חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מורנו הרה"ג אליהו בחבוט שליט"א

ארץ השואל: ברזיל

האם מועיל לעשות התרת קללות ללא נוכחות עצמית (באמצעות שליח)?

שאלה:

האם אוכל להעביר לכם שם שלי,
ותערכו עבורי התרת קללות בעשרה, אני מגלה דעתי שאני ממנה שליח את הרב שיעשה התרת קללות, האם זה מספיק ככה, ואז הרב יהיה שליח שלי לערוך לי התרת קללות?

תשובה

מועיל התרת קללות ע”י שממנים את הרב שליח, כפי שעשה מעשה הגאון הגדול רבינו חיים פלאג’י זלה”ה, ומהטעמים שיבוארו במקורות בס”ד. (ואין צורך “להופיע” דרך שיחת וידיאו, כי צעד זה הינו מיותר ואין בו תועלת). אך יש לשים לב, שהמדובר רק על התרת קללות, אבל התרת נדרים אין לעשותה ע”י שליח, וצריכה נוכחות האדם החפץ בהתרה (פרט לאשה נשואה שבעלה יכול להיות שליח עבורה כיון ש”אשתו כגופו”). והסדר שמכנים “התרות קללות” שעושים בערב ראש השנה וערב יום הכיפורים, הוא בעצם שילוב של התרת קללות עם התרת נדרים, לכן לענין סדר זה יש להצריך נוכחות וכנ”ל.

ובכן לגבי מי במהלך השנה חושש על איזה קללה וחפץ שיתירו לו (ללא התרת נדרים), אפשר לפנות למזכירות המוסדות לצורך הסדר התרת הקללות ע”י שליח בפני עשרה תלמידי חכמים מופלגים בבית מדרשנו “ברכת אברהם”, וזכות החזקת התורה תגן בעדו אלף המגן שהרי התורה מגנא ומצלא כדברי רבותינו ז”ל בסוטה דף כ”א ע”א. ובלי נדר נוסיף ל”התרת” הקללות גם סדר “הפיכת הקללה לברכה” ע”י כוונת השם הקדוש היוצא מהפסוק “ויקר אלקים אל בלעם” כמוזכר בכתבי יד של רבותינו המקובלים ז”ל ואכמ”ל.

מקורות:

הנה מצינו למוהר”ח פלאג’י זלה”ה בספר תוכחת חיים פרשת תצוה ופרשת ויחי שהוא עצמו ז”ל שימש כשליח להתרת קללות. עיי”ש. ואמנם לענין התרת נדרים קיי”ל בשו”ע יו”ד סי’ רכ”ח סע’ ט”ז שהנודר צריך לבוא לפני המתירים, מ”מ לענין בהתרת קללות י”ל דמועיל גם כשאין המקלל לפני המתירין יען כי לגבי התרת נדרים הטעם דבעינן נוכחות הנודר הוא כדי שיוכל להבהיר את החרטה או הפתח ודא לא שייכא בהתרת קללות. וכן העלה הגר”י זילברשטיין שליט”א חשוקי חמד על נדרים דף כ”ז ע”א, וכ”כ הגר”מ גרוס שליט”א בספר הברכה והקללה עמ’ ק”י.

וגדולה מזו העלה מרן מלכא מוהר”ר עובדיה יוסף זלה”ה בהליכות עולם ח”ח עמ’ ע”ב, דאפי’ לענין התרת נדרים על מנהג טוב שנהג בלי לומר “בלי נדר”, אפשר להקל להתיר ע”י שליח, משום דנדר זה הוא מדרבנן, וספק דרבנן להקל עיי”ש, וי”ל דכל שכן לענין קללה דאין בזה צד חיוב כלל דיש להקל ע”י שליח (ויש לדחות, דחמירא סכנתא מאיסורא). ובנוסח התרת קללות שאומרים בערב ראש השנה הנוסח הוא “להתיר לנו וכו’ ולבנינו ולכל הנלווים אלינו”, והגם דבכלל הנוסח הנ”ל הוא גם “התרת נדרים” ולענין זה בוודאי לא מועיל כי אם לאשתו ולא לאחרים, מ”מ כיון שבלא”ה אין הנוסח הזה להתרת נדרים ידועים (שהרי אם כן היה מחוייב לפרט את נדרו בפני אחד מהמתירים) מכללים גם אחרים, דאין הקפידא בעשיית שליח אלא בהתרת נדרים גמורה, והכא נמי לענין התרת הקללות שהם בכלל הנוסח הנ”ל, ועיין מעיין אומר ח”ה פ”ט סי’ ג’ ודו”ק. ואם כי גם בזה אין ראיה מוכחת, מ”מ בלא”ה יש להקל בזה מהטעם המוזכר לעיל ומאחר ומצינו מעשה רב דהגאון החבי”ף זלה”ה וכנ”ל.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש