חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כוס קפה

כוס זכוכית ששתו בה נס קפה פושר האם נעשתה חלבית

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום, שתיתי בכוס זכוכית נס עם חלב. שמתי קצת מים פושרים והשאר חלב, [ללא מים רותחים].
שאלתי היא, האם הכוס חלבית עכשיו? או שרשאי אני לשתות איתה שתייה קרה בארוחה בשרית?

 

תשובה:

הכוס איננה חלבית, ובהחלט הנך רשאי לשתות איתה שתייה קרה או חמה בארוחה בשרית.

כל הכבוד על הקפדתך בכשרות

חזק ואמץ.

 

מקורות ונימוקים:

כלים אינם נהפכים לחלביים או לבשריים אלא כאשר מניחים בהם מאכל או שתייה חמים בחום שהיד סולדת בו, שזה לכל הדעות לא פחות מארבעים מעלות צלזיוס, ולרוב הפוסקים איננה פחות מארבעים וחמש מעלות צלזיוס.

כפי שמבואר בשולחן ערוך יורה דעה סימן ק”ה סעיף ב’ שרק חום של כלי ראשון שהיד סולדת בו, מבשל ואוסר כולו. אבל חום של כלי שני אינו מבשל, ויש אומרים שגם כן אינו מפליט ואינו מבליע. וי”א דמכל מקום הוא מפליט ומבליע, ואוסר  כדי קליפה. וראוי לחוש ליזהר בדבר לכתחלה, אבל בדיעבד מותר בלא קליפה, ובהדחה בעלמא סגי.

מלבד זאת כלי זכוכית לדעת הספרדים אף בחום גבוה איננה בולעת, ורק לדעת האשכנזים זכוכית בולעת. כפי שפסק בשו”ע או”ח סימן תנ”א סעיף כ”ו, כי כלי זכוכית אפילו מכניסן לקיום ואפילו משתמש בהם בחמין אין צריכים שום הכשר שאינם בולעים ובשטיפה בעלמא סגי להו.

בנוסף החלב ניתן בכוס לאחר שהמים היו בו ומוגדרים ככלי שני, וכפי שנתבאר כלי שני איננו בולע ומפליט אף אם היו המים בו חמים בחום שהיד סולדת, כל שכן בנידון שלפנינו שהמים לא היו חמים בחום שהיד סולדת שאין נידון כלל.

שאלה:

שלום, שתיתי בכוס זכוכית נס עם חלב. שמתי קצת מים פושרים והשאר חלב, [ללא מים רותחים].
שאלתי היא, האם הכוס חלבית עכשיו? או שרשאי אני לשתות איתה שתייה קרה בארוחה בשרית?

 

תשובה:

הכוס איננה חלבית, ובהחלט הנך רשאי לשתות איתה שתייה קרה או חמה בארוחה בשרית.

כל הכבוד על הקפדתך בכשרות

חזק ואמץ.

 

מקורות ונימוקים:

כלים אינם נהפכים לחלביים או לבשריים אלא כאשר מניחים בהם מאכל או שתייה חמים בחום שהיד סולדת בו, שזה לכל הדעות לא פחות מארבעים מעלות צלזיוס, ולרוב הפוסקים איננה פחות מארבעים וחמש מעלות צלזיוס.

כפי שמבואר בשולחן ערוך יורה דעה סימן ק”ה סעיף ב’ שרק חום של כלי ראשון שהיד סולדת בו, מבשל ואוסר כולו. אבל חום של כלי שני אינו מבשל, ויש אומרים שגם כן אינו מפליט ואינו מבליע. וי”א דמכל מקום הוא מפליט ומבליע, ואוסר  כדי קליפה. וראוי לחוש ליזהר בדבר לכתחלה, אבל בדיעבד מותר בלא קליפה, ובהדחה בעלמא סגי.

מלבד זאת כלי זכוכית לדעת הספרדים אף בחום גבוה איננה בולעת, ורק לדעת האשכנזים זכוכית בולעת. כפי שפסק בשו”ע או”ח סימן תנ”א סעיף כ”ו, כי כלי זכוכית אפילו מכניסן לקיום ואפילו משתמש בהם בחמין אין צריכים שום הכשר שאינם בולעים ובשטיפה בעלמא סגי להו.

בנוסף החלב ניתן בכוס לאחר שהמים היו בו ומוגדרים ככלי שני, וכפי שנתבאר כלי שני איננו בולע ומפליט אף אם היו המים בו חמים בחום שהיד סולדת, כל שכן בנידון שלפנינו שהמים לא היו חמים בחום שהיד סולדת שאין נידון כלל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש