מורנו הרה"ג אליהו בחבוט שליט"א
Country: ישראל

Question

Can I give you my name?,
And you will do “Htarat kelalot” for me with tem people, I appoint the rabbi a messenger for me to do so, is that enough like that, and then the rabbi will be my emissary to untie the curses for me?

Answer

 

It is useful to do “Htarat kelalot” by appointing Rabbi, as Rabbi Haim Falaji Zal did, and for the reasons that will be explained in the sources (and there is no need to “appear” through a video call, because this step is unnecessary and useless). However, it should be noted that this is only a “Htarat kelalot”, but “Htarat nedorim” (vows) should not be done by a messenger, and the presence of the person who desires the vow should be present (except for a married woman for whom her husband can be a messenger because “his wife is like his body”). And the order that is called “”Htarat kelalot” that are done on the eve of Rosh Hashanah and on the eve of Yom Kippur, is actually a combination of “Htarat kelalot” with “Htarat nedarim” so for the purposes of this order it is necessary to have a presence and the same goes for.

Well, regarding those who during the year are afraid of some curse and wish to be allowed (without “Htarat nedarim”), one can contact the secretariat of the institutions for the purpose of arranging the dissolution of the curses by a messenger before ten outstanding sage students in our beit midrash “Bircat Abraham”, andhave the zechut of the right to keep the Torah.

sources:

 

הנה מצינו למוהר”ח פלאג’י זלה”ה בספר תוכחת חיים פרשת תצוה ופרשת ויחי שהוא עצמו ז”ל שימש כשליח להתרת קללות. עיי”ש. ואמנם לענין התרת נדרים קיי”ל בשו”ע יו”ד סי’ רכ”ח סע’ ט”ז שהנודר צריך לבוא לפני המתירים, מ”מ לענין בהתרת קללות י”ל דמועיל גם כשאין המקלל לפני המתירין יען כי לגבי התרת נדרים הטעם דבעינן נוכחות הנודר הוא כדי שיוכל להבהיר את החרטה או הפתח ודא לא שייכא בהתרת קללות. וכן העלה הגר”י זילברשטיין שליט”א חשוקי חמד על נדרים דף כ”ז ע”א, וכ”כ הגר”מ גרוס שליט”א בספר הברכה והקללה עמ’ ק”י.

וגדולה מזו העלה מרן מלכא מוהר”ר עובדיה יוסף זלה”ה בהליכות עולם ח”ח עמ’ ע”ב, דאפי’ לענין התרת נדרים על מנהג טוב שנהג בלי לומר “בלי נדר”, אפשר להקל להתיר ע”י שליח, משום דנדר זה הוא מדרבנן, וספק דרבנן להקל עיי”ש, וי”ל דכל שכן לענין קללה דאין בזה צד חיוב כלל דיש להקל ע”י שליח (ויש לדחות, דחמירא סכנתא מאיסורא). ובנוסח התרת קללות שאומרים בערב ראש השנה הנוסח הוא “להתיר לנו וכו’ ולבנינו ולכל הנלווים אלינו”, והגם דבכלל הנוסח הנ”ל הוא גם “התרת נדרים” ולענין זה בוודאי לא מועיל כי אם לאשתו ולא לאחרים, מ”מ כיון שבלא”ה אין הנוסח הזה להתרת נדרים ידועים (שהרי אם כן היה מחוייב לפרט את נדרו בפני אחד מהמתירים) מכללים גם אחרים, דאין הקפידא בעשיית שליח אלא בהתרת נדרים גמורה, והכא נמי לענין התרת הקללות שהם בכלל הנוסח הנ”ל, ועיין מעיין אומר ח”ה פ”ט סי’ ג’ ודו”ק. ואם כי גם בזה אין ראיה מוכחת, מ”מ בלא”ה יש להקל בזה מהטעם המוזכר לעיל ומאחר ומצינו מעשה רב דהגאון החבי”ף זלה”ה וכנ”ל.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

PLEASE NOTE*

Attention: You should not learn from one case to another, each case must be analyzed individually. Generally speaking, it's always best to have contact with a Rabbi in person, not just virtual contact. Note that where there is a local Rabbi("Mara Deatra"), one should ask him. The answers are under the responsibility of the rabbi who responded, and not under the responsibility of the website and/or the Head of the Institution.

Advertise Here!
All proceeds are sacred To the Birkat Avraham organization. Also excellent charity, Advertising is also profitable for your business.

Didn't find an Answer?

Ask The Rabbi

Share us for friends

Last Articles

Contact Us

Secretariat

צור קשר

מזכירות:

The segulah of the Chidah ztz"l to raise luck

The Chief Rabbi of the Institute, together with dozens of Torah sages, will perform the Chidah’s segulah for you to raise your “Mazal” (luck, destiny), at the time of the opening of the Aron HaKodesh.

With Divine kindness, many were saved from their problems with this segulah!

Leave your details and we will return to you

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש