חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

האם מותר לדבר עם גרושתו, לעשות לה קניות, ולהביא לה הביתה?

תשובה:

מותר לדבר עם גרושתו דרך הפלאפון לצורך הילדים או המזונות בלבד, כמו כן מותר לערוך לה קניות ומצווה יש בדבר, אבל אין להעביר לה אין הקניות בצורה ישירה לביתה, אלא ישלחם על ידי שליח, או שיניחם לה בכניסה לבנין ויסתלק מהמקום, באופן שלא יפגוש בה וכל שכן שאין להתייחד עימה בכל צורה שהיא בדלת סגורה אפילו אינה נעולה.

 

מקורות ונימוקים:  

בבית יוסף (אבן העזר סימן קיט) הביא דברי התרומת הדשן (סימן רמג) שכתב וז”ל: ראובן שגירש את אשתו ונשאה שמעון בעיר קטנה שאין יהודים אחרים דרים שם אלא אלו השנים ובתיהם רחוקים זה מזה והרבה פעמים כשיש להם עסק ביחד נכנס ראובן לבית שמעון ושוהה שם שעה אחת או שתים דאין איסור בדבר במה שהם דרים בענין זה וגם על מה שנכנס לביתו ושוהה שם שעה או שתים, כתב דנראה לי דאין קפידא בזה. וכתב להעיר ע”ז מרן  הב”י, “ואין דבריו נראים לי בזה, ואף על פי שהביא ראיה לדבריו, אינה מכרחת. עכ”ל. והרמ”א (שם סעיף ח’) בסתם כתב להקל בזה וכדעת התרומת הדשן, וכ”כ הח”מ (ס”ק כד) והפרי חדש (שם). אולם הט”ז (ס”ק יט) החמיר כדעת מרן הב”י לפי שמכירה ברמיזותיו ובקריצותיו ולא מהני מה שיש אנשים אחרים בבית.

מ”מ היכא שנושא ונותן עימה ועורך לה קניות אין שום היתר בדבר להיכנס לביתה, וכמ”ש הרמ”א גופא (שם), שאע”ג שמצווה לזון את גרושתו, ומצווה הוא יותר מבשאר עני, מ”מ אסור שיהא לו עסק עימה ויזונה רק על ידי שליח. וכל מה שהיקל הרמ”א לעיל, היינו דווקא כשאין לו עסק עימה.

וראה עוד בשו”ת תשובות והנהגות ח”א (סימן תשפד) דנראה דאף למקילין בכל ייחוד היכא דהבית סגור ולא נעול שאין איסור יחוד, מ”מ בגרושתו אין להקל בזה כלל, ואם רצונו לשוחח עמה על עסקי הילדים, יקח עמו קרוב משפחה וכדומה (באופן שלא יהא חשש ייחוד) ורק בשעת הדחק שמוכרח לשוחח עמה לצורך הילדים ואי אפשר דרך הטלפון וכדומה, ואין אחר, יזהר עכ”פ שהדלת תהא פתוחה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש