חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב,

אני הולך להתנדב בצלב האדום, השאלה האם יש לי בעיה ללבוש את המדים עם סמל הצלב האדום.

מה לעשות?

תודה רבה שבוע טוב

תשובה

שלום וברכה

סמל הצלב האדום, איננו משמש כסמל עבודה זרה, אלא כסמל הארגונים העוסקים בסיוע הומניטרי בעולם. אף הנוצרים האדוקים אינם משתחווים לסמל זה, לכן אין מניעה ללבוש את המדים עם סמל הצלב האדום.

בברכת הצלחה בכל אשר תפנה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

פסק השולחן ערוך יורה דעה סימן קמ”א, כל הצלמים של עבודת כוכבים הנמצאים בכפרים, אסורים, דסתמא לשם עבודת כוכבים נעשו. והנמצאים בכרכים, מותרים, דודאי לנוי נעשו. וכתב הרמ”א צורות שמשתחווים להם, דינם כדין הצלם ואסורים בלא ביטול. אבל אותן שתולין בצוואר לזיכרון, לא מקרי צלם ומותר, ע”כ.

מדברי השולחן ערוך והרמ”א אנו למדים, כי כל הצלמים שנעשו לנוי או לזיכרון ולא לשם עבודה זרה של ממש שיש בה השתחוויה וכדו’, לא נחשבים עבודה זרה ואינם אסורים. כן מבואר בדברי המרדכי פרק ג’ דעבודה זרה בשם ראבי”ה, כן הביא גם בשו”ת תרומת הדשן סימן קצ”ז, שהצלב שתולים הכמרים על בגדיהם אינו אלא לזיכרון, ולכן אין לדון אותו כעבודה זרה לאוסרו בהנאה.

כן העלה בשו”ת יחווה דעת סימן חלק ג’ סימן ס”ה, כי מדלייה שניתנת לאות כבוד, אף על פי שעשויה בצורת צלב, אין עליה דין עבודה זרה ומותרת.

למרות שהש”ך יורה דעה סימן קמ”א ס”ק ו’ כתב שדברי הרמ”א שהתיר צורת שתי וערב שנתלית בצוואר, זהו דווקא כשידוע בוודאי שלא השתחוו לה, אבל כשאין הדבר ידוע, יש לחוש שמא השתחוו לה, וספק דאורייתא לחומרא ע”כ.

כבר כתב בשו”ת יחווה דעת, כי פשט דברי הראבי”ה ודברי הרמ”א משמע, שסתם צורת שתי וערב שנתלית בצואר אינה עשויה אלא לזיכרון ומותרת, ואין לחוש שמא השתחוו לה. וכן הסביר דברי הרמ”א בשו”ת בתי כהונה (חלק בית דין, סימן י”ג, דף ס’ ע”ד), ודחה דברי הש”ך והוכחותיו בדין זה ע”ש.

בדומה למה שכתב הריטב”א בחידושיו לעבודה זרה על המשנה מ”ב ע”ב: בזה”ל, ומעתה צורות שתי וערב שרגילים הגוים לצייר בכלי כסף מותרים, אף על פי שצורת שתי וערב נעבדת להם, מכל מקום הרי אנו יודעים בודאי שאין הגוים עובדים אותה בכלים, ולא עוד אלא שאין הם עובדים אלא לצורת שתי וערב שטימא אותה הגלח שלהם. וזהו טעם ההיתר שאנו משתמשים במטבעות שיש עליהם שתי וערב, לפי שהדבר ברור שאינם נעבדים, ואף על פי שהם כלים מכובדים מותר ע”כ.

לפיכך גם בנידון השאלה שלפנינו, הואיל וסמל הצלב האדום איננו סמל שעובדים לו או משתחווים לו וכדו’, אלא מסמל את אירגוני הסיוע ההומניטרי בעולם, אין שום מניעה מללבוש בגדים עם סמלים אלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש