חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מטוס

הישיבה קנתה כרטיסי טיסה לתלמידים והחברה פיצתה את הנוסעים על האיחור מי זכאי בפיצוי

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום כבוד הרב

יש לנו ישיבה ברוך ה’, התלמידים טסו לניו יורק, ולתלמיד שלא היה לו כסף נתנו לו את הכרטיס או חלקו. בסוף היה איחור לטיסה וכל תלמיד קיבל פיצוי 300 דולר מי מקבלו? ומה הטעם?

וכן היה אנשי צוות שקבלו כרטיסים חינם מהישיבה מי מקבל את הפיצוי ?
חשוב לי להוסיף שהאירוע היה לפני שיצאנו כך שנשארנו בישיבה והתפללנו ואז יצאנו יחד ולא גרם בפועל שום עגמת נפש.

תודה מראש והצלחה מופלגה

תשובה

שלום וברכה

התשובה נעוצה בשאלה מי הוא בעל הכרטיס? האם התלמיד או הישיבה? הואיל והפיצוי ניתן לבעל הכרטיס.

לפיכך כיון שכיום יש צורך לכתוב על כל כרטיס את שם הנוסע ואת תעודת הזהות שלו כבר בעת הרכישה, והכרטיס איננו ניתן להעברה. נמצא שהתלמיד או איש הצוות הוא בעל הכרטיס, והישיבה רק נתנה לתלמיד או לאיש הצוות, עזרה כספית לרכישת הכרטיס, כאשר לתלמידים מסויימים ניתנה עזרה חלקית ולתלמידים אחרים ניתנה עזרה מלאה ברכישת הכרטיס. לכן הפיצוי מגיע לתלמיד או לאיש הצוות שהוא בעל הכרטיס.

אילו הכרטיסים היו על שם הישיבה ללא שם של תלמיד מסוים על הכרטיס, והישיבה הייתה מחליטה למי מהתלמידים לתת את זכות השימוש בכרטיס לטיסה לניו יורק, במקרה כזה הישיבה הייתה זכאית בתשלום הפיצוי כי במקרה זה הישיבה הייתה נחשבת לבעלת הכרטיס.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

במשנה ב”מ ל”ג: איתא המפקיד אצל חבירו בהמה או כלים ונגנבו או שאבדו, שילם ולא רצה לישבע, נמצא הגנב משלם תשלומי כפל טבח ומכר משלם תשלומי ארבעה וחמשה, למי משלם למי שהפקדון אצלו. נשבע ולא רצה לשלם נמצא הגנב משלם תשלומי כפל טבח ומכר משלם תשלומי ארבעה וחמשה למי משלם לבעל הפקדון, ע”כ.

מבואר במשנה שכאשר ישנו תשלום הנובע מן החפץ, כגון תשלומי כפל או ארבעה וחמשה, בעל הפיקדון הוא זה שזוכה בתשלום זה, וכן הביא הטור להלכה חו”מ סימן רצ”ה. לפיכך גם בנידון שלפנינו בו שילמה החברה תשלום פיצוי על עוגמת הנפש בדחיית הטיסה, זוכה בתשלום זה בעל הכרטיס.

השאלה העומדת לפנינו היא, מיהו בעל הכרטיס, האם הישיבה או התלמיד? בנוגע לשאלה זו כמדומה שהתשובה היא פשוטה, כי התלמיד הינו בעל הכרטיס, וזאת משום שהכרטיס משעה שנקנה נרשם הוא על שם התלמיד, ואף איננו ניתן להעברה מאדם לאדם לאחר רכישתו. באופן שאנו רואים בתשלום הישיבה עבור הכרטיס, כאילו נתנה היא לתלמיד כסף במתנה לרכישת כרטיס. הואיל וכך זוכה התלמיד גם בפיצויים.

אמנם לו היה הכרטיס כרטיס ללא זהות, והיה נותר בבעלות הישיבה, והיא הייתה מחליטה למי להעניק את זכות השימוש בו. במקרה כזה הפיצוי היה ניתן לישיבה שהיא בעלת הכרטיס.

חשוב לציין שלמרות שהפיצוי ניתן על עוגמת הנפש באיחור הטיסה, איננו ניתן לנוסע דווקא אלא לבעל הכרטיס, הואיל ואת החברה לא מעניין מי אמור היה ליסוע בכרטיס, אלא מי הוא בעל הכרטיס, והפיצוי הוא כחלק מהשירות הניתן למי שרוכש כרטיסים בחברה.

יש להוסיף שלא שייך לומר על נידון כעין זה את דברי רבי יוסי במשנה, ‘אין הלה עושה סחורה בפרתו של חבירו’. מאחר ואין דבריו אמורים אלא גבי פרה שהיא שאולה או מושכרת, שהיא עודנה בבעלותו של המשאיל או המשכיר, לפיכך שייך לומר בה כי אין השואל או השוכר עושה סחורה בפרתו של חבירו. שונה מכך הנידון שלפנינו שבעל הכרטיס הוא התלמיד לפיכך שפיר עושה הוא סחורה בפרתו שלו עצמו.

2 תגובות

  1. תודה רבה רבה
    רציתי להעיר לתשובה של שבט הלוי חלק ט’ חו”מ סימן ש”ה – שם מדובר בחברה שמביאה לעובד והרווח לחברה – האם ניתן לחלק בין זכיה לבין מאיילעס ?
    אודה לך אם אקבל ביאור והסכמה
    שוב תודה רבה

    1. שלום וברכה
      הערתך יפה, אכן בשליח הדין שונה, כי המשלח מוגדר כבעל המעות, ובגמרא בכתובות צ”ח: נחלקו האם מתנה שקיבל השליח הינה לשליח או למשלח, ולהלכה חולקים כפי שפסק השו”ע בחו”מ סימן קפ”ג.
      אולם בנידון שאלתך אין מדובר בשליח, כי התלמיד לא נסע בשביל המשלח, אלא התלמידים נסעו לתועלת עצמם, רק שתלמיד שלא היה לו כסף הישיבה נתנה לו עזרה ברכישת הכרטיס או חלקו [כפי שהבנתי מהשאלה], לפיכך הנידון תלוי בשאלה מי הוא בעל הכרטיס האם התלמיד או הישיבה, כי אם התלמיד בעל הכרטיס גם הפיצוי מגיע לו.

      לעניין נידון שליח שרכש בכסף של המשלח וקיבל מתנה, תוכל לראות הרחבה בקישור זה https://meshiv.co.il/shelot_vetshuvot/%d7%97%d7%9c%d7%95%d7%a7%d7%aa-%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%a0%d7%97%d7%94-%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%a9%d7%a0%d7%99-%d7%a7%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%9d/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש