חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

1 . האם מותר לשים בשבת ביצים קשות מבושלות כל צרכן שהוצאנו מהפלטה חמות לתוך כלי עם מים קרים, כדי שיתקררו מעט? (יש חילוק אם המים רבים או מעטים?
2. האם יש הבדל בין אם המים הקרים היו שם ונתן את הביצים ובין אם שם את הביצים קודם ואז עירה מים לכלי?
3 . והאם אם יש הבדל בין ביצים קלופות או אם הביצים הקשות עדיין עם קליפתם?

תשובה:

 

שלום וברכה,

היות ואין בישול בדבר גוש לדעת בני ספרד, לפיכך מותר לשים ביצים רותחות במים קרים ואפילו במעט מים, ואין חילוק בין אם מניח את הביצים בתוך מים או מערה מים ע”ג הביצים, וכן אין חילוק בין אם הביצים קלופות או קשות עם קליפתן. ובני אשכנז מחמירים בכך.

מקורות ונימוקים:

הש”ך (ביו”ד סימן ק”ה ס”ק ז’) הביא דעת רש”ל ועוד אחרונים שגוש בכלי שני דינו ככלי ראשון, משום שאין הדפנות מקררות אותו. וכן כתב לענין שבת במג”א (סימן שי”ח ס”ק מד) ובמ”ב (ס”ק סה).

ואפשר שזוהי ג”כ דעת הרמב”ם, שכתב בפרק ג’ מהלכות מעשר הלכה ט”ו לענין גמר מלאכה של שמן, שנוטל מן העקל וכו’, ונותן לקערה קטנה ולתמחוי לתוך התבשיל אעפ”י שהוא חם, מפני שאינו מתבשל בכלי שני, ואם היה חם ביותר כדי שיכוה את היד, לא יתן לתוכו, מפני שהוא מתבשל. והקשה שם הרדב”ז שהרי קי”ל שכלי שני אינו מבשל, וכן הקשה החזו”א בסימן נ”ב ס”ק י”ט, וחילק בין יד סולדת בו לבין יד נכוית בו, ולכן הסיק להחמיר בכדי שהיד נכוית בו אף בכלי שני, ע”ש. ויש שהוכיחו מהרמב”ם שגוש מבשל גם בכלי שני.

ומכל מקום אף שהאחרונים העתיקו את דברי הרש”ל, מנהג בני ספרד להקל בזה, וכדעת הרמ”א בדרכי משה ביו”ד (סימן ק”ה אות ד’), ע”ש, וכן כתב להקל בשו”ת חת”ס יו”ד סימן צ”ה ועוד אחרונים, ולכן אם העביר דבר גוש לכלי שני, מותר ליתן עליו כל דבר שמותר בכלי שני. וכמ”ש בשו”ת אור לציון חלק ב’  (הערות פרק ל – דיני בישול בשבת הערה טז), וכן כתב החזון עובדיה – ח”ד (עמ’ שע), והגר”ש משאש בספר מזרח שמש (סי’ קה).

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש