חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

כשאני בזוגיות ואני מתחיל לאהוב את האדם, דברים מתחילים להשתבש ובסופו של דבר אנחנו נפרדים. זה
תמיד ככה! זה קרה שוב לאחרונה, עמדנו להתחתן בשנה הבאה ומשום מה קינאתי מאוד ואז התחלנו לריב,
עד שנפרדנו. אני ממש רוצה להתחתן!
אני לא יודע מה לעשות כדי לשנות את ההגדרה הזו.

תשובה

התופעה הזו מצויה לצערנו מאוד, אבל אומר לך את האמת כפי שהיא:

אדם ששומר תורה ומצוות, ומקפיד שהשידוך יראה כפי שרוצה בורא עולם ולא כפי תאוות ליבו, הרי שמלבד שיראה סיעתא דשמיא מרובה בדרכו במציאת השידוך, גם יהיה לו חן ויהיה אהוב מאוד על בת זוגתו, וחביב בעיניה, ולשם כך אכתוב לך כמה דוגמאות כיצד צריך להיראות פגישות ויציאה עם בן זוג ע”פ דרכה של תורתנו הקדושה המבטחת לאדם אושר פנימי גם בעולם הזה:

  1. ע”פ התורה יש איסור חמור בכל הנוגע לחיבוק ונישוק או לכל מגע בגופה של בת זוגתו קודם הקידושין והנישואין כדת משה וישראל. [1] כל שכן לחיות עימה חיי אישות לא יעלה על הדעת.
  2. יציאות מרובות אסורות לפי ההלכה, שהרי מה שהתירו לצאת עם בת הזוג היינו בכדי לראות אם מתאימה לו באופי ובתכנים הפנימיים, וכן לראות אם מוצאת חן בעיניו מבחינה חיצונית התירו, אבל לצאת עמה שנה או קרוב לזה, אין זה דת משה וישראל. והדבר בדרך כלל מביא להיפך מקרוב לריחוק, מאהבה לשנאה. [2] לפיכך יש לקרב את החתונה למועד הפגישות ולא להרחיקה.
  3. צריך להיזהר אפילו מאיסור ייחוד עם הפנויה, שלא לצאת עימה בלילות במקומות חשוכים וצדדים שאין אנשים.[3]
  4. מילות של חיבה המביאות לידי גילוי ערווה, אסורות בהחלט. כמו התכתבויות בהודעות בדברים מעין אלו, אסורים. [4]

 

החן של האשה על בעלה ושל האיש על בת זוגתו אם הוא ישמור על הדברים הללו, ואנו רואים אלפי שידוכין שנעשים בדרך זו, שעומדים וקיימים לעד.

ואם אתה חושב שאין אפשרות להכיר במספר פעמים את רעייתך לעתיד, הנה אומר לך שגם בריבוי הפגישות והיציאות, עדיין לא תכיר בנפשה עד לאחר שתינשאו זה לזה.

על כן יש לך להתפלל להקב”ה שימצא לך את בת זוגתך משורש נשמתך, ואם תקבל לשמור על גדרי ההלכה בזה, מובטח לך שהבא להיטהר מסייעים בידו, וחפץ ה’ בידך יצלח, ותזכה להקים בית לתפארת בעם ישראל.

בברכה רבה

הרב מאיר פנחסי

ירושלים עיה”ק והמקדש

 

 

 

 

מקורות:

[1] ויש בכך לפי שעת הרבה ראשונים ומכללם הרמב”ם איסור דאו’ של “לא תקרב לגלות ערווה” היות וכמעט כולם נידות ולא טבלו מטומאת וסתן, ראה בריב”ש (סי’ שצד) ובדרכי משה (יו”ד סי’ קפג) וברמ”א (שם). וע”ע בח”מ ובב”ש (אהע”ז סי’ כ).

[2] שהרי מלבד מה שהתירו לאדם לדבר עימה בכדי שתמצא חן בעיניו, וכדאי’ בקידושין (מא.), ובשו”ע (אהע”ז סי’ כא סעי’ א’).  כל שאר דיני הרחקות מן הנשים נוהגות גם בה,

וכמבואר בשולחן ערוך אבן העזר (הלכות אישות סימן כא)

צריך אדם להתרחק מהנשים מאד מאד. ואסור לקרוץ בידיו או ברגליו ולרמוז בעיניו לאחד מהעריות. ואסור לשחוק עמה, להקל ראשו כנגדה או להביט ביופיה. ואפילו להריח בבשמים שעליה אסור.

[3] וכנז’ בשו”ע (אהע”ז סי’ כב), ובספר חוט השני (דיני הרחקות) הזהיר בשידוכין על כך מאוד.

[4] זה לשון הרב משנה הלכות חלק ט (סימן רסא): “אף שאין ספק שיש להתריע על ריבוי הפגישות ועל ההפקרות בזה ויש בזה גם עם – הארצות שחושבים אם לא נוגעין בה ולא נותנין היד זה כבר היתר גמור ושוכחים שגם שחוק וקלות ראש יש בזה משום לא תקרבו ובריבוי הפגישות קשה להזהר אבל אני נאלץ לכתוב שאין אני מסכים למה שביאר שיטת הראב”ד שיש איסור בזה ולא בזה נוושע דדוקא מה שהאריך מצד מילי דעלמא יכול להשפיע יותר אבל מי זה יקבל שיש מהראשונים דס”ל דאסור לפגוש עם הבתולה למטרת נשואין וגם בדברים כמו אלו שהם תלוי בהרגש אין לנטות מפשוטן של ראשונים עכ”ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש