Pregunta:
Buen día, estoy en un hotel con desayuno kosher en Uruguay y el sábado( shabat) no viene en mashguiaj pero deja preparado todo. En este hotel los goim siguen horneando panes y calentando café, leche en shabat. Está permitido comer eso? Muchas gracias por la respuesta.
Responder:
comida que el mashguiaj te dejó antes del shabat, empaque y cierra como si no dudaras que esta es tu comida kosher, puedes comerla incluso el mashguiaj que no está aquí.
pero si la comida está abierta y no se te entregó con el paquete, no puedes creerles que esta es la comida kosher, pero si tienes otras señales, tal vez esté bien,
pero de todos modos, una comida que es kosher y está cerrada con un letrero kosher, no puedes comerla caliente si los no judíos la calientan especialmente para ti.
pero si son calores para todos la comida en shabat y no solo para ti y tu comida esta cerrada. está bien.
Fuentes:
כל מאכל שאינו בחותמת כשרות הינו בחזקת שאינו כשר
כל מאכל המוגש לפניך שאינו סגור וחתום בחותמת כשרות עליך לחשוש שמא איננו כשר, בפרט בחו”ל שרוב המוצרים אינם כשרים, וזאת גם כאשר הגוי אומר לך שהוא כשר.
כפי שמבואר לעניין בשר שנתעלם מן העין, בדברי הגמרא בחולין דף צ”ה שם נחלקו האמוראים בדין בשר שנתעלם מן העין, רב אוסר ולוי מתיר. טעמו של רב שאוסר הוא משום החשש שמא עופות או שרצים או חיות נטלוהו והחליפוהו בבשר שאינו כשר. אי נמי שמא גוי נטלו והביא בשר טרף במקומו.
להלכה פסק השולחן ערוך ביורה דעה סימן ס”ג כרב שבשר שנתעלם מן העין אסור אפי’ בעיר שרוב הבשר שם כשר, משום החשש להחלפת הבשר על ידי עוף או חיה.
כך גם בנוגע לחשש גוי, חשש זה קיים בכל מקום בו יש לו עניין להחליף את הבשר בטרף, ואינו מירתת שמא יכנס הישראלי, לפיכך כתבו הפוסקים כי בכל מקום בו הישראל יכול להכנס ולצאת אין לחשוש להחלפת הגוי, א”נ אפי’ במקום שאין הישראל יכול להכנס ולצאת אם אין רווח לגוי להחליף את הבשר אין לחשוש.
עיין בילקוט יוסף איסור והיתר א’ עמוד קל”ח שכתב בזה”ל, מה שנהגו בישיבות הקדושות שיש להם פועל גוי במטבח, ופעמים והגוי נשאר במטבח לבדו עם הבשר וחתיכות העוף, וכן אם הגוי לן בישיבה בשבת ופעמים נמצא לבדו במטבח. אפילו הכי אין לאסור את הבשר והעופות מדין בשר שנתעלם מן העין, בין בשר חי בין בשר מבושל, שמאחר והמקום פתוח חושש להחליף הבשר שמא יראוהו, ויפטרוהו מעבודתו. והיינו באופן שיכולים לראותו.
אכן בכל מקום בו אין את הסברא של מירתת, כגון כאשר ידוע שמשגיח הכשרות איננו נמצא בשבת וכדו’, צריך לחשוש שמא הגויים החליפו את המנה הכשרה בשאינה כשרה, לכן אין לסמוך על דברי הגויים, ורק מנה סגורה וחתומה בחותמת הכשרות ניתן לאכול.
אסור ליהודי לאכול אוכל שמחמם עבורו הגוי בשבת
במשנה בשבת דף קכ”ב. איתא, נכרי שהדליק את הנר משתמש לאורו ישראל, ואם בשביל ישראל אסור. מילא מים להשקות בהמתו משקה אחריו ישראל, ואם בשביל ישראל אסור.
כן פסק השולחן ערוך להלכה בסימן רע”ו, גוי שהדליק את הנר בשביל ישראל אסור לכל, אפילו למי שלא הודלק הנר בשבילו.
טעם הדבר הוא משום קנס, שקנסו חכמים כדי שלא יבוא היהודי לבקש זאת מהגוי.
לפיכך כל חימום דבר מאכל שנעשה עבור היהודי אסור, ואם עבר וחימם הגוי עבורו ליהודי אסור להנות מכך.
ועיין עוד בשמירת שבת כהלכתה פרק ל’ סעיף נ’, שכתב שבשבת אסור ליהודי להניח את נעליו מחוץ לדלת חדרו במלון, הואיל ושירות המלון כולל את צחצוח הנעלים וברור הדבר שהנכרים יצחצחו את הנעלים עבורו בשבת. הוא הדין לנידון השאלה, למרות שהיהודי לא מבקש את חימום אוכל עבורו בשבת, הדבר ברור שמעוניין הוא באוכל חם, לכן נחשב הדבר כמחמם את האוכל עבור היהודי והדבר אסור.