חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ספרד

שאלה:

שלום וברכה
בוקר טוב,
אני נמצא במלון עם ארוחת בוקר כשרה באורוגוואי.
בשבת המשגיח כשרות לא מגיע, אבל הוא משאיר את הכול מוכן לפני השבת. במלון זה ממשיכים הגויים לאפות לחם ולחמם קפה וחלב בשבת. האם מותר לאכול את זה?
תודה רבה על התשובה.

 

תשובה:

שלום וברכה
אוכל שהוכן עבורך לפני השבת, וסגור וחתום באופן שאין ספק שזהו האוכל הכשר שהוכן על ידי המשגיח לפני השבת, מותר לך לאוכלו בשבת, למרות שהמשגיח לא נמצא.
אולם במידה והאוכל פתוח, ואינו מוגש בקופסא סגורה, אינך יכול לסמוך על כך שהאוכל שמביאים לך הוא האוכל הכשר, אלא אם כן יש לך סימנים אחרים בדבר.
בכל מקרה, גם אוכל שהוא כשר וסגור בחותמת הכשרות, אסור לך לאוכלו אם הגויים מחממים במיוחד עבורך את האוכל.
אולם ככל שהגויים מחממים לאחרים את האוכל בשבת, ולא עבורך, אין לך בעיה הלכתית בכך.
בברכה

 
מקורות ונימוקים:
כל מאכל שאינו בחותמת כשרות הינו בחזקת שאינו כשר
כל מאכל המוגש לפניך שאינו סגור וחתום בחותמת כשרות עליך לחשוש שמא איננו כשר, בפרט בחו”ל שרוב המוצרים אינם כשרים, וזאת גם כאשר הגוי אומר לך שהוא כשר.

כפי שמבואר לעניין בשר שנתעלם מן העין, בדברי הגמרא בחולין דף צ”ה שם נחלקו האמוראים בדין בשר שנתעלם מן העין, רב אוסר ולוי מתיר. טעמו של רב שאוסר הוא משום החשש שמא עופות או שרצים או חיות נטלוהו והחליפוהו בבשר שאינו כשר. אי נמי שמא גוי נטלו והביא בשר טרף במקומו.

להלכה פסק השולחן ערוך ביורה דעה סימן ס”ג כרב שבשר שנתעלם מן העין אסור אפי’ בעיר שרוב הבשר שם כשר, משום החשש להחלפת הבשר על ידי עוף או חיה.

כך גם בנוגע לחשש גוי, חשש זה קיים בכל מקום בו יש לו עניין להחליף את הבשר בטרף, ואינו מירתת שמא יכנס הישראלי, לפיכך כתבו הפוסקים כי בכל מקום בו הישראל יכול להכנס ולצאת אין לחשוש להחלפת הגוי, א”נ אפי’ במקום שאין הישראל יכול להכנס ולצאת אם אין רווח לגוי להחליף את הבשר אין לחשוש.

עיין בילקוט יוסף איסור והיתר א’ עמוד קל”ח שכתב בזה”ל, מה שנהגו בישיבות הקדושות שיש להם פועל גוי במטבח, ופעמים והגוי נשאר במטבח לבדו עם הבשר וחתיכות העוף, וכן אם הגוי לן בישיבה בשבת ופעמים נמצא לבדו במטבח. אפילו הכי אין לאסור את הבשר והעופות מדין בשר שנתעלם מן העין, בין בשר חי בין בשר מבושל, שמאחר והמקום פתוח חושש להחליף הבשר שמא יראוהו, ויפטרוהו מעבודתו. והיינו באופן שיכולים לראותו.

אכן בכל מקום בו אין את הסברא של מירתת, כגון כאשר ידוע שמשגיח הכשרות איננו נמצא בשבת וכדו’, צריך לחשוש שמא הגויים החליפו את המנה הכשרה בשאינה כשרה, לכן אין לסמוך על דברי הגויים, ורק מנה סגורה וחתומה בחותמת הכשרות ניתן לאכול.

 
אסור ליהודי לאכול אוכל שמחמם עבורו הגוי בשבת
במשנה בשבת דף קכ”ב. איתא, נכרי שהדליק את הנר משתמש לאורו ישראל, ואם בשביל ישראל אסור. מילא מים להשקות בהמתו משקה אחריו ישראל, ואם בשביל ישראל אסור.

כן פסק השולחן ערוך להלכה בסימן רע”ו, גוי שהדליק את הנר בשביל ישראל אסור לכל, אפילו למי שלא הודלק הנר בשבילו.

טעם הדבר הוא משום קנס, שקנסו חכמים כדי שלא יבוא היהודי לבקש זאת מהגוי.

לפיכך כל חימום דבר מאכל שנעשה עבור היהודי אסור, ואם עבר וחימם הגוי עבורו ליהודי אסור להנות מכך.

ועיין עוד בשמירת שבת כהלכתה פרק ל’ סעיף נ’, שכתב שבשבת אסור ליהודי להניח את נעליו מחוץ לדלת חדרו במלון, הואיל ושירות המלון כולל את צחצוח הנעלים וברור הדבר שהנכרים יצחצחו את הנעלים עבורו בשבת.  הוא הדין לנידון השאלה, למרות שהיהודי לא מבקש את חימום אוכל עבורו בשבת, הדבר ברור שמעוניין הוא באוכל חם, לכן נחשב הדבר כמחמם את האוכל עבור היהודי והדבר אסור.

שאלה:

שלום וברכה

בוקר טוב,

אני נמצא במלון עם ארוחת בוקר כשרה באורוגוואי.

בשבת המשגיח כשרות לא מגיע, אבל הוא משאיר את הכול מוכן לפני השבת. במלון זה ממשיכים הגויים לאפות לחם ולחמם קפה וחלב בשבת. האם מותר לאכול את זה?

תודה רבה על התשובה.

 

תשובה:

שלום וברכה

אוכל שהוכן עבורך לפני השבת, וסגור וחתום באופן שאין ספק שזהו האוכל הכשר שהוכן על ידי המשגיח לפני השבת, מותר לך לאוכלו בשבת, למרות שהמשגיח לא נמצא.

אולם במידה והאוכל פתוח, ואינו מוגש בקופסא סגורה, אינך יכול לסמוך על כך שהאוכל שמביאים לך הוא האוכל הכשר, אלא אם כן יש לך סימנים אחרים בדבר.

בכל מקרה, גם אוכל שהוא כשר וסגור בחותמת הכשרות, אסור לך לאוכלו אם הגויים מחממים במיוחד עבורך את האוכל.

אולם ככל שהגויים מחממים לאחרים את האוכל בשבת, ולא עבורך, אין לך בעיה הלכתית בכך.

בברכה

 

מקורות ונימוקים:

כל מאכל שאינו בחותמת כשרות הינו בחזקת שאינו כשר

כל מאכל המוגש לפניך שאינו סגור וחתום בחותמת כשרות עליך לחשוש שמא איננו כשר, בפרט בחו”ל שרוב המוצרים אינם כשרים, וזאת גם כאשר הגוי אומר לך שהוא כשר.

כפי שמבואר לעניין בשר שנתעלם מן העין, בדברי הגמרא בחולין דף צ”ה שם נחלקו האמוראים בדין בשר שנתעלם מן העין, רב אוסר ולוי מתיר. טעמו של רב שאוסר הוא משום החשש שמא עופות או שרצים או חיות נטלוהו והחליפוהו בבשר שאינו כשר. אי נמי שמא גוי נטלו והביא בשר טרף במקומו.

להלכה פסק השולחן ערוך ביורה דעה סימן ס”ג כרב שבשר שנתעלם מן העין אסור אפי’ בעיר שרוב הבשר שם כשר, משום החשש להחלפת הבשר על ידי עוף או חיה.

כך גם בנוגע לחשש גוי, חשש זה קיים בכל מקום בו יש לו עניין להחליף את הבשר בטרף, ואינו מירתת שמא יכנס הישראלי, לפיכך כתבו הפוסקים כי בכל מקום בו הישראל יכול להכנס ולצאת אין לחשוש להחלפת הגוי, א”נ אפי’ במקום שאין הישראל יכול להכנס ולצאת אם אין רווח לגוי להחליף את הבשר אין לחשוש.

עיין בילקוט יוסף איסור והיתר א’ עמוד קל”ח שכתב בזה”ל, מה שנהגו בישיבות הקדושות שיש להם פועל גוי במטבח, ופעמים והגוי נשאר במטבח לבדו עם הבשר וחתיכות העוף, וכן אם הגוי לן בישיבה בשבת ופעמים נמצא לבדו במטבח. אפילו הכי אין לאסור את הבשר והעופות מדין בשר שנתעלם מן העין, בין בשר חי בין בשר מבושל, שמאחר והמקום פתוח חושש להחליף הבשר שמא יראוהו, ויפטרוהו מעבודתו. והיינו באופן שיכולים לראותו.

אכן בכל מקום בו אין את הסברא של מירתת, כגון כאשר ידוע שמשגיח הכשרות איננו נמצא בשבת וכדו’, צריך לחשוש שמא הגויים החליפו את המנה הכשרה בשאינה כשרה, לכן אין לסמוך על דברי הגויים, ורק מנה סגורה וחתומה בחותמת הכשרות ניתן לאכול.

 

אסור ליהודי לאכול אוכל שמחמם עבורו הגוי בשבת

במשנה בשבת דף קכ”ב. איתא, נכרי שהדליק את הנר משתמש לאורו ישראל, ואם בשביל ישראל אסור. מילא מים להשקות בהמתו משקה אחריו ישראל, ואם בשביל ישראל אסור.

כן פסק השולחן ערוך להלכה בסימן רע”ו, גוי שהדליק את הנר בשביל ישראל אסור לכל, אפילו למי שלא הודלק הנר בשבילו.

טעם הדבר הוא משום קנס, שקנסו חכמים כדי שלא יבוא היהודי לבקש זאת מהגוי.

לפיכך כל חימום דבר מאכל שנעשה עבור היהודי אסור, ואם עבר וחימם הגוי עבורו ליהודי אסור להנות מכך.

ועיין עוד בשמירת שבת כהלכתה פרק ל’ סעיף נ’, שכתב שבשבת אסור ליהודי להניח את נעליו מחוץ לדלת חדרו במלון, הואיל ושירות המלון כולל את צחצוח הנעלים וברור הדבר שהנכרים יצחצחו את הנעלים עבורו בשבת.  הוא הדין לנידון השאלה, למרות שהיהודי לא מבקש את חימום אוכל עבורו בשבת, הדבר ברור שמעוניין הוא באוכל חם, לכן נחשב הדבר כמחמם את האוכל עבור היהודי והדבר אסור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש