חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

האם ניתן להטיל ספק בנישואים בהם הטבעת שנרכשה לאישה שולמה על ידי אבי הכלה ולא על ידי החתן?

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

שאלתך חשובה

אכן מעיקר הדין יש להקפיד שטבעת הקידושין תהיה של המקדש, על מנת שהוא יוכל לקדש בה את האשה, לכן צריך שהחתן יקנה את הטבעת, או שמי שקנה את הטבעת יתן למקדש את הטבעת במתנה, בכדי שיוכל לקדש בה את האשה.

אמנם גם במקרה בו אב הכלה קנה את הטבעת ונתנו לחתנו על מנת שיקדש בו את האשה, אין להטיל ספק בקידושין. הואיל ובלי ספק האב התכוון לתת את הטבעת לחתנו במתנה על מנת שיקדש בטבעת זו את כלתו, ולא התכוון האב להשאיר את הטבע בבעלותו שלו.

יתירה מזאת, גם אם התכוון האב להשאיל את הטבעת לחתנו על מנת שיקדש בה את כלתו, ולאחר מכן יחזירנה לו, אין להטיל ספק בקידושין. כי מאחר וידע האב כי הטבעת נצרכת לחתן על מנת לקדש בה את כלתו, אנו אומרים שבוודאי התכוון ליתנה לו באופן שיועיל לו לקדש בו את כלתו.

לפיכך, למרות שיש לכתחילה לוודא מתחילה שהטבעת היא של המקדש. גם במקרה בו לא ביררנו זאת תחילה, אין להטיל ספק בקידושין, ואנו אומרים שבוודאי קיבל המקדש את הטבעת באופן המועיל על מנת לקדש בו את הכלה.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

המקדש בטבעת שאינה שלו

הנה לכתחילה כתבו הפוסקים שיש לשאול את המקדש קודם הקידושין אם הטבעת שלו, כפי שהביא הבאר היטב על דברי השו”ע אבן העזר סימן כ”ח סעיף י”ט. והמטרה היא לשלול מצב שבו הטבעת איננה שלו.

אמנם לעניין דיעבד בו קידש המקדש בטבעת שאינה שלו, הביא הפתחי תשובה אבן העזר סימן כ”ח ס”ק כ”ח [השני], לדברי החתם סופר בתשובה סימן פ”ו, שם נשאל על מקרה בו מסדר קידושין שכח לשאול את החתן תחת החופה אם הטבעת שלו ולאחר זמן נתברר שהטבעת הייתה של הכלה עצמה, ונשאל החתם סופר האם צריך לקדשה בשנית.

השיב החתם סופר, כי אין צריך לחוש כלל שמא אשה לא ידעה להקנות את הטבעת לחתנה, חדא דגם להרשב”א אינו מחליט דלא ידעה לאקנויי רק ספיקא הוה כו’ וא”כ לא שבקינן פשיטותא דכ”ע מפני ספיקו של הרשב”א, ועוד דגם אי לא ידעה לאקנויי ולא יהבה ליה במתנה, בתורת שאלה יהבה ליה, כמבואר ברש”י ותוס’ שם ובכל הפוסקים. וא”כ בשלמא בגט בעי ונתן משלו ולא מהני שאלה, אבל בקדושין כיון דשאלה לו כדי להתקדש בו הרי שאול לו שיעור קישוט ש”פ כו’.

עוד דן החתם סופר בסימן ק”ו, בנוגע לחתן שאמו נתנה לו טבעת לקדש בו את כלתו, והכKה ידעה שהטבע, של אמו של החתן, אך החתן לא ידע מכך, והוא היה סבור שהטבעת של כלתו. וכתב החת”ס שאין צריך לקדשה בשנית, הואיל והוא קנה את הטבעת מאמו, שאמו הקנתה לו מדעתה. ודעת המשאיל שאם לא יועיל בהשאלה שיהיה במתנה, והעיקר שיוכל לקדש בו את האשה, שהרי יודע שלמטרת קידושין הוא נותן למקדש.

וכן העלו להלכה הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט”א בשבתו כנשיא בית הדין הגדול, יחד עם הדיינים הגאונים הרב יעקב זמיר שליט”א והרב ציון בוארון שליט”א, שאין לפסול קידושין שנעשו בטבעת של הכלה, מן הטעמים האמורים.

 

המקדש בטבעת שאולה

לעניין המקדש בטבעת שאולה, נחלקו הרא”ש ובעל העיטור, האם ניתן לקדש בטבעת שאולה כאשר היה ידוע למשאיל שהטבעת נצרכת למטרת קידושין. להלכה פסק השו”ע באבן העזר סימן כ”ח סעיף י”ט כדברי הרא”ש וכתב השולחן ערוך בזה”ל, השואל חפץ מחבירו והודיעו שרוצה לקדש בו אשה, מקודשת. ואם לאו, הרי הוא ספק מקודשת.

 

לפיכך בנידון השאלה שלפנינו, אין להטיל ספק בקידושין אלו, מכל הטעמים הנזכרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש