חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארגנטינה

שאלה

שלום הרב

רציתי לשאול

האם אמא שלי יכולה להדפיס לי מהעבודה שלה משהו בשבילי,

אני יכולה לשלם בקופת צדקה אם צריך, ואם כן כמה צריך לשים בצדקה ?

 

 

תשובה

שלום וברכה

הדפסה על חשבון העבודה כאשר בעל העסק איננו מסכים, אסורה בהחלט ויש בה משום גזל.

תשלום לקופת צדקה איננו מתיר בשום דרך שהיא לקחת ממון של אדם פרטי.

הדרך הנכונה היא לשאול את המעסיק ולבקש את רשותו, על מנת שלא להגיע לחשש גזל.

עם זאת, כאשר המעסיק לא אסר את ההדפסה, ואין אפשרות לשאול אותו מכל סיבה שהיא. ככל שהדבר מקובל במקום העבודה שמדפיסים הדפסות קטנות פרטיות של דפים בודדים, ועושים זאת גם בנוכחות המעסיק בלי להסתיר ממנו את הדבר, ניתן לראות בכך קבלת רשות ונורמה מקובלת, והנך רשאית להדפיס הדפסות קטנות, שלא באופן קבוע.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

הדפסה ללא רשות אסורה משום גזל, שהרי דין פרוטה כדין מאה, ואף פחות מפרוטה אסור מדין “חצי שיעור” האסור מן התורה. כמבואר בשולחן ערוך חושן משפט סימן שנ”ט סעיף א’ “אסור לגזול או לעשוק אפילו כל שהוא, בין מישראל בין מעובד כוכבים,

אמנם בשולחן ערוך שם מבואר כי “אם הוא דבר דליכא מאן דקפיד ביה שרי, כגון ליטול מהחבילה או מהגדר לחצות בו שיניו מותר, ואין הדבר אסור אלא ממידת חסידות. אולם הדפסות פרטיות הינן בהחלט דבר שישנם מעסיקים המקפידים עליו, לפיכך נדרש לקבל אישור מפורש על כך, ולא ניתן להגדיר הדפסות במקום עבודה כדבר שאין מי שמקפיד עליו.

אף שברור הדבר שבמידה ונשאל את המעסיק יסכים להדפסה, כל זמן שלא נשאל המעסיק לא ניתן להדפיס, שדומה הדבר לדין יאוש שלא מדעת דלא הוי יאוש, כפי שכתב הקצוה”ח בסימן רס”ב ס”ק א’ ושו”ע הרב בהלכות מציאה ופקדון ס”ד, ועיין ש”ך חו”מ סימן שנ”ח ס”ק א’ שמתיר.

למרות האמור, ככל שמדובר במקום בו גילה המעסיק את דעתו לאפשר הדפסות פרטיות, כגון שפעמים רבות בנוכחות המעסיק מדפיסים הדפסות פרטיות, ניתן לראות בכך הסכמה להדפסה פרטית כאשר איננה באופן קבוע. בדומה למה שכתב שולחן ערוך הרב בהלכות שאלה סעיף ה’, שכאשר רואים את הסכמת בעל הבית במקום אחד ניתן להסיק מכך את הסכמתו למקרה אחר, ככל שהמקרים שווים.

אציין, כי תשלום לקופת צדקה אין בה כלל בכדי להתיר ליטול ממון של אדם פרטי בשום אופן. תשלום לקופת צדקה שייך רק כאשר אדם גנב ואיננו יודע ממי גנב ומעוניין להשיב את הגזילה, במקרה כזה נאמר בגמרא בביצה דף כ”ט “גזל ואינו יודע ממי גזל, יעשה בהם צרכי רבים”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש