חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

האם אני יכול לתת לילדיי הקטנים לבנות עבורי את הסוכה לבד,
או שצריך שדווקא גדול יבנה את הסוכה.
תודה רבה.

 

תשובה:

את דפנות הסוכה לכל הדעות ילדים קטנים יכולים לבנות.
אולם בנוגע להנחת סכך הסוכה, הדין משתנה.
לדעת הספרדים ילדים קטנים יכולים אף לכתחילה להניח את הסכך של הסוכה.
אולם לדעת האשכנזים, לכתחילה ראוי להחמיר שדווקא גדול יניח את הסכך של הסוכה, ורק בדיעבד אם כבר סיככו הילדים הקטנים את הסוכה, ניתן להשתמש בה ואין צריך להסיר את הסכך ולהניחו מחדש.
בברכת גמר חתימה טובה
הרב דוד אוחיון
 

 
מקורות וציונים:
בנוגע לנידון בניית סוכה על ידי קטן, לא מצאנו התייחסות מפורשת בפוסקים בהלכות סוכה.

אולם בגמרא בסוכה דף ח’ מבואר כי סוכת גנב”ך כשרה, דהיינו סוכת גויים, סוכת נשים, סוכת בהמה, סוכת כותים.

וכן פסק השו”ע להלכה או”ח סימן תרל”ה סעיף א’, סוכה אע”פ שלא נעשתה לשם מצווה כשרה והוא שתהיה עשויה לצל, כגון סוכת גויים נשים בהמה כותים וכו’.

מן האמור היה מקום ללמוד שאם סוכה שנעשית על ידי נשים ולהבדיל על ידי גויים כשירה, אם כן גם סוכה שנעשית על ידי קטן תהיה כשירה.

אלא שיש להסתפק שמא דווקא נשים או גויים הסוכה כשירה, כיון שמכוונים הם בעשיית הסוכה שתהיה לשם צל, אולם קטן שאין לו מחשבה, שמא הסוכה תהיה פסולה, כי אין במעשיו מחשבת צל.

אולם מאידך יש לומר, שאף בקטן תועיל בנייתו, כיון שמחשבתו ניכרת מתוך מעשיו, ויש מקום להסתפק בדבר.

 

אכן הפוסקים התייחסו לנידון זה, בהלכות ציצית. שם בסימן י”ד נחלקו השו”ע והרמ”א האם אשה יכולה לעשות ציצית.

וכתב השולחן ערוך בסעיף א’, ציצית שעשאה גוי פסולה, דכתיב דבר אל בני ישראל, לאפוקי גוי, והאשה כשרה לעשותן.

אולם הרמ”א כתב בהגהתו: ויש מחמירים להצריך אנשים שיעשו אותן, וטוב לעשות כן לכתחלה.

וכתב המגן אברהם שם ס”ק ג’ שלשיטת המחמירין שהביא הרמ”א, גם כל מצות שאין האשה מחויבת בהן כגון לולב וסוכה איננה רשאית לעשותה, והוסיף וכתב המגן אברהם שנראה לי דקטן דינו כאשה.

מבואר אם כן מדברי המגן אברהם שלדעת הרמ”א אין לקטן או לאשה לבנות סוכה לכתחילה, כדעת המחמירים לעניין ציצית, שכתב הרמ”א שלכתחילה ראוי להחמיר כדבריהם.

 

כך גם ניתן להוכיח מדברי המשנה ברורה ושער הציון לעניין מצוות אגידת ארבעת המינים, שם כתב הרמ”א בהגהתו בסימן תרמ”ט סוף סעיף א’ כי לולב שאגדו כותי ועשאו הינו כשר כמו סוכת כותי.

וכתב שם המשנה ברורה ס”ק י”ד ועיין במגן אברהם שדעתו שלכתחילה לא יאגדנו הגוי, דכל שאינו מחוייב בדבר אינו רשאי לתקנו, ומטעם זה גם אשה לא תאגוד את הלולב לכתחילה, וכתב המשנה ברורה שמעיקר הדין אין חשש בדבר ומ”מ טוב להזהר בזה.

ובשער הציון ס”ק ט”ו דה”ה לעניין קטן הפחות מגיל י”ג שנים, ואף אם אגדו אפ אפשר יתירנו ויאגדנו שנית.

והיינו כפי שביארנו שלדעת הרמ”א יש להחמיר לכתחילה שקטן או אשה לא יעשו כל מצווה שאינם מחוייבים בה, הן בנוגע לקשירת הציצית, הן בנוגע לאגידת ארבעת המינים, והן בנוגע לבניית הסוכה.

 

לפיכך לעניין מעשה הספרדים הנוהגים כדברי השולחן ערוך, אף לכתחילה נשים או קטנים יכולים לבנות עבורם את הסוכה, וכן כתב בספר חזון עובדיה על סוכות.

אולם האשכנזים הנוהגים כדעת הרמ”א עליהם לכתחילה להחמיר שקטנים לא יבנו עבורם את הסכך של הסוכה.

 

ובנוגע לבניית נשים את הסוכה לדעת האשכנזים, ראוי לעיין בדברי האגרות משה אורח חיים חלק ה’ סימן מ’, שכתב לחלוק על המגן אברהם, והעלה להתיר לנשים לבנות את הסוכה, גם לדעת האשכנזים.

 

שאלה:

האם אני יכול לתת לילדיי הקטנים לבנות עבורי את הסוכה לבד,

או שצריך שדווקא גדול יבנה את הסוכה.

תודה רבה.

 

תשובה:

את דפנות הסוכה לכל הדעות ילדים קטנים יכולים לבנות.

אולם בנוגע להנחת סכך הסוכה, הדין משתנה.

לדעת הספרדים ילדים קטנים יכולים אף לכתחילה להניח את הסכך של הסוכה.

אולם לדעת האשכנזים, לכתחילה ראוי להחמיר שדווקא גדול יניח את הסכך של הסוכה, ורק בדיעבד אם כבר סיככו הילדים הקטנים את הסוכה, ניתן להשתמש בה ואין צריך להסיר את הסכך ולהניחו מחדש.

בברכת גמר חתימה טובה

הרב דוד אוחיון

 

 

מקורות וציונים:

בנוגע לנידון בניית סוכה על ידי קטן, לא מצאנו התייחסות מפורשת בפוסקים בהלכות סוכה.

אולם בגמרא בסוכה דף ח’ מבואר כי סוכת גנב”ך כשרה, דהיינו סוכת גויים, סוכת נשים, סוכת בהמה, סוכת כותים.

וכן פסק השו”ע להלכה או”ח סימן תרל”ה סעיף א’, סוכה אע”פ שלא נעשתה לשם מצווה כשרה והוא שתהיה עשויה לצל, כגון סוכת גויים נשים בהמה כותים וכו’.

מן האמור היה מקום ללמוד שאם סוכה שנעשית על ידי נשים ולהבדיל על ידי גויים כשירה, אם כן גם סוכה שנעשית על ידי קטן תהיה כשירה.

אלא שיש להסתפק שמא דווקא נשים או גויים הסוכה כשירה, כיון שמכוונים הם בעשיית הסוכה שתהיה לשם צל, אולם קטן שאין לו מחשבה, שמא הסוכה תהיה פסולה, כי אין במעשיו מחשבת צל.

אולם מאידך יש לומר, שאף בקטן תועיל בנייתו, כיון שמחשבתו ניכרת מתוך מעשיו, ויש מקום להסתפק בדבר.

 

אכן הפוסקים התייחסו לנידון זה, בהלכות ציצית. שם בסימן י”ד נחלקו השו”ע והרמ”א האם אשה יכולה לעשות ציצית.

וכתב השולחן ערוך בסעיף א’, ציצית שעשאה גוי פסולה, דכתיב דבר אל בני ישראל, לאפוקי גוי, והאשה כשרה לעשותן.

אולם הרמ”א כתב בהגהתו: ויש מחמירים להצריך אנשים שיעשו אותן, וטוב לעשות כן לכתחלה.

וכתב המגן אברהם שם ס”ק ג’ שלשיטת המחמירין שהביא הרמ”א, גם כל מצות שאין האשה מחויבת בהן כגון לולב וסוכה איננה רשאית לעשותה, והוסיף וכתב המגן אברהם שנראה לי דקטן דינו כאשה.

מבואר אם כן מדברי המגן אברהם שלדעת הרמ”א אין לקטן או לאשה לבנות סוכה לכתחילה, כדעת המחמירים לעניין ציצית, שכתב הרמ”א שלכתחילה ראוי להחמיר כדבריהם.

 

כך גם ניתן להוכיח מדברי המשנה ברורה ושער הציון לעניין מצוות אגידת ארבעת המינים, שם כתב הרמ”א בהגהתו בסימן תרמ”ט סוף סעיף א’ כי לולב שאגדו כותי ועשאו הינו כשר כמו סוכת כותי.

וכתב שם המשנה ברורה ס”ק י”ד ועיין במגן אברהם שדעתו שלכתחילה לא יאגדנו הגוי, דכל שאינו מחוייב בדבר אינו רשאי לתקנו, ומטעם זה גם אשה לא תאגוד את הלולב לכתחילה, וכתב המשנה ברורה שמעיקר הדין אין חשש בדבר ומ”מ טוב להזהר בזה.

ובשער הציון ס”ק ט”ו דה”ה לעניין קטן הפחות מגיל י”ג שנים, ואף אם אגדו אפ אפשר יתירנו ויאגדנו שנית.

והיינו כפי שביארנו שלדעת הרמ”א יש להחמיר לכתחילה שקטן או אשה לא יעשו כל מצווה שאינם מחוייבים בה, הן בנוגע לקשירת הציצית, הן בנוגע לאגידת ארבעת המינים, והן בנוגע לבניית הסוכה.

 

לפיכך לעניין מעשה הספרדים הנוהגים כדברי השולחן ערוך, אף לכתחילה נשים או קטנים יכולים לבנות עבורם את הסוכה, וכן כתב בספר חזון עובדיה על סוכות.

אולם האשכנזים הנוהגים כדעת הרמ”א עליהם לכתחילה להחמיר שקטנים לא יבנו עבורם את הסכך של הסוכה.

 

ובנוגע לבניית נשים את הסוכה לדעת האשכנזים, ראוי לעיין בדברי האגרות משה אורח חיים חלק ה’ סימן מ’, שכתב לחלוק על המגן אברהם, והעלה להתיר לנשים לבנות את הסוכה, גם לדעת האשכנזים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש