חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב אליהו בחבוט ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: פורטוגל

שאלה:

הוזמנתי לחתונה המתקיימת ביום ששי לקראת הצהרים, האם מותר לי להשתתף ולאכול שם סעודת חתונה?
 

תשובה:

מעיקר הדין אין לערוך סעודת אירוסין ונישואין ביום ששי, שסעודות אלו הם סעודות שאין רגילים לאכול ביום חול ואין לאכול ביום ששי סעודה שאין רגיל בה בחול, אך אם ההכרח להשתתף בחתונה יש להמנע לאכול סעודה מלאה, הכוללת מנה ראשונה שניה ושלישית, אלא יאכל כמו בימי החול, למשל מנה ראשונה בלבד או מנה שניה בלבד.
 

מקורות:

בתלמוד ירושלמי (ביצה פ”ה ה”ב) איתא: אסור לארס אשה בערב שבת, הדא דאת אמר שלא לעשות סעודת אירוסין, הא לארס יארס. שמואל אמר אפילו בתשעה באב יארס שלא יקדמנו אחר. ע”כ. וכתב המגן אברהם (סימן רמט סק”ג): נראה לי דהכי פירושו, אסור ליארס בערב שבת, הדא דאיתמר סעודת אירוסין, פירוש: אם אירס קודם לכן אסור לעשות בערב שבת סעודת אירוסין. אבל לארס מותר, פירוש: מותר לארוס בערב שבת שמא יקדמנו אחר, ואז מותר גם כן לעשות סעודה. ע”כ. וכדבריו הסכים בביאור הגר”א לשו”ע (סימן רמט ס”ב). וראה בביאור הלכה (סימן רמט ד”ה ואפילו) מה שביאר בדברי הגר”א.

ובשולחן ערוך (סימן רמט סעיף ב) פסק כדברי הירושלמי, וכתב: אסור לקבוע בערב שבת סעודה ומשתה שאינו רגיל בה בימי החול ואפילו היא סעודת אירוסין. ע”ש. ולפי מה שביאר המג”א זהו דוקא בסעודת אירוסין שלא אירס בו ביום, אבל אם אירס בו ביום ממילא מותר בעשיית סעודה. וכן כתבו הפרי מגדים (סימן רמט א”א סק”ג) והמשנה ברורה (סימן רמט סק”ט). אולם באליה רבה (סימן רמט סק”ד) כתב: ולי נראה, דאף באירס בערב שבת אם אפשר לדחות למחר או יום אחר אסור לעשות בערב שבת. ע”ש. ומו”ר זי”ע בספר חזון עובדיה (עמוד לב) הביא להקת פוסקים שחולקים על המג”א, וסוברים שאין לעשות סעודת אירוסין בערב שבת כלל. ושכן הוא פשט דברי השולחן ערוך.

ולמעשה, במשנ”ב כתב שלכתחילה טוב ונכון אם אפשר לדחות הסעודה למחר או יום אחר. ע”ש. וקיבל דברי המחמירים רק לכתחילה ולא לעיכובא כלל. ובכף החיים (סימן רמט אות י) כתב: המנהג פעיה״ק ירושת״ו שאעפ״י שעושין האירוסין והנישואין בפעם אחת בערב שבת, אין עושין הסעודה כי אם בליל שבת. ע”כ. גם בחזון עובדיה שם מסיק לאסור בזה. ויש להוסיף עוד ולומר שכיון שיכול לעשות סעודה מבערב כן יעשה, שאין זמנה מוכרח ליום דוקא.

ובמגן אברהם (שם) כתב: והוא הדין סעודת נישואין דהיה אפשר לעשותו ביום אחר, דאסור. ע”ש. וכן כתב הגר”ז (סימן רמט ס”ו): במה דברים אמורים, בסעודת הרשות או אפילו סעודת מצוה אלא שאין זמנה בערב שבת, שיכול לדחותה ליום אחר ולעשות הסעודה באותו יום, אבל אם זמנה היום כגון סעודת מילה וסעודת אירוסין ונישואין שאין לו לדחות וכו’ מותר. ע”כ. וכן מסקנת הפרי מגדים (שם) שאין לחלק בזה בין סעודת נישואין לאירוסין, ואם נשא היום מותר גם לערוך סעודה. וכן כתב המשנה ברורה (שם). ואין להאריך, כי בזמן הזה פשט המנהג לעשות אירוסין ונישואין כאחת, וסעודת נישואין שלנו יש בכללה גם סעודת אירוסין. [ראה דבר נחמד בזה במנהג ישראל תורה לאה”ע (סימן סד) ואכמ”ל].

ואיסור זה נוהג כל היום כולו ולא רק משעה תשיעית ואילך, וכמ”ש הרב המגיד (שבת פ”ל ה”ד): סעודה ומשתה שאינו נוהג בימות החול אסור לעשותו בערב שבת, וכל היום בכלל האיסור. ע”כ. ועל כן גם אם החתונה מתקיימת בשעות הבוקר יש להמנע מלאכול שם. אך העצה לזה היא שיאכל שם סעודה רגילה שאין רגיל בה בחול, שזה מותר עכ”פ עד לשעה תשיעית של היום וכמ”ש השו”ע (סימן רמט).

שאלה:

הוזמנתי לחתונה המתקיימת ביום ששי לקראת הצהרים, האם מותר לי להשתתף ולאכול שם סעודת חתונה?

 

תשובה:

מעיקר הדין אין לערוך סעודת אירוסין ונישואין ביום ששי, שסעודות אלו הם סעודות שאין רגילים לאכול ביום חול ואין לאכול ביום ששי סעודה שאין רגיל בה בחול, אך אם ההכרח להשתתף בחתונה יש להמנע לאכול סעודה מלאה, הכוללת מנה ראשונה שניה ושלישית, אלא יאכל כמו בימי החול, למשל מנה ראשונה בלבד או מנה שניה בלבד.

 

מקורות:

בתלמוד ירושלמי (ביצה פ”ה ה”ב) איתא: אסור לארס אשה בערב שבת, הדא דאת אמר שלא לעשות סעודת אירוסין, הא לארס יארס. שמואל אמר אפילו בתשעה באב יארס שלא יקדמנו אחר. ע”כ. וכתב המגן אברהם (סימן רמט סק”ג): נראה לי דהכי פירושו, אסור ליארס בערב שבת, הדא דאיתמר סעודת אירוסין, פירוש: אם אירס קודם לכן אסור לעשות בערב שבת סעודת אירוסין. אבל לארס מותר, פירוש: מותר לארוס בערב שבת שמא יקדמנו אחר, ואז מותר גם כן לעשות סעודה. ע”כ. וכדבריו הסכים בביאור הגר”א לשו”ע (סימן רמט ס”ב). וראה בביאור הלכה (סימן רמט ד”ה ואפילו) מה שביאר בדברי הגר”א.

ובשולחן ערוך (סימן רמט סעיף ב) פסק כדברי הירושלמי, וכתב: אסור לקבוע בערב שבת סעודה ומשתה שאינו רגיל בה בימי החול ואפילו היא סעודת אירוסין. ע”ש. ולפי מה שביאר המג”א זהו דוקא בסעודת אירוסין שלא אירס בו ביום, אבל אם אירס בו ביום ממילא מותר בעשיית סעודה. וכן כתבו הפרי מגדים (סימן רמט א”א סק”ג) והמשנה ברורה (סימן רמט סק”ט). אולם באליה רבה (סימן רמט סק”ד) כתב: ולי נראה, דאף באירס בערב שבת אם אפשר לדחות למחר או יום אחר אסור לעשות בערב שבת. ע”ש. ומו”ר זי”ע בספר חזון עובדיה (עמוד לב) הביא להקת פוסקים שחולקים על המג”א, וסוברים שאין לעשות סעודת אירוסין בערב שבת כלל. ושכן הוא פשט דברי השולחן ערוך.

ולמעשה, במשנ”ב כתב שלכתחילה טוב ונכון אם אפשר לדחות הסעודה למחר או יום אחר. ע”ש. וקיבל דברי המחמירים רק לכתחילה ולא לעיכובא כלל. ובכף החיים (סימן רמט אות י) כתב: המנהג פעיה״ק ירושת״ו שאעפ״י שעושין האירוסין והנישואין בפעם אחת בערב שבת, אין עושין הסעודה כי אם בליל שבת. ע”כ. גם בחזון עובדיה שם מסיק לאסור בזה. ויש להוסיף עוד ולומר שכיון שיכול לעשות סעודה מבערב כן יעשה, שאין זמנה מוכרח ליום דוקא.

ובמגן אברהם (שם) כתב: והוא הדין סעודת נישואין דהיה אפשר לעשותו ביום אחר, דאסור. ע”ש. וכן כתב הגר”ז (סימן רמט ס”ו): במה דברים אמורים, בסעודת הרשות או אפילו סעודת מצוה אלא שאין זמנה בערב שבת, שיכול לדחותה ליום אחר ולעשות הסעודה באותו יום, אבל אם זמנה היום כגון סעודת מילה וסעודת אירוסין ונישואין שאין לו לדחות וכו’ מותר. ע”כ. וכן מסקנת הפרי מגדים (שם) שאין לחלק בזה בין סעודת נישואין לאירוסין, ואם נשא היום מותר גם לערוך סעודה. וכן כתב המשנה ברורה (שם). ואין להאריך, כי בזמן הזה פשט המנהג לעשות אירוסין ונישואין כאחת, וסעודת נישואין שלנו יש בכללה גם סעודת אירוסין. [ראה דבר נחמד בזה במנהג ישראל תורה לאה”ע (סימן סד) ואכמ”ל].

ואיסור זה נוהג כל היום כולו ולא רק משעה תשיעית ואילך, וכמ”ש הרב המגיד (שבת פ”ל ה”ד): סעודה ומשתה שאינו נוהג בימות החול אסור לעשותו בערב שבת, וכל היום בכלל האיסור. ע”כ. ועל כן גם אם החתונה מתקיימת בשעות הבוקר יש להמנע מלאכול שם. אך העצה לזה היא שיאכל שם סעודה רגילה שאין רגיל בה בחול, שזה מותר עכ”פ עד לשעה תשיעית של היום וכמ”ש השו”ע (סימן רמט).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש