חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
פרחים

האם ישנה מניעה הלכתית לחיות עם אשה שעברה כריתת רחם

הרב דוד אוחיון

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

לצערי אשתי נאלצה לעבור כריתת רחם עקב גידול סרטני שנמצא ברחמה, האם ישנה בעיה הלכתית שנמשיך לחיות יחד חיי אישות.

 

תשובה:

שלום וברכה.

ראשית הנני משתתף בצערך, ה’ יתן לכם בריאות ושמחה.

לשאלתך, למרות שהאשה עקרה ואינה יכולה ללדת, אין מניעה כלל מלחיות עמה כדרך כל הארץ, איסור פצוע דכא וכרות שפכה נאמר רק בגברים ולא על בנשים. כמו כן אין בעיה של השחתת זרע מאחר והביאה היא כדרך כל הארץ.

 

מקורות ונימוקים:

החיד”א בספרו ברכי יוסף אבן העזר סימן ה’ ס”ק ט”ו הביא בשם רבי דוד עראמה, שאע”פ שהמסרס לנקבה פטור, מ”מ לענין איסור לבא בקהל פשיטא ששניהם שוים בזה, והבא עליה לשם אישות לוקה וכו’.

אולם בשו”ת יביע אומר חלק ח’ אבן העזר סימן י”ד האריך להוכיח שאין ההלכה כדבריו, הואיל ולא אסרה תורה פצוע דכא וכרות שפכה אלא בזכרים, ולא בנקבות, ומנין לנו להוסיף על דברי תורה.

והביא שכן מצא להגאון רבי מאיר דן פלאצקי בספר חמדת ישראל (דף עח ע”א) שהביא דברי הר”ד עראמה, וכתב עליו, שאין דבריו נראים מאחר ואין לנו להוסיף ולגזור מעצמינו, מה שלא מצאנו לרבותינו ז”ל. לא מבעיא אם ניטלה האם של האשה ע”י חולי, שמותרת לבא בקהל, דהוי בידי שמים, אבל גם אם לא היה לה שום חולי שיש בו סכנה, והורידו לה את האם ע”י ניתוח, מנין לנו לבדות מדעתינו ולומר שבסירוס ע”י אדם שוה הנקבה לזכר, היפך משמעות הפוסקים, שכל האיסור לבא בקהל אינו אלא על הזכרים ולא על הנקבות. ע”ש.

כך מוכח גם מדברי ספר החינוך מצוה תקע”ה, במצוה זו דלא יבא פצוע דכא וכו’, שכתב שנוהג איסור זה בכל מקום ובכל זמן “בזכרים”, ולא בנקבות.

שאלה:

לצערי אשתי נאלצה לעבור כריתת רחם עקב גידול סרטני שנמצא ברחמה, האם ישנה בעיה הלכתית שנמשיך לחיות יחד חיי אישות.

 

תשובה:

שלום וברכה.

ראשית הנני משתתף בצערך, ה’ יתן לכם בריאות ושמחה.

לשאלתך, למרות שהאשה עקרה ואינה יכולה ללדת, אין מניעה כלל מלחיות עמה כדרך כל הארץ, איסור פצוע דכא וכרות שפכה נאמר רק בגברים ולא על בנשים. כמו כן אין בעיה של השחתת זרע מאחר והביאה היא כדרך כל הארץ.

 

מקורות ונימוקים:

החיד”א בספרו ברכי יוסף אבן העזר סימן ה’ ס”ק ט”ו הביא בשם רבי דוד עראמה, שאע”פ שהמסרס לנקבה פטור, מ”מ לענין איסור לבא בקהל פשיטא ששניהם שוים בזה, והבא עליה לשם אישות לוקה וכו’.

אולם בשו”ת יביע אומר חלק ח’ אבן העזר סימן י”ד האריך להוכיח שאין ההלכה כדבריו, הואיל ולא אסרה תורה פצוע דכא וכרות שפכה אלא בזכרים, ולא בנקבות, ומנין לנו להוסיף על דברי תורה.

והביא שכן מצא להגאון רבי מאיר דן פלאצקי בספר חמדת ישראל (דף עח ע”א) שהביא דברי הר”ד עראמה, וכתב עליו, שאין דבריו נראים מאחר ואין לנו להוסיף ולגזור מעצמינו, מה שלא מצאנו לרבותינו ז”ל. לא מבעיא אם ניטלה האם של האשה ע”י חולי, שמותרת לבא בקהל, דהוי בידי שמים, אבל גם אם לא היה לה שום חולי שיש בו סכנה, והורידו לה את האם ע”י ניתוח, מנין לנו לבדות מדעתינו ולומר שבסירוס ע”י אדם שוה הנקבה לזכר, היפך משמעות הפוסקים, שכל האיסור לבא בקהל אינו אלא על הזכרים ולא על הנקבות. ע”ש.

כך מוכח גם מדברי ספר החינוך מצוה תקע”ה, במצוה זו דלא יבא פצוע דכא וכו’, שכתב שנוהג איסור זה בכל מקום ובכל זמן “בזכרים”, ולא בנקבות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש