פוטר מטעם זה מטבילה וכ”ש בחוט החשמל שכו”ע מודי בזה דלא מקרי מחובר לקרקע כן. גם בשו”ת שבט הלוי ח”ב (סימן נז)  כתב דהבל ורעות רוח לפטור כלי חשמל מטבילה משום טעם זה דחשיב מחובר לקרקע. וגם בשו”ת משנ”ה (שם) כתב בפשיטות דאין לפטור כלי מטבילה משום חיבורו לחשמל  ע”ש. וכן העלה בשו”ת תשובות והנהגות ח”א (סי’ תנ) כתב להשיג על האגרות משה ושאין כל הכרח לדבריו, והעלה להלכה להטביל טוסטר בברכה, וגם אין לפוטרו משום דמחובר לקרקע, כיון שכל הדיוט מחברו ומוציאו דליהוי כקרקע. מ”מ מרן זצ”ל בספרו הליכות עולם ח”ז (פרשת מטות) צירף זאת עם יש עוד סניף להקל, ושכ”ד הגרשז”א זצ”ל.

ואם שאלתכם לענין איסור “הגעלה”, כיון שאינו בן יומו וסתם כלים אינם ב”י, הוי נטל”פ והמאכל לא נאסר וכמבואר בשו”ע (יו”ד סי’ קג סעיף ה’).

שאלה:

קניתי מכונה שמכינה “וופל בלגי” וכדו’ ולא ידעתי שצריך להכשיר אותה, והשתמשתי בה והנחתי הוופלים בצלחות להגיש לילדים שלי, השאלה שלי האם הצלחות שהנחתי את הוופל עליהם טרפות?

תשובה:

שאלתך אינה מובנת דיה! אם קנית ב”יד ראשונה”, הרי שטעונה טבילה (ולא הגעלה!) ואם לא הטבלת את המכשיר, הרי שהוופלים אינם נאסרים באכילה בדיעבד, וכל שכן שהצלחת בהם היו מונחים לא נאסרה. ואם קנית מכונה “יד שנייה” והנך חושש שהשתמשו בה קודם לכן באיסור, הרי שמכיון שהכלים אינם בני יומן (עברו 24 שעות) מאז השימוש האחרון בהם, הוופלים אינם נאסרים באכילה, וכל שכן הצלחות בהם הנחת את הוופלים.

 

 

מקורות:

אוכל שנעשה או הונח בכלים שלא הוטבלו קודם לכן, אינו נאסר באכילה, וכמ”ש הבן איש חי (ש”ש פ’ מטות או’ יט), ובס’ הליכות עולם (שם).

ובלא”ה בנ”ד קיל טפי, לפי שיש לצרף דעת הפוסקים שכל מכונה המחוברת לחשמל, יש לפוטרה מן הטבילה מטעם דהוי מחובר לקרקע, ואע”פ שהחת”ס (סימן קכ) כתב עמש”כ בתשו’ שב יעקב דקדירות של נחושת שקובעין בתנורים שקורין העלאפי”ן לא בעי טבילה מתרי טעמי, חדא, כיון שעשו מתחילה לחברו בקרקע לא עדיף מטומאה דאתי מיניה דכל העשוי לחברו לקרקע אינו מקבל טומאה, וע”ז תמה החת”ס ז”ל: ואני תמה והיכן ראה דהך טבילה אתי מטומאה וכו’ בטומאה דגלי רחמנא גלי, והכא הך טבילה גזה”כ היא ומלתא אחריתא הוא מנ”ל להקל בעשוי לחברו לקרקע וכו’ ע”ש. הנה מבואר דאפילו העשוי לחברו קבוע בקרקע באמת נמי פליג הח”ס ז”ל דאינו פוטר מטעם זה מטבילה וכ”ש בחוט החשמל שכו”ע מודי בזה דלא מקרי מחובר לקרקע כן. גם בשו”ת שבט הלוי ח”ב (סימן נז)  כתב דהבל ורעות רוח לפטור כלי חשמל מטבילה משום טעם זה דחשיב מחובר לקרקע. וגם בשו”ת משנ”ה (שם) כתב בפשיטות דאין לפטור כלי מטבילה משום חיבורו לחשמל  ע”ש. וכן העלה בשו”ת תשובות והנהגות ח”א (סי’ תנ) כתב להשיג על האגרות משה ושאין כל הכרח לדבריו, והעלה להלכה להטביל טוסטר בברכה, וגם אין לפוטרו משום דמחובר לקרקע, כיון שכל הדיוט מחברו ומוציאו דליהוי כקרקע. מ”מ מרן זצ”ל בספרו הליכות עולם ח”ז (פרשת מטות) צירף זאת עם יש עוד סניף להקל, ושכ”ד הגרשז”א זצ”ל.

ואם שאלתכם לענין איסור “הגעלה”, כיון שאינו בן יומו וסתם כלים אינם ב”י, הוי נטל”פ והמאכל לא נאסר וכמבואר בשו”ע (יו”ד סי’ קג סעיף ה’).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש