חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

מה הדין אם לא עשיתי תנאי לפני שבת או חג לגבי שימוש בשעון שבת האם יכולתי להזיז זיזים גם בלא תנאי מערב שבת /חג.

תשובה:

 

לכתחילה יש לעשות תנאי ואפילו בתנאי אחד לכל השנה מהני, אולם אם שכח ולא עשה תנאי, והשעון היה דלוק בבין השמשות של ער”ש, וכעת לא יכול להזיז את הכפתור בשינוי כגון בצידי אצבעותיו, יש להקל במקום צורך ולהזיז את הזיזים כהרגלו. ובחג יש להקל בכל אופן אפילו לכתחילה.

 

מקורות ונימוקים:

לכתחילה יש לעשות תנאי ומהני כמו בנר וכמבואר בשו”ע (סי’ רעט סעיף ד’), וה”ה במתג חשמלי ובשעון שבת, וכמבואר באחרונים, הב”ד ופסק כמותם בשו”ת יביע אומר ח”ז (סימן לו), ובספרו חזון עובדיה – שבת ח”ג (קצ).

ומ”ש דבתנאי אחד לכל השנה סגי, כן מבואר בחיד”א בברכ”י (סי’ רעט ק”ג).

ומ”ש דבדיעבד יש לסמוך במקום צורך ולהזיזן כהרגלו, היינו בצירוף ג’ טעמי,

א. דעת הפוסקים שאין מוקצה במחובר, ורבים הם כפי שהביאם בספר חזו”ע (שם) וכל שהיה לו שם כלי מעיקרא אע”ג דהוי כלי שמלאכתו לאיסור, יש להתיר דהא הוי לצורך גופו.

ב. לענ”ד יש לצרף דעת הפוסקים שכל טלטול במקצת הוי כטלטול מן הצד ומותר לצורך דבר המותר, ראה בספר אור לציון ח”ב (עמ’ ריד בביאורים).

ג. יש לצרף דעת הפוסקים שכל שלא שייך באופן הזה להגביה את כולו לא גזרינן על טלטול מקצתו,  וראיה לדבר, ממה דאי’ במתני’ שבת (נא:) והובא בטשו”ע (סי’ שה סעיף ה’), דמותר למשוך כלבים קטנים ברצועות שסביב צווארם, וצ”ע טובא דלמה לא יהיה איסור משום טלטול בעלי חיים, (דמצד טלטול הרצועה, כבר נתפרש בסעיף א’ שם דליכא כיון דמיוחד לבהמה), ומא”ש ממש”כ השו”ע (סי’ שח סעיף מ’) דמותר לדדות הבהמה, היינו לתפוס ראשה וצדדיה ולמושכה, ומשום צער בעלי חיים התירו והיינו בצריכים לכך, אבל בלא”ה אסור משום טלטול במקצת וכמבואר להדיא בר”ן (דף נא: מדפי הרי”ף). וכן פירש המ”ב (ס”ק קנא). והנראה בזה דבדידוי הבהמה, איירי באופן שמסייע לה בהליכתה, והיינו כפי שמבואר בשו”ע שתופס ראשה וצדדיה ומוליכה וכיון שעסוק בהגבהתה ובהולכתה, איכא למיחש שמא יגביה כולה או שהיא מעצמה תרים רגליה ונמצא מטלטל כולה, אבל בכלבים שהתירו איירי באופן שהבעלי חיים הולכים מעצמם, והוא רק מסייע להם בהליכתם ומכוון דרכם, ואע”ג שמושכם והרי הוא מטלטלם בזה, מ”מ באופן זה ליכא למיחש לשמא יגביהם ויטלטלם. וכיוצ”ב מבואר בספר תהלה לדוד (סי’ שה). גם בספר מנוחת אהבה ח”א (פרק יג), הרחיב להוכיח ג”כ כיסוד הזה דהיכא שלא שייך טלטול בכולו, לא גזרו על מקצתו. וגם בנידון דידן לא שייך על ידי הורדת או הגבהת זה הזיז להגביה את כולו. ובמקום אחר הארכתי בזה.

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אברכים לומדים 6
הרה"ג מאיר פנחסי

גיוס בני ישיבות

מקורות וביאורים: תלמוד בבלי מסכת סוטה (דף כא עמוד א): א”ר יוסף: מצוה, בעידנא דעסיק בה – מגנא ומצלא, בעידנא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש