חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום כבוד הרב.
רציתי לשאול האם זה בסדר שאמא שלה יהודיה ואבא שלה מוסלמי/ערבי?
 

תשובה:

על פי התורה, יהדותו של האדם נקבעת לפי האם, לפיכך אשה שאמה יהודיה ואביה מוסלמי ערבי מותר לישא אותה לאשה ללא שום מניעה. אמנם לכהן אין לישא אשה שאביה איננו יהודי.
לפיכך אם אינך כהן אלא ישראל, הינך רשאי לישא אשה שאמה יהודיה אף שאביה מוסלמי / ערבי.
בטח הנך יודע, שישנו איסור חמור, לקיים חיי אישות עם אשה שלא טבלה במקווה. לכן ככל שהנכם מתאימים ומעוניינים להנשא זה לזה, עשו זאת בהקדם, בשמחה ובאהבה, כדת משה וישראל.
שא ברכה והצלחה בכל דרכיך.
 

מקורות ונימוקים:

משנה בקידושין דף ס”ו: כל מי שאין לה לא עליו ולא על אחרים קידושין הולד כמותה, ואיזה זה, זה ולד שפחה ונכרית. מבואר מדברי המשנה כי כל אשה שהתעברה ממי שאין לה איתו היתכנות קידושין, הרי הולד כמותה, לכך אחד מכל אלו [כלומר עמוני מואבי מצרי ואדומי שלא נתגיירו] שבא על בת ישראל, הולד כשר, וישראל שבא על אחת מכל אלו הולד כמותה.

כן פסק השולחן ערוך אבן העזר סימן ד’ סעיף ה’, ישראל שבא על אחת מאלו [שבכללן גויה], הולד כמותה. ואחד מאלו [שבכללם גוי], שבא על בת ישראל, הולד כשר לקהל אלא שפגום לכהונה.

מבואר כי יהודיה שהתעברה מגוי, הולד כמותה, לפיכך ניתן לישא אותה לאשה. אולם פגומה היא לכהונה, לפיכך כהן לא ישאנה.

למרות שבפתחי תשובה הביא לדברי ספר יערות דבש שכתב כי ולד הבא מאם יהודיה ואב גוי צריך גירות, כבר הביא הפתחי תשובה כי כל הפוסקים פליגו עלייהו, וכתבו כי הוולד ישראל כשר הוא ללא גירות, דכן משמע מדברי הראשונים דכתבו דהולד כשר משמע אף בלא גירות. כן הוכיח שעה”מ וכ”כ בשו”ת נו”ב ובס’ תפארת למשה ובשו”ת ברית אברהם וכן כתב בשו”ת חמדת שלמה.

 

אולם בנוגע לכהן, אם מותר לו לישא אשה שאביה גוי ואמה יהודיה נחלקו הראשונים, דעת הרא”ש כי הולד פגום לכהונה, ק”ו מאלמנה לכה”ג דאין איסורה שווה בכל ואעפ”כ בתה פסולה לכהונה, ק”ו לאחד מכל אלו הגויים דאיסורן שווה בכל דאם באו על בת ישראל דבתה פסולה לכהונה. מאידך הרמב”ם סתם וכתב הולד כשר, משמע דפשיטא ליה דבתה כשרה אף לכהונה. ואילו הרי”ף והרמב”ן כתבו דמספקא ליה בזה אם בתה נפסלת לכהונה, ולכך אם נשאת כבר לכהן אין מוציאין אותה ממנו.

אכן לעניין הלכה פסק השו”ע כרא”ש דמי שנולדה מאם יהודיה ואב שאינו יהודי, כשרה היא אך אסורה לכהן.

שאלה:

שלום כבוד הרב.

רציתי לשאול האם זה בסדר שאמא שלה יהודיה ואבא שלה מוסלמי/ערבי?

 

תשובה:

על פי התורה, יהדותו של האדם נקבעת לפי האם, לפיכך אשה שאמה יהודיה ואביה מוסלמי ערבי מותר לישא אותה לאשה ללא שום מניעה. אמנם לכהן אין לישא אשה שאביה איננו יהודי.

לפיכך אם אינך כהן אלא ישראל, הינך רשאי לישא אשה שאמה יהודיה אף שאביה מוסלמי / ערבי.

בטח הנך יודע, שישנו איסור חמור, לקיים חיי אישות עם אשה שלא טבלה במקווה. לכן ככל שהנכם מתאימים ומעוניינים להנשא זה לזה, עשו זאת בהקדם, בשמחה ובאהבה, כדת משה וישראל.

שא ברכה והצלחה בכל דרכיך.

 

מקורות ונימוקים:

משנה בקידושין דף ס”ו: כל מי שאין לה לא עליו ולא על אחרים קידושין הולד כמותה, ואיזה זה, זה ולד שפחה ונכרית. מבואר מדברי המשנה כי כל אשה שהתעברה ממי שאין לה איתו היתכנות קידושין, הרי הולד כמותה, לכך אחד מכל אלו [כלומר עמוני מואבי מצרי ואדומי שלא נתגיירו] שבא על בת ישראל, הולד כשר, וישראל שבא על אחת מכל אלו הולד כמותה.

כן פסק השולחן ערוך אבן העזר סימן ד’ סעיף ה’, ישראל שבא על אחת מאלו [שבכללן גויה], הולד כמותה. ואחד מאלו [שבכללם גוי], שבא על בת ישראל, הולד כשר לקהל אלא שפגום לכהונה.

מבואר כי יהודיה שהתעברה מגוי, הולד כמותה, לפיכך ניתן לישא אותה לאשה. אולם פגומה היא לכהונה, לפיכך כהן לא ישאנה.

למרות שבפתחי תשובה הביא לדברי ספר יערות דבש שכתב כי ולד הבא מאם יהודיה ואב גוי צריך גירות, כבר הביא הפתחי תשובה כי כל הפוסקים פליגו עלייהו, וכתבו כי הוולד ישראל כשר הוא ללא גירות, דכן משמע מדברי הראשונים דכתבו דהולד כשר משמע אף בלא גירות. כן הוכיח שעה”מ וכ”כ בשו”ת נו”ב ובס’ תפארת למשה ובשו”ת ברית אברהם וכן כתב בשו”ת חמדת שלמה.

 

אולם בנוגע לכהן, אם מותר לו לישא אשה שאביה גוי ואמה יהודיה נחלקו הראשונים, דעת הרא”ש כי הולד פגום לכהונה, ק”ו מאלמנה לכה”ג דאין איסורה שווה בכל ואעפ”כ בתה פסולה לכהונה, ק”ו לאחד מכל אלו הגויים דאיסורן שווה בכל דאם באו על בת ישראל דבתה פסולה לכהונה. מאידך הרמב”ם סתם וכתב הולד כשר, משמע דפשיטא ליה דבתה כשרה אף לכהונה. ואילו הרי”ף והרמב”ן כתבו דמספקא ליה בזה אם בתה נפסלת לכהונה, ולכך אם נשאת כבר לכהן אין מוציאין אותה ממנו.

אכן לעניין הלכה פסק השו”ע כרא”ש דמי שנולדה מאם יהודיה ואב שאינו יהודי, כשרה היא אך אסורה לכהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש