חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

האם חובה לבנות גדר  מסביב לבריכה בבית שיש בו ילדים קטנים שלא יודעים לשחות? אם כן, האם מברכים על זה?

מה לגבי רשתות ורשתות הגנה לחלונות?

תשובה:

חיוב מן התורה לעשות מעקה לברכת שחייה הנמצאת בבית שיש בו ילדים קטנים, ומיהו אין לברך על עשיית המעקה.

וכל שכן לגבי מעקה בחלונות הבית ששייך ליפול ממנו, ובזה גם מברך עליו ואפילו יש חלון בבית. וברשתות אם יש מעקה, אין חיוב, ואם לאו הדין כנ”ל.

 

מקורות ונימוקים:

מרן השולחן ערוך (חושן משפט הלכות שמירת נפש סימן תכז סעיף ח’) כתב, וכן כל מכשול שיש בו סכנת נפשות, מצות עשה להסירו ולהשמר ממנו ולהזהר בדבר יפה, שנאמר: “השמר לך ושמור נפשך”, ואם לא הסיר והניח המכשולות המביאים לידי סכנה, ביטל מצות עשה ועבר בלא תשים דמים. מבואר שיש מצוות עשה וחובה להסיר כל דבר העלול להביא לידי סכנה, ולפיכך גם בריכת שחייה הנמצאת בבית, ומצויים ילדים קטנים בבית, חובה להניח שם גדר. וכן מבואר בחיי אדם חלק א’ (כלל טו סעי’ כד) שאם יש לו בור ובאר בחצרו, ישגיח שיהיה סביב לו חוליא גבוהה י’ טפחים או כסוי כראוי כדי שלא יפול בו אדם, בין שיש בו מים או לא.  וכן מבואר בבן איש חי (פרשת פינחס ש”ש או’ ז’).

אמנם אין לברך על עשיית מעקה וגדר סביב הבריכה, וכמ”ש (שם) בחיי אדם, וז”ל: ונראה לי דאין מברכין על עשייתן ואף על גב דהעושה מעקה מברך, התם בהדיא כתיב “ועשית מעקה”. אבל להסיר המכשולות העיקר הוא שעובר בלא תעשה, כדאיתא בספרי, אין לי אלא גג. מנין לרבות בורות, תלמוד לומר לא תשים. ואף על גב דהרמב”ם והש”ע כתבו דעובר מצות עשה דהשמר נפשך, אין מברכין על עשה זו שאינה מיוחדת על זה אלא היא כללית. והמדקדק ברמב”ם וטור וש”ע בחו”מ סי’ תכ”ז, יראה להדיא דכן הוא. והוב”ד להלכה בפת”ש (סי’ רכז סק”א). וכן העלה מרן הרב עובדיה יוסף זצוק”ל בספרו הליכות עולם ח”ז (עמוד קפ) שאין לברך על עשיית מעקה לבור ובאר. ואע”ג שהגר”א בספר מעשה רב (סי’ ק) כתב לברך גם על מעקה של באר, קיימ”ל ספק ברכות להקל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית האסורים
הרה"ג דוד אוחיון

חייו של יוסף בבית האסורים

מקורות ונימוקים: בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש